REKLAMA

iOS 4.2 - mały krok dla smartfonów, ale ogromny dla tabletów

22.11.2010 23.18
iOS 4.2 – mały krok dla smartfonów, ale ogromny dla tabletów
REKLAMA
REKLAMA

Parafrazując niezapomniane słowa Neila Armstrona – najnowsza wersja mobilnego systemu operacyjnego Apple’a – iOS 4.2 jest małym krokiem dla smartfonów, ale ogromnym dla tabletów. W momencie, w którym na rynku pojawiać zaczynają się konkurenci iPada z prawdziwego zdarzenia, Apple macha do nich ręką włączając drugi bieg.

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że 2011 r. będzie rokiem tabletów (choć miał nim być już 2010 r.). Na rynku powinny się w końcu pojawić zapowiadane od czasu debiutu iPada produkty konkurentów, a wśród nich tych od wszystkich topowych producentów komputerów PC. Według prognoz Gartnera, rynek, który dziś chłonie 20 mln tabletów rocznie, w 2014 r. ma już ich chłonąć 200 mln. W przyszłym roku sprzedaż ma się co najmniej podwoić do 45 mln sztuk.

Że to możliwe, widać choćby po sprzedaży pierwszych konkurentów iPada. Sam iPad sprzedał się dotychczas w liczbie ponad 7 mln sztuk, a do końca tego roku kalendarzowego przekroczy z pewnością 10 mln. Samsung Galaxy Tab – pierwszy tablet konkurencji z prawdziwego zdarzenia sprzedał się w liczbie 600 tys. w ciągu pierwszych 40 dni dostępności na rynku. To dobry wynik. Ponoć dobrze sprzedają się także chińskie tanie tablety, choć nikt o szacowanie ich sprzedaży się nie pokusi.

Najważniejsze debiuty wśród tabletów mają jednak nastąpić na początku przyszłego roku. To wtedy będzie bardzo oczekiwany przez media Playbook od RIM, pierwsze tablety ze specjalną wersją Windows 7 na tablety oraz produkty z nową wersją Androida, która ma być już przystosowana do obsługi dotykowych komputerów.

Kluczem do sukcesu na rynku tabletów będzie jednak mobilny system operacyjny. To on decyduje o najważniejszej kwestii związanej z używaniem tabletów – produktywności ich zastosowania. Do tej pory iPada można było traktować bardziej jak zabawkę; błyskotkę bardziej do niezwykle przyjemnej konsumpcji mediów oraz zabawy. Od 22 listopada 2010 r., wraz z aktualizacją do wersji 4.2, iPad stał się pełnoprawnym, produktywnym przenośnym komputerem-tabletem. Apple zyskał kolejną kolosalną przewagę nad konkurentami, którzy ciągle stają przed problemem jak w ogóle wydać tablety.

Dlaczego to istotne pokazują przykłady konkurencyjnych do iOS mobilnych systemów operacyjnych. O Symbianie w kontekście tabletów nie wypada w ogóle wspominać – nie będzie. O MeeGo (system także związany z Nokią), który miał się pojawić na początku przyszłego roku zamiast coraz głośniej jest coraz ciszej. Windows Phone 7 – mimo że wielce obiecujący – poradzić sobie najpierw musi z typowymi dla wersji 1.0 bolączkami. Android od Google’a cierpi na fragmentację, co w pełni symptomów objawić się może właśnie na tabletach. Słowem – nawet bez aktualizacji do 4.2 Apple miał wielką przewagę nad konkurencją. Co więcej, ta przewaga pozwoli Apple’owi szybciej przygotować wersję stacjonarnego Mac OS X, która czerpać będzie z dobrodziejstw mobilnego iOS.

iOS 4.2 na iPada przynosi szereg niezwykłych udogodnień, wśród których najważniejszym wydają się być te, które czynią tablet Apple’a urządzeniem przystosowanym do produktywności, czyli – nieco upraszczając sprawę – dla klienta biznesowego. To:

– wielozadaniowość (którą w przypadku systemu Apple’a traktować należy bardziej jako szybkie przełączanie pomiędzy aplikacjami z zapamiętanym miejscem wyjścia), tutaj – w tablecie – niezwykle przydatne,

– nowa skrzynka e-mail, która łączy wiele kont w jeden menedżer do zarządzania pocztą,

– AirPrint – czyli możliwość bezprzewodowego drukowania plików, zdjęć i dokumentów z iPada (choć bez możliwości podpięcia urządzeń TCP/IP)

– foldery – czyli możliwość grupowania aplikacji w stosowne stosy,

Apple nie zapomniał również o kliencie indywidualnym, czyli w dużym uproszczeniu takim, który używa tabletu do zabawy. Im przypadną do gustu głównie:

– GameCenter – swoisty wewnętrzny serwis społecznościowy dla miłośników gier

– AirPlay – niesamowita możliwość przesyłania mediów (filmów, muzyki, wideo online) praktycznie do dowolnego sprzętu odtwarzającego i głośników w domowym zaciszu (oczywiście z paroma ograniczeniami i wymogami)

Ta aktualizacja to krok milowy dla rozwoju tabletów. Nie tylko zmienia kompletnie optykę patrzenia na urządzenie jakim jest tablet, ale również wyznacza konieczny kierunek rozwoju dla urządzeń konkurencyjnych. Jeśli przyjmiemy, że tablet jest pierwszym typem urządzenia ery urządzeń mobilnych, który ma realny potencjał na zabieranie klientów producentom komputerów PC, to dzisiejsza aktualizacja systemu iOS do wersji 4.2 znacznie przyspieszy przejście w nową erę.

W moim osobistym odczuciu, dzisiejsza nowość Apple’a jest równie ważnym wydarzeniem co sam debiut iPada na rynku w kwietniu 2010 r.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA