komentarzy : 46

Marketingowy budżet Apple'a w stosunku do innych firm technologicznych

Opublikowany kilka dni temu na łamach Spider’s Web wykres przedstawiający porównanie rentowności największych firm technologicznych świata wywołał burzliwą dyskusję w komentarzach. Sporo osób nie mogło się nadziwić jak bardzo zyskowną spółką jest Apple w stosunku do swoich głównych konkurentów. Dziś mamy kolejny wykres, który również może szokować – porównanie budżetów reklamowych największych firm tech na świecie.

O Apple’u panuje przekonanie, że to „genialny marketing”, że ich klienci to „grupa wyznawców skupiona wokół marketingowego blichtru marki”. Wydawać by się mogło, że Apple musi wydawać fortunę na marketing. Patrząc na rentowność spółki Tima Cooka można by było pomyśleć, że na pewno wydają najwięcej z branży. Tak nie jest.

Ba, co dla wielu może okazać się szokujące, Apple wydaje na marketing (w tym oczywiście reklamę) najmniej wśród bezpośrednich konkurentów. Co więcej, na przestrzeni ostatnich lat budżet marketingowy Apple’a – mimo kolosalnych przyrostów przychodów firmy – rósł bardzo powoli, choć systematycznie.

Aktualnie roczny budżet marketingowy Apple’a to ok 1 mld dol. Jak to wygląda na tle konkurencji? Będący w poważnych tarapatach Hewlett-Packard, który zmaga się ze spadkami sprzedaży na głównych swoich rynkach (PC, drukarki), aktualnie dysponuje o 500 mln dol. wyższym budżetem.

Microsoft, który aktualnie prowadzi gigantyczną akcję promocyjną wokół Windowsa 8 i Windows Phone 8 rocznie wydaje ok 1,75 mld dol. na działania marketingowe.

To jednak wszystko nic w porównaniu do… Samsunga. Aktualny globalny lider sprzedaży smartfonów wydaje na działania marketingowe – uwaga uwaga – 12 mld dol. rocznie! Na same reklamy Koreańczycy wydają 2 mld dol., a na wsparcie sprzedaży przy półce sklepowej kolejne ponad 2 mld dol. To nie tylko więcej niż łącznie: Apple, HP, Dell, Microsoft, ale przede wszystkim 12 razy więcej niż sam Apple.

Część z tych pieniędzy Samsung wydaje na reklamy TV, w których naśmiewa się ze stojących w kolejkach po iPhone’y fanów marek Apple’a. To wyjątkowo ciekawe właśnie w kontekście porównania budżetów marketingowych obu firm – jak widać sporo Samsunga kosztuje próba udowodnienia, że Apple to sekta.

Źródło: Asymco

Zapisz się do naszego Newslettera, obserwuj nas na Twitterze, polub na Facebooku lub dodaj do czytnika RSS.


Sprawdź, dlaczego Spider's Web wybrał Oktawave Odbierz 25 zł na start swojego projektu w chmurze Polub nas na Facebooku
  • Piotr Teicher

    Co z tego, że duży, skoro niestabilny? Wystarczy, że podwykonawca padnie a inna firma nie przyjmie zlecenia i mamy iPhone bez np. procesora czy ekranu ;)

  • jjLDN

    W UK o wiele czesciej widze w tv reklamy Apple’a niz jakiejkolwiek innej marki.
    Na chwile obecna, az do odruchow wymiotnych pokazuje paluchy stukajace wirtualne klawiatury na duzym i malym iPadzie.
    Ciekaw jestem na co ida te wydatki marketingowe Samsunga, bo chyba nie na reklame. Nie widze jej tu zbytnio.
    Narzeczona podpowiada, ze ostatnio tez duzo Surface’a widzi reklam. Faktycznie nie tak duzo jak iUrzadzen, ale kampania Microsoftu jest zauwazalna.

  • Rogi

    A ten budżet to nie są też TV, lodówki itp.?

  • jjLDN

    Pewnie sa :) ale tez ich nie widze zbyt wiele, zeby nie powiedziec wcale, a iurzadzenia to juz wszedzie do znudzenia.

  • http://twitter.com/#!/jakubkralka Kuba

    No i Samsung musi się bronić zawsze jakością, a Apple jest marką samą w sobie.

  • jjLDN

    Watpie, zeby jakakolwiek reklama przekonala kogokolwiek, ze Apple to sekta.
    Zeby o tym sie przekonac trzebaby przejsc przynajmniej jeden stopien rekrutacji, gdzie na dzien dobry podpisuje sie dokument o zakazie publikacji jakichkolwiek informacji zdobytych podczas tego procesu i o zaznajomieniu z konsekwencjami karnymi grozacymi za zlamanie zasad. Ewentualnie mozna poczytac sobie (najczesciej po angielsku) na sieci o przezyciach osob, ktore przeszly rekrutacje albo i nawet pracowaly dla Apple i teraz nic sobie z podpisow nie robiac uswiadamiaja spoleczenstwo.

  • TemporaryPL

    Ale Samsung reklamuje też swoje dyski twarde, drukarki, telewizory, kamery, wieże audio, odtwarzacze Blu-ray i tysiąc innych rzeczy .
    Ten wykres nie porównuje budżetów na promocje tych samych kategorii produktów, więc np. kwoty na wsparcie iPhonów mogą (choć nie muszą) być znacznie wyższe niż te na wsparcie Galaxy.

  • Veext

    Jakością hehe… Plastykowość :-)

  • Veext

    Te wydatki samsunga to chyba na kampanie wybielającą ich z kradzieży własności intelektualnej APPLE!
    Budowa sekty Samsunga w Polsce widać idzie pełną parą, na coś te pieniądze idą…

    A ciągłe wypisywanie bzdur o patentach I szkalowanie Apple jakoś im nie pomaga…

    Tyle kasy, a i tak zyski słabe… Dziwne…

  • tomtom3

    Też się śmiałem kiedyś z plastiku, dopóki nie doświadczyłem jego wielkich plusów

  • wziuuuuu

    Pewnie przemysł okrętowy też do tego wliczyli, z kolei Apple reklamuje głównie iPhona.

    Do tego kampania na IO w Londynie też swoje kosztowała.

  • Piotr Teicher

    Jak to wiara może spaczyć światopogląd i zniwelować fakty ;)

  • Piotr Teicher

    iPad Mini – boisz się, że porysujesz
    Galaxy Tab – plastik na pleckach się nie rysuje…

    A, że to i to ma przybliżoną wytrzymałość… Wybieram świadomie materiał mniej podatny na zarysowania. Szklaność Apple też nie wyszła w iPhone 4/4S ;)

  • Weejet

    Jak się samsung porysuje to wyrzucasz i kupujesz nowy. Stad wyniki sprzedaży smartfonow;)

  • RC

    Ooooo ale to Apple jest „wspaniałe” takie astronomiczne zyski generują i przy tym prawie nic nie wydają na promocję – są bogami ;-)

    Ciekawi mnie ile Apple wydaje na utrzymanie swoich sklepów na świecie… Zapewne to nie zostało ujęte w wykresiku, a powinno wszak to też marketing. Wtedy konkurencja, która takich sekciarskich sklepów nie posiada nie wyglądałaby idiotycznie. Ponadto Apple reklamuje… 2, 3 a może 4 produkty (w TVP widziałem tylko ichni telefonik)? Tymczasem marketingowcy „konkurencji” mają o rząd wielkości więcej roboty – to i więcej kosztują.

  • Piotr Teicher

    Porysuj plastik na tanim Nexusie, później weź iPhone i zrób tę samą czynność. Które będzie miało głębsze i lepiej widoczne rysy? ;) Z pośladków tego nie biorę ;)

    EDIT: Widziałeś zdjęcia iPhone 5 po dwóch miesiącach użytkowania? Wygląda jak moja stara Nokia po 6 latach ;)

    http://www.chip.pl/news/sprzet/telefony/2012/11/jak-wyglada-iphone-5-po-dwoch-miesiacach-uzywania-3

  • Meeeertttt

    ciekawe czy w tych kosztach mieści się także – wtłaczanie do szkół sprzętu appowskiego? – tyczy się USA
    a także Product Placement w co drugim serialu amerykańskim i co 3 filmie z tego kraju (chociaż w ostatnim roku czy dwóch rzeczywiście jest tego jakby mniej a więcej np Samsunga czy Sony).

    PS. tak czekam i czekam kiedy na spidersweb jakiś redaktror odważy się na tekst o podliczeniach rynku tabletowego przez ABI Research za 3 kwartał i spadku ipada w rankingu o 15% do poziomu 55%… a wzroście tabletów androidowych do 45%….. no i cisza kolejny dzień ;)

    cenzura, zastraszeni redaktorzy czy jak???? ;-]

  • Piotr Teicher

    Boją się, że iFanatycy im serwer spalą :)

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    Ale jakie to ma znaczenie? Budżet marketingowy zazwyczaj wynika bezpośrednio z planowanych przychodów na sprzedaży danej kategorii produktu. Z której strony by nie patrzeć, to wynika, że Samsung wydaje dużo więcej od Apple’a, ponieważ ma niższe przychody, a wyższy budżet marketingowy.

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    Warto pamiętać, że sklepy Apple’a są najbardziej dochodowymi sklepami detalicznymi na świecie. Ze wszystkich branż, wliczając w to branżę spożywczą, motoryzacyjną, itd. Sklepy Apple’a przynoszą najwięcej zysku na metr kwadratowy…

  • Meeeerttt

    bez jaj ;)….. i skąd i na jakiej podstawie taka wydumana teza??

  • Marcin Laskowski

    Reklama 6 urządzeń – 1mld
    Reklama 100 urządzeń -12mld
    Kto więcej wydaje na 1 urządzenie ?

    Idąc dalej należy jeszcze policzyć resztę wydatków i przychody całościowo. Podsumować akcje charytatywne itd.
    A na koniec postawić pytanie czy Apple nie są najważniejsze pieniądze. Być może koreańce nie sa koncernem nastawionym na oskubywanie klienta. są

  • Marcin Laskowski

    No bo najgłupsze owce są już istrzyżone.

  • TemporaryPL

    Ma znaczenie w kontekście podnoszonych w komentarzach wątpliwości, dlaczego „widoczność” kampanii np. telefonów nie odzwierciedla proporcji z wykresu.

  • perlusconi

    przeczytalem
    Marketingowy bełkot Apple’a

  • porwas

    A TVN to niby Samsunga nie wtłacza na siłę w masy społeczeństwa tępo wpatrujące się w szklany ekranik?

  • mef
  • Adam

    Co tam budżet marketingowy, lepiej napiszj ile wydali na swoje własne procesory w porównaniu do budżetu Polski na innowacje technologiczne.

  • http://slwstr.net/ slwstr

    LOL, nie, Samsung pragnie ulepszać świat, choćby na tym nie zarabiał… zastanawiam się co jest u ciebie bardziej zaawansowane: fandroidyzm Samsunga czy hejtyzm Apple?

  • Marcin Laskowski

    Przykro mi że rozróżniasz świat w tylko takich kategoriach (hejt i fanowanie).
    Znam akcje charytatywne Samsunga a o żadnych akcjach takich Apple nie słyszałem, akcje charytatywne kosztują co pogarsza wynik. Poza tym mentalność koreańska jest całkowicie inna niż amerykańska.

    Nie lubię Apple i jego sytemu bo nie zezwala mi na żaden wybór, mogę tylko kupić sprzęt od 1 dostawcy i aż w 1 formie. Dla mnie zerowy wybór i nie posiadam telefonu Samsunga a HTC.

  • http://slwstr.net/ slwstr

    Akce charytatywne to się wliczają do kosztów marketingu, bo właśnie tym są (like product(RED) – to u Apple).

    Acha, co do wysokich standardów moralności „koreańców” (to nawiasem mówiąc bardzo brzydkie określenie – zupełnie jakby je napisał jakiś polaczek) w postaci Samsunga: http://www.theverge.com/2012/11/30/3709688/samsung-25-years-lee-kun-hee

    A więc nie, korupcja, nepotyzm, defraudacje – na tym zależy Samsungowi.

  • http://slwstr.net/ slwstr

    Nie bardzo rozumiem: mają rząd wielkości produktów do rozreklamowania, to prawda, ale w takim razie powinni mieć o rząd wielkości większe dochody, a nie o rząd czy dwa mniejsze…

  • lukaszlew77

    Akurat na rynku telewizorów to Samsung jest liderem.

  • http://www.spidersweb.pl/ przemekspider

    Dowiesz się tego ze Spider’s Web oczywiście: http://www.spidersweb.pl/2012/04/sklepy-applea-sa-najlepsze.html

  • jjLDN

    No, wlasnie widze doniesienia z Polski z ktorych, ku mojej uciesze wynika, ze Samsung w Polsce jest absolutnym liderem. Fajnie bo maja dobrej jakosci sprzet za przyzwoita cene :)

  • lukaszlew77

    Nie tylko w Polsce, są największym producentem telewizorów na świecie.

  • jjLDN

    Przemku. A kiedy widziales ostatnio reklame Apple’a z produktem innym niz iPad, iPhone czy iPod? Serii I am Mac and I am a PC juz dawno nie ma, nie ma tez reklam Macow Pro, czy iMac’ow. Reklam systemu juz tez dawno nie widzialem.
    Faktycznie budzet marketingowy Apple’a koncentruje sie na trzech produktach, podczas gdy Samsung faktycznie ma samych grup/rodzajow produktow o wiele wiecej.
    Mysle, ze to ma wielki wplyw.
    Nizsze przychody Samsunga wynikaja z nizszej marzy niz w przypadku Apple’a.

  • jjLDN

    Hmmm.
    W UK sa ceniona marka, ale bez przesady. Tu jeszcze chyba sila rozpedu Sony i Panasonic, ale Samsung zwlaszcza od czasu LED TV pnie sie w gore, coraz wyzej.

  • lukaszlew77

    Ja nie mówię o tym czy marka jest ceniona czy nie. Ja mówię o wynikach sprzedaży, w których to dominują Samsung i LG – http://news.cnet.com/8301-10797_3-57510389-235/global-tv-shipments-down-again-as-samsung-dominates/

  • jjLDN

    Nie rozumiesz, bo temat jest trudny i to wcale nie oznacza, ze jestes jakis ulomny.
    Po prostu malo kto z nas ma dostep do pelnych danych na temat obydwu firm tak jak ich CEO.
    Roznica wielka miedzy Samsungiem a Apple’m jest chocby taka, ze Samsung utrzymuje swoje fabryki, Apple ich wogole nie posiada. Samsung produkuje wiele roznego rodzaju podzespolow, z ktorych czesc np. ram sprzedaje sie w tej chwili po kosztach. Do czasu powodzi w Tajlandii podobnie bylo z dyskami twardymi. I prosze jedna powodz, jedna fabryka WD calkowicie zalana a pozostalych producentow czesciowo zalane i ceny hdd poszybowaly w gore w najwyzszym momencie przekraczajac pieciokrotnosc dotychczasowej ceny.
    To sa plusy i minusy posiadania wlasnych fabryk.
    Z tym Apple sie nie musi mierzyc, ale moze zmierzyc sie, choc to bardzo teoretyczne ze zmowa pozostalych producentow, gdzie nikt Apple’owi nie bedzie chcial produkowac podzespolow. W ciagu miesiac Apple nie ma. Choc podkreslam to bardzo fikcyjna sytuacja, na pewno jest caly czas pod kontrola zarzadu Apple (zreszta wlasnie Tim Cook jest mistrzem w regulacji logistyki i produkcji firmy dzieki czemu szybko zostal ulubience Jobsa i obecnym CEO).
    I obecna sytuacja, gdzie klienci zwracaja uwage na zauwazalnie gorsza jakos ekranu od LG w nowym iPadzie, wcale nie jest Apple’owi na reke i uswiadamia nam wszystkim jak krucha moze byc pozycja firmy, ktora zbyt uzalezni sie od innych podwykonawcow samemu nie posiadaja zaplecza produkcyjnego.
    Wbrew pozorom Samsung i Apple to dwa odmienne modele biznesowe i porownanie wprost nie zawsze jest miarodajne.

  • jjLDN

    Aha, to dobrze wiedziec. :)
    Szkoda, ze to sie nie pokrywa z danymi ze sprzedazy tv w mojej firmie, gdzie Samsung jest wyraznie trzeci po Sony i Panasonic’u.
    :( Buuu.
    Z tego arytkulu wynika, ze to kwestia ostatniego roku, to pewnie i w UK zacznie sie zmieniac rynek. No i dobrze :)

  • MASAKRA

    apple generalnie nie placi za product placement w multimediach. To bardziej polega na tym ze ich produktow uzywa duzo ludzi z tych branzy.

  • MASAKRA

    TVN w wiekszosci postawiony jest na macach i ma serwery Apple. Maja z nimi podpisana umowe.

  • Piotr Teicher

    A iPhone same się dały rosyjskim politykom…

  • Marcin Laskowski

    Nie interesuje mnie czy to koszt marketingowy czy nie. Wole taki marketing od dania kasy mediom.

    Koreńacy- fakt nie powinienem, jak z rozpędu poleciałem.

    Artykuł – powiedzmy że Verge jest skrzywione na punkcie Apple. Dodatkowo według tego tekstu Samsung nic dobrego nie zrobił (a grzechy wyglądają na typowe dla przemysłu i pewnie żadna firma takiego kalibru nie jest wolna od nich). Kolejna rzecz że młody Amerykanin (żyjący w Japonii) nie jest w żadnym wypadku obiektywny (przejrzyj sobie jego posty, ewidentnie napisał to aby ośmieszyć rywala jego wspaniałego Apple). Japończycy nienawidzą Koreańczyków i odwrotnie. Jakiś obiektywny tekst poproszę.

  • vartec

    Tylko o czym to ma świadczyć? Wiadomo też, że Apple ma 99% rynku laptopów powyżej $1000 sprzedawanych w supermarketach. Jeśli to o czymkolwiek świadczy, to tylko o tym, że Apple nie potrafi zrobić porządnego sklepu on-line, jak konkurencja.

Reklama