komentarzy : 29

Samsung coraz bardziej upodabnia się do Apple'a. Przynajmniej w ujęciu finansowym

O tym, że w ostatnich czterech latach Samsung skutecznie się przebranżowił piszemy na Spider’s Web już od ponad roku. Podobnie jak w przypadku Apple’a, który w ciągu swojej ponad 30-letniej historii przynajmniej trzykrotnie wykonywał spektakularne biznesowe piwoty, tak Samsung z producenta telewizorów w krótkim czasie stał się największym na świecie producentem urządzeń mobilnych. O przypadku obu tych firm będą się wkrótce uczyć młodzi adepci ekonomii.

Niezastąpiony Horace Dediu z Asymco sięgnął do raportów finansowych Samsunga na przestrzeni ostatnich pięciu lat i przedstawił je w benchmarkowej walucie, czyli amerykańskim dolarze. Dzięki temu łatwo można porównać wielkość biznesu koreańskiej firmy w stosunku do amerykańskich rywali.

Teraz jak na dłoni widać niesamowity sukces Samsunga na rynku telefonów w krótkim odstępie czasu. Jeszcze w 2007 r., gdy Apple swoim iPhone’em zmieniał kształt ówczesnego rynku, przychody Samsunga ze sprzedaży telefonów komórkowych wynosiły równowartość zaledwie ok 2 – 2,5 mld dol. kwartalnie. Dziś, na koniec trzeciego kwartału 2012 r. to ponad 12 mld dol., co oznacza podwojenie wartości sprzedaży w ciągu zaledwie roku. W ciągu pięciu lat przychody ze sprzedaży urządzeń mobilnych koreańskiej firmy wzrosły ponad 5 razy! (kolor szary na wykresie).

Przychody Samsunga. Źródło: Asymco.com

Co ciekawe, jeśli spojrzymy na wykres rentowności poszczególnych linii biznesowych Samsunga, to dominacja telefonów komórkowych jest jeszcze większa. Dzisiaj niemalże połowa zysków koreańskiej firmy generowanych jest właśnie ze sprzedaży smartfonów głównie. Co może szokować to fakt, że sprzedaż telewizorów, w których także globalnym liderem sprzedaży jest Samsung, jest niezwykle mało rentownym biznesem w porównaniu właśnie do urządzeń mobilnych. Na przestrzeni lat, mimo utrzymujących się kwartalnych przychodów na poziomie około 5 mld dol. ze sprzedaży telewizorów, zysk z tego tytułu zawsze był niewielki. Warto odnotować również stabilny rozwój biznesu półprzewodników (chipów), który jednak z kwartału na kwartał od 2010 r. jest coraz mniej rentowny.

Przychody i zyski Samsunga. Źródło: Asymco.com

Co ciekawe, struktura przychodów Samsunga powoli zaczyna przypominać strukturę przychodów… Apple‚a. Tak jak w przypadku amerykańskiej firmy, Samsung polega dziś w głównej mierze na smartfonach (Apple na jednej linii – iPhone). Dwie inne główne linie biznesowe: telewizory i półprzewodniki u Samsunga, a iPad oraz Mac u Apple’a, generują znacznie niższe przychody. Warto przy okazji odnotować fakt, że w trzecim kwartale 2012 r. Samsung wyprzedził Apple’a pod względem wartości przychodów.

Podobnie u obu firm przedstawia się także struktura zysków, chociaż w tym przypadku Apple jest znacznie bardziej rentowną spółką od Samsunga. To jednak głównie ze względu na niesamowitego iPhone‚a, który generuje dziś ok 70% zysku firmie Tima Cooka. Samsung również zarabia dziś głównie na mobile’u. Rolę iPada w strukturze rentowności Samsunga odgrywa z kolei biznes displayowy – też jest drugą silną linią, chociaż znacznie mniejszą od głównej. Kto wie, może gdyby Samsung wydawał nieco mniej na marketing i reklamę, rentowność na sprzedaży urządzeń mobilnych byłaby większa.

Przychody: Google, Microsoft, Apple, Samsung. Źródło: Asymco.com

Z której strony jednak nie patrzeć wygląda na to, że biznes Samsunga zaczyna przypominać biznes Apple’a w ujęciu struktury biznesowej. Widać to chociażby po tym, jak różne struktury przychodów/zysków mają dwaj inni giganci współczesnego rynku technologicznego, czyli Microsoft oraz Google. Szczególnie Microsoft ciągle zdaje się mieć najbardziej zdrową strukturę przychodów opartą na trzech bardzo silnych biznesach (Windows, Office, Serwery), choć jestem dziwnie spokojny o to, że Steve Ballmer z chęcią zamieniłby się z takim Apple’em, czy Samsungiem…

Zapisz się do naszego Newslettera, obserwuj nas na Twitterze, polub na Facebooku lub dodaj do czytnika RSS.


Sprawdź, dlaczego Spider's Web wybrał Oktawave Odbierz 25 zł na start swojego projektu w chmurze Polub nas na Facebooku
  • Marcin Laskowski

    Co jest oczywiste, pogadamy jak rynek na smartfony się zapełni.

  • jjLDN

    ” Dzisiaj 70% zysków koreańskiej firmy generowanych jest właśnie ze sprzedaży smartfonów głównie” Co ja pacze? i nadal nie widze… :D Nie moge znalezc tych wspomnianych 70%. To znaczy widze je w tekscie, na wykresie niestety handsets to nawet niecale 50% a ile procent z handsets to smartfony?

  • Damian Borowczyk

    Popatrz na mały wykres „Samsung OP. Income by Segment”, bo to o nim mowa. Swoją drogą chyba przez pomyłkę wyszedł taki spłaszczony.

  • Gosc

    Dla pełnej jasności przydałoby się dodać, że te liczby dotyczą Samsung Electronics, jednej z WIELU gałęzi Samsunga.

  • jjLDN

    Ale jak widac Przemkowi wraz to nie przeszkadza zaglowac sobie danymi i wysysac z palca wyniki oraz ich analizy :)
    Dla mnie ten artykul, to akurat swietny przyklad na to dlaczego Samsung wydaje wiecej na marketing niz Apple.

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    Nie, nie przez pomyłkę, tylko po to, aby pokazać stosunek przychodów do zysków.

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    No tak, to oczywiste. Nie zajmujemy się tu analizą budowy statków Samsunga itd.

  • jjLDN

    Jesli to o ten wykres chodzi to w nim akurat jest IT i mobile razem. W tym momencie juz nie wiem wogole gdzie te 70% przychodow z samych smartfonow?

  • Damian Borowczyk

    Ok już wszystko jasne :)

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    A mógłbyś dokładnie wskazać w którym miejscu ta żonglerka i wyssane z palca wyniki?

  • jjLDN

    Caly czas nie moge znalezc wykresu obrazujacego to zdanie: „Dzisiaj 70% zysków koreańskiej firmy generowanych jest właśnie ze sprzedaży smartfonów głównie”.

  • jjLDN

    Chyba, ze piszac artykul opierales sie na jeszcze jakichs wykresach, ktore po prostu nie zostaly tu umieszczone?

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    Samsung Op. Income by Segment.

  • jjLDN

    Przemku. Juz mi Damian Borowczyk ponizej wskazal na ten wykres. Natomiast w tym wykresie kolorem szarym jest ujete ogolnie „IT i mobile”, a wiedzac, ze Samsung w IT ma mnostwo laptopow, drukarek laserowych. netbookow, tabletow i monitorow komputerowych, nie moge sie zgodzic, ze to tylko smartfony.

  • Damian Borowczyk

    Dokładnie. Praktycznie we wszystkich wyliczeniach i statystykach dotyczących sprzedaży smartfonów i tabletów w porównaniu do PC czy jak tutaj telewizorów nie uwzględnia się nasycenia rynku, oraz tempa rozwoju i cyklu wymiany urządzeń.

    1. Idę o zakład, że gdyby operatorzy kablówek co 2-3 lata oferowali za „niewielką” dopłatą wymianę TV na nowy, to zyski z telewizorów wzrosłyby niesamowicie. Tak samo gdyby z umową na internet dostawca dokładał nowego laptopa. Oczywiście ponosząc cenę abonamentu tak jak ma to miejsce u operatorów komórkowych.

    2. Telewizor czy PC ma, prawie każdy (w rozwiniętych krajach) dlatego kupuje się ich mniej. Smartfony, a zwłaszcza tablety posiada jedynie część z osób, które potrzebują i chcą je mieć.

    3. Dopóki rynek mobilny rozwija się w takim tempie i szybciej starzeją się urządzenia dopóty częściej będą one wymieniane na nowe. Osoba, która kupiła Smart TV Full HD/3D nie będzie go musiała wymieniać przez najbliższe kilka lat i nadal będzie miała w pełni funkcjonalne urządzenie spełniające ponad 90% standardów. Podobnie ma to miejsce z PC.

    Tak samo nie rozumiem „paniki” i obawy o to że PC znikną z rynku na rzecz tabletów. W tych 3 punktach napisałem dlaczego tych drugich sprzedaje się więcej. Domów i mieszkań też sprzedaje się liczbowo niewiele, a jakoś wszyscy mają gdzie mieszkać i nie słychać prognoz o masowo rosnącej liczbie bezdomnych ;)

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    Słowo klucz „głównie” :). Samsung nie rozbija dokładnie wyników na poszczególnych kategoriach, więc dane Dediu są obarczone pewną dozą uogólnienia (co jest normalne). Natomiast tendencja, o której mówię – że Samsung generuje dziś znaczną część zysku na mobile’u jest bezsporna.

  • jjLDN

    Ok. :) Zgadza sie – uzyles slowa „glownie” :)
    Zgadzam sie, widac z wykresow wyraznie iz tendencja jest wyraznie wzrostowa i sprzedaz sluchawek generuje niemalze polowe zyskow :)

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    I żeby Cię udobruchać, zmieniam w tekście!

  • jjLDN

    :) Dziekuje. To pierwsza mila rzecz, ktora mi sie dzis przytrafila :)

  • MDW2

    Nie „przynajmniej w ujęciu finansowym” tylko „wyłącznie w ujęciu finansowym”. Cała reszta zupełnie nie przypomina Apple.

  • Tom

    Dziwne, piszesz z sensem. ;)

  • Damian Borowczyk

    A co w tym takiego dziwnego ?

  • Tom

    hmmm

  • Damian Borowczyk

    Czepiasz się i według mnie niesłusznie. Sformułowanie „przynajmniej w ujęciu finansowym” sugeruje, że przypomina w ujęciu finansowym, natomiast co to reszty nie ma pewności/zdania bo nie tego dotyczy artykuł i aby to stwierdzić konieczna jest dodatkowa analiza, która nie jest przedmiotem tekstu. Użycie „wyłącznie w ujęciu finansowym” wymagałoby umieszczenia w tekście dowodów na to że nie przypomina w żadnym innym obszarze, a nie o tym jest tekst.

    Także sformułowanie w tej sytuacji jak najbardziej poprawne i dużo lepsze niż proponowane przez ciebie. Jak już kogoś poprawiać, to przynajmniej słusznie.

  • Veext

    Samsung klonuje APPLE wszędzie gdzie się da!

  • vito2012

    Właśnie tak mówi apple, a następnie odpala swoje kserokopiarki i kopiuje do iosa wszystko od konkurencji. Lecz oczywiście wcześniej patentujac pomysły innych.

  • Veext

    Ty tak ja większość przychylnych samsungowi nie możesz przyjąć do wiadomości że SAMSUNG to najwiekszy PASOŻYT w branzy mobilnej. Nie to że kopiuje wszystko to jeszcze wydaje olbrzymie na czarny PR!( Co widac w jego wydatkach na reklame i marketing).

    Skolonował „iPhone” we wszystkich wymiarach, i jest teraz koreańską podróbką firmy APPLE!

  • vito2012

    Skopiowal prostokąt o zaokraglonych rogach? Ipod nano to nie kopia lumii ?
    A Ty zauważysz, jak apple kopiuje na potęgę? Jakiś nie krytykujesz apple, że co nowa wersja ios to coraz więcej kopiowania z innych systemów.

  • Paszczak

    Nie rozumiem dlaczego tak często przy porównaniach Apple/Samsung w kwestii przychodów ze sprzedaży Telco, nikt nie uwzględnia jak dużą marżę sobie Apple narzuca…

Reklama