REKLAMA

HP odświeżył strategię na czasy post-PC

15.03.2011 12.21
HP odświeżył strategię na czasy post-PC
REKLAMA
REKLAMA

Jeśli największy gracz na rynku PC oficjalnie wprowadza swój mobilny system operacyjny na sprzedawane komputery, jeśli jego ambicją jest uczynienie webOS „wiodącą platformą łączącą wszystkie typy urządzeń” i jeśli słowo „chmura” odmienia przez wszystkie przypadki, to jak inaczej nazwać to, co Hewlett-Packard ma do przekazania światu jeśli nie strategią na czasy post-PC?

HP może sprzedawać dwa komputery PC każdej sekundy, może zapewniać Microsoft o swoim dozgonnym partnerskim przywiązaniu, ale nowy CEO, Leo Apotheker nakreślił wizję strategicznego rozwoju firmy, w której rola Windowsa i Microsoftu stopniowo będzie marginalizowana. U podstaw nowej strategii HP leżą „cloud computing” oraz przejęty od Palma zeszłego roku webOS. To produkty rodem ze świata mobilnego. I jeśli największy sprzedawca PC stawia dziś na mobilność, nawet na sprzedawanych przez siebie pecetach, to sprawa jest jasna – idą zupełnie nowe czasy na rynku technologii konsumenckiej.

Od 2012 r. do każdego produkowanego przez siebie komputera z Windowsem (tylko takie produkuje dziś HP) dodany zostanie macierzysty system mobilny webOS. W ciągu roku będzie takich urządzeń ok 100 mln, co potwierdza skalę przedsięwzięcia. webOS będzie systemem, który współpracował będzie z urządzeniami mobilnymi od HP – tabletu TouchPad, który na rynku pojawi się w czerwcu oraz portfolio smartfonów, na czele z nową wersję Palma Pre oraz nowym HP Veer. Będzie miał również własny sklep z aplikacjami – HP App Store, w którym raz kupione aplikacje będą działały nie tylko na tablecie czy smartfonie, ale również na PC.

To na własny ekosystem zaczyna stawiać HP. webOS ma być jego centrum, bo obok komputerów PC, tabletów i smartfonów, mobilny system operacyjny od Palma instalowany będzie w drukarkach i innych urządzeniach peryferyjnych HP.To będzie wielka i szeroka platforma – mówił Apotheker na wczorajszej konferencji. I trudno nie patrzeć na ruch HP jak na pierwszy ruch w kierunku pełnej niezależności od kogokolwiek na rynku. Dziś HP mówi o „zunifikowanym doświadczeniu na wszystkich własnych urządzeniach”, jutro będzie zapewne mówić o inwestycji jedynie we własne rozwiązania.

webOS ma być centrum platformy, która oparta będzie na usługach w chmurze. I co najważniejsze – własnych usługach w chmurze. Nikt wczoraj głośno tego nie mówił, ale HP zamierza również stanąć w szranki z dzisiejszymi wiodącymi dostawcami korporacyjnych chmur – Amazonem i IBM. To dlatego kupiono w zeszłym miesiącu firmę Vertica – ma być częścią połączonych usług dla firm, które przy okazji zainwestują w komputery HP z webOS, smarfony z webOS i tablety z webOS. Dzięki akwizycji Vertica, już dziś HP obsługuje takich gigantów nowego biznesu jak Mozilla, Zynga, czy Twitter.

Tu leży największy punkt zapalny we współpracy z Microsoftem. O ile bowiem webOS ma być na razie tylko „nakładką”, alternatywnym dodatkiem służącym do synchronizacji komputera z urządzeniami przenośnymi HP, tak z inwestycją w Vertica, Hewlett-Packard wydaje się odcinać od chmury Microsoftu – Azure, którą razem z Dellem i Fujistu rozwijał od 2010 r. Apotkeker unikał wczoraj jednoznacznych deklaracji odnośnie rywalizacji z Microsoftem na rynu usług cloud computingu.

Nowej strategii HP kompletnie nie można zignorować. Swoim potencjałem sprzedażowym (64 mln komputerów PC oraz 52 mln drukarek w 2010 r.) HP ma możliwość kształtowania kierunku rozwoju całego rynku. Wprawdzie debiuty wszystkich produktów wydają się być dosyć spóźnione – przypomnijmy: HP TouchPad dopiero w czerwcu, webOS na PC dopiero od 2012 r. – to widać jednak, że HP traktuje przejście na webOS i chmurę bardzo poważnie, w kategoriach projektu długoterminowego. I w tym należy właśnie szukać potwierdzenia istoty nowej strategii HP.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA