REKLAMA

Tim Cook - szczerze i z rozmachem o Apple

24.02.2010 12.01
Tim Cook – szczerze i z rozmachem o Apple
REKLAMA
REKLAMA

Numer dwa w Apple’u, Tim Cook, gościł wczoraj na konferencji banku inwestycyjnego Goldman Sachs w San Francisco. Wygłosił odczyt oraz wziął udział w sesji pytanie/odpowiedź. Miał niezwykle dużo ciekawych rzeczy do powiedzenia, co mu się niezwykle rzadko zdarza?

Wystąpienie Cooka można już odsłuchać na stronach Apple’a. Zapis z sesji pytanie/odpowiedź dostępny jest na stronach BusinessInsider. Ja odniosę się do najważniejszych kwestii podniesionych przez Tima Cooka.

1. Apple to firma działająca na rynku mobilnym

Cook powtórzył to, co wyraźnie zaakcentował Steve Jobs podczas keynote z prezentacją iPada – Apple to dziś firma działająca na rynku mobilnym. Proces dywersyfikacji działalności Apple’a rozpoczął się w 1991 r. wraz z pojawieniem się pierwszego przenośnego Maka. Dziś – wg słów Cooka – Apple ma przewagę 10 – 20 punktów w udziałach na rynku przenośnych urządzeń. To dlatego, że jest jedną z nielicznych firm na rynku, która potrafi skutecznie zintegrować sprzęt (hardware) z oprogramowaniem (software). W ciągu ostatniej dekady Apple wprowadzało na rynek głównie mobilne urządzenia: iPoda w 2001 r., iPhone’a w 2007 r. i iPada w 2010 r. Większość przychodów spółki pochodzi dziś ze sprzedaży urządzeń mobilnych oraz treści sprzedawanych na nie.

2. Apple na rynku TV

Apple TV to ciągle hobby – tu Cook również powtarza to, co mówił Steve Jobs, zaraz jednak dodając coś ważnego – w ostatnim kwartale produkt ten zanotował znaczny, bo aż 35% wzrost sprzedaży. W związku z tym, mimo iż Apple TV nie jest dużym biznesem w porównaniu do Maka, iPoda i iPhone’a, to Apple będzie dalej inwestować na tym rynku. Cook ma „przeczucie, że to jeszcze nie wszystko jeśli chodzi o Apple TV”. COO Apple’a wyjaśnił jednak, że Apple nie ma zamiaru wchodzić na rynek producentów telewizorów.

3. iPad

Tim Cook używa iPada od sześciu miesięcy i jest – jak można przypuszczać? – wniebowzięty. Jest przekonamy, że kiedy konsumenci będą mogli spojrzeć na iPada i pobawić się nim przez kilka minut doświadczając „magii, którą oferuje”, a następnie porównać go do netbooka, to? „ciężko będzie mu uwierzyć, że mogliby wtedy kupić netbooka”. Dystrybucja iPada będzie totalna – produkt ten będzie dostępny zarówno w bezpośrednich kanałach Apple’a (detal, online oraz edukacja), jak również w pośrednich kanałach sprzedaży (wyspy wewnątrz sklepów, np. Best Buy; autoryzowani resellerzy Apple’a na świecie). Z kolei agresywna polityka cenowa iPada (500 dol.) ma nie zostawiać żadnego miejsca na produkty konkurencji.

4. Przejęcia Apple’a

Apple przejmuje głównie małe firmy, bo – według słów Tima Cooka – jest zainteresowana głównie technologiami i ludzkim talentem. W przeszłości Apple przyglądał się dużym firmom, ale nie zdecydowano się na żadne tego typu przejęcie, bo główną motywacją Apple’a jest „robienie najlepszych produktów” a nie „przychodów, czy udziałów rynkowych”. Management Apple’a sporo dyskutuje na temat polityki kadrowej firmy po to, aby nie tylko pozyskiwać najlepsze talenty na rynku, ale także zatrzymywać najlepszych pracowników. Największym aktywem firmy jest bowiem „człowiek”, gdyż tylko on „przynosi innowacje”. – W naszym słowniku nie ma słowa „wykonane” (w oryginale: complete). Jesteśmy innowatorami – mówi Cook.

5. Konkurencja

Świat nie jest aż tak prosty, że można kogoś zdefiniować jako rywala lub partnera – rzecze Cook. Na przykład Microsoft – Apple „kocha” zespół Mac Office w Microsofcie. Ale z Microsoftem Apple zaciekle rywalizuje na polu systemów operacyjnych oraz mobilnych systemów operacyjnych. Google? Apple współpracuje z nimi na polu map, wyszukiwania informacji w internecie, ale konkuruje na rynku mobilnych systemów operacyjnych, a także od niedawna hardware’u do smartfonów.

6. Filozofia Apple’a

– Mówimy „nie” wielu wspaniałym pomysłom każdego dnia. I robimy to po to, aby mieć pełną kontrolę nad rzeczami, nad którymi pracujemy. Dzięki temu możemy przeznaczyć całą naszą energię na projekty, w które się angażujemy. Na stołach, przy których dzisiaj siedzicie, moglibyśmy zapewne zmieścić wszystkie produkty, które produkujemy, a w zeszłym roku sprzedaż Apple’a wyniosła 40 miliardów dolarów. Myślę, że jedynymi firmami, które mogłyby powiedzieć to samo są firmy? paliwowe.

Tyle Tim Cook. Oczywiście większość słów wypowiadanych przez postać numer dwa w Apple’u naznaczona jest PRowym przygotowaniem, ale mimo to myślę, że to ważne wystąpienie i bardzo interesujące wypowiedzi. Cook doskonale bowiem oddał właśnie filozofię pracy w firmie Steve’a Jobsa. Można skonfrontować wypowiedzi Cooka z tym, co mówi główny projektant Apple’a – Jonathan Ive, aby znaleźć bardzo dużo cech wspólnych – koncentracja na nielicznych, wybranych projektach i eksplorowanie ich „do spodu”, wiara w talent i pasję ludzi. Wbrew pozorom nie są to cechy, które hołubione są przez wszystkie firmy i organizacje na rynku technologii. Może to właśnie stąd biorą się niezwykłe, skrajne emocje, które towarzyszą produktom i usługom Apple’a.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA