Tak wygląda nowy autonomiczny samochód Google

News/Motoryzacja 19.12.2016
Tak wygląda nowy autonomiczny samochód Google

Pocieszną, samojezdną kopułkę Google’a znają chyba wszyscy. Większość kojarzy też potężnego, autonomicznego SUV-a dostarczonego przez Lexusa. Teraz czas na nowe autonomiczne auto Google’a. A jest nim… minivan.

No, nie do końca jest to w pełni „auto Google’a”. Po pierwsze, niedawno dział autonomicznych pojazdów odłączył się od firmy i już pod nazwą Waymo – choć nadal jako jedna z firm należących do Alphabetu – samodzielnie stara się realizować zadanie. Po drugie nie jest to zupełnie nowy samochód stworzony od podstaw przez Google Alphabet Waymo – jest to efekt współpracy z FCA.

waymo-google-autonomiczny-samochod

Jeśli komuś ta sylwetka wydaje się znajoma, to ma rację – samochód jest zmodyfikowanym w dużym stopniu Chryslerem Pacifcą. Nie oznacza to jednak, że Waymo wzięło gotowy model, doczepiło do niego swoje kamery, czujniki i komputery, po czym pochwaliło się, że w zaledwie pół roku udało się stworzyć autonomiczny pojazd.

W ramach współpracy pomiędzy dwoma firmami zdecydowano się zmodyfikować sporą część istotnych podzespołów tego hybrydowego minivana. Zmieniony są więc m.in. układy elektryczne, napędowe, a także niektóre elementy nadwozia. Wszystko po to, żeby Chrysler Pacifica był w stanie „optymalnie wykorzystać technologię autonomicznej jazdy”.

waymo-google-autonomiczny-samochod-2

Niestety ani FCA, ani Waymo nie zdradzają na razie szczegółów na temat tego, jak dokładnie zmodyfikowany został cały samochód i w jakie wyposażono go czujniki. Zostaje nam jedynie te kilka zdjęć, na których możemy zobaczyć Chryslera… jedynie z zewnątrz.

Waymo twierdzi jednak, że na pokładzie znajduje się zupełnie nowy osprzęt komputerowy, „najnowsze technologie autonomicznej jazdy” oraz szereg usprawnień dla pozostałych istotnych elementów. Detali jednak niestety brak.

waymo-google-autonomiczny-samochod-3

Znamy natomiast kilka innych szczegółów związanych z autonomicznym samochodem Google Waymo. Przede wszystkim flota firmy zostanie uzupełniona o 100 tak przygotowanych egzemplarzy, których zadaniem – tak jak i poprzedników – będzie zbieranie danych pozwalających na doskonalenie technik autonomicznej jazdy. Pierwsze egzemplarze powinny wyjechać na publiczne drogi – oczywiście tylko tam, gdzie zezwala na to prawo – już w przyszłym roku. Wcześniej testowane będą na zamkniętych torach.

Dołącz do dyskusji

  • Flint_PS

    Brałbym

  • Matalia

    też bym brała jak komornik meble hehe

  • phhh

    O!!! Ten egzemplarz jest wyposazony w kierownice. A juz myslalem, ze przerobki zostaly poczynione w wiekszym stopniu.

  • Niemirovsky

    Nie wygląda źle.

  • Member Berries

    Ładnie wygląda

  • Marcin

    Tesla ma lepiej pochowane te wszystko kamery. Ten wygląda zbyt futurystycznie.

  • BuKoX

    I od razu ma boxa na dachu. Praktyczne :)

  • asKn

    Całkiem ładny :D

  • http://www.tabletowo.pl/author/dampc/ Patryk Dampc

    Musi mieć kierownice, żeby był dopuszczony do ruchu. One nie jeżdżą same, musi siedzieć człowiek nadzorujący pojazd

  • Daniel

    „Samodzielnie wykonuje swoją pracę” a wtedy niby co robili? Przecież Google to wyglądało tak jak Alphabet tylko zamiast osobnych firm były działy, które działały niezależnie od siebie. Jak już pisałem kiedyś. Google teraz przechodzi rozdrabnianie. Samo Google będzie zajmowało się już tylko i wyłącznie rozwojem swoich usług, które długo by tu można wymieniać a inne twory będą osobną firmą pod Alphabetem. Autonomiczne pojazdy, laboratoria i może jeszcze Fiber.

  • atom

    Z fajnego futurystycznego przenieśli się zwykłego kombiaka, nieciekawego z wyglądu. Znaczy że testują teraz po prostu zwykłe auta.

  • Bartłomiej Kasperkiewicz

    To na górze to Lidar. Taki laserowy radar. Tesla pracuje bez tego, korzystając z innych czujników. Niestety Lidara nic nie przebije dlatego Tesla tylko teoretycznie gorzej widzi swoje otoczenie. Z drugiej strony to co Google na dachu dało kosztuje coś koło 40 tyś dolarów, więc tyle minimalnie tesla była by droższa, czyli drugie tle podstawowej wersji Tesla S. Ostatnio czytałem że pracują nad tym aby Lidara przebudować do czegoś mniejszego i zdecydowanie tańszego.

  • Marcin

    Dzięki za merytorycznie info. Poczytam o tym ☺️

  • Bartłomiej Kasperkiewicz

    Wykopałem artykuł porównujący to co ma Tesla z tym od Google… sam już nie wiem co jest lepsze. https://cleantechnica.com/2016/07/29/tesla-google-disagree-lidar-right/

  • Daniel Markiewicz

    na te chwile Tesla udowadnia ze LIDAR jest jej absolutnie niepotrzebny, opracowała swój własny system potrafiący wszystko to co umie LIDAR i duzo więcej (widzenie we wszystkich warunkach pogodowych, widzenie 2 samochody do przodu dzięki odbijaniu wiązki radaru pod samochodem przed nami). co będzie kiedyś czas pokaże, może LIDAR stanieje na tyle że będziemy go używać jako wspomaganie do czegoś tam. Jak to zwykle bywa każdy chwali technologię którą opracował bo chce ją sprzedać pozostałym. na te chwile Tesla jeżdzi tak: https://www.tesla.com/en_EU/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long?redirect=no nie ma tu nic w czym LIDAR moglby pomoc, kwestia odpowiednio wydajnego systemu rozpoznawania obrazu z kilku zródeł jednocześnie

  • Daniel

    I pewnie te które osiągną rozgłos i sukces będą „przenoszone” pod Google.

  • Daniel

    Po co? By Google został nazwany monopolistą? Po to powstał Alphabet by odciążyć Google,

  • Art

    Zdajesz sobie sprawę, że prawo jest różne w zależności od miejsca? W Ameryce w każdym stanie jest inaczej. Np. w Texasie nie ma z tym problemu. Poniżej masz filmik z 2015 roku, na którym widać jak samochód bez kierownicy i pedałów wozi ludzi po publicznych drogach w Austin:
    https://youtu.be/uHbMt6WDhQ8?t=30s

  • Daniel Markiewicz

    In September, Tesla CEO Elon Musk had to say about the use of LiDAR sensors:

    We do not anticipate using lidar. Just to make it clear, lidar essentially is active photon generator in the visible spectrum – radar is active photon generation in essentially the radio spectrum. But lidar doesn’t penetrate intrusions so it does not penetrate rain, fog, dust and snow, whereas a radar does. Radar also bounces and lidar doesn’t bounce very well. You can’t do the “look in front of the car in front of you” thing. So I think the obvious thing is to use radar and not use lidar.

  • http://carly.pl/ Carly.pl

    A czy wiadomo, jaka będzie cena, np. w porównaniu do Tesli?

  • Daniel Markiewicz

    żadna, bo to tylko prototyp do testowania systemu, nikt nigdy nie bedzie mógł go kupić, a sprzęt na nim zamontowany przewyzsza cene samochodu. Ewentualnie będzie to sprzęt dla firm transportowych typu Uber

  • Ongiś

    Oby czym prędzej wprowadzili samochody autonomiczne na ulice i zastąpili kierowców „automatami”

  • Blopio

    Podejrzewam że pierwsi będą mogli się bać kierowcy ciężarowek, system idealny aby 24/7 jeżdził po Europie z towarami. Więcej pracy będzie w serwisach obsługujące takie ciężarówki w razie awari. Będa musiały byc rozsiane na terenie całej europy.

  • nil

    może w ogóle hodujmy ludzi, jak brojlery?

  • Ongiś

    Jak już zacznie ci rosnąc koper pod nosem i dostaniesz prawo jazdy to zrozumiesz. Albo zapraszam do jazdy po Warszawie lub jakimkolwiek innym dużym skupisku ludzkim. Zobaczysz tak ogromną masę przyszłych drogowych zabójców, że zmienisz zdanie.

  • Nil

    Mam prawo jazdy od 30 lat matole. Jezeli chcesz to oddaj swoja wolnosc. ode mnie się odwalcie

  • Ongiś

    Jak rozumiem jak latasz na drugi koniec świata to kopniakiem wywarzasz drzwi od samolotu i sam pilotujesz bo w końcu „odbierają Ci wolność”. Yeah it make sense!

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement