Zaskakujące – zdecydowanie mniej googlujemy na temat komputerów i telefonów komórkowych

20.08.2012
Zaskakujące – zdecydowanie mniej googlujemy na temat komputerów i telefonów komórkowych

Zachęcony odkryciem blogera The Atlantic, które pokazuje jak zmniejsza się liczba wyszukiwań nt. komputerów w Stanach Zjednoczonych, postanowiłem sprawdzić jak sytuacja przedstawia się w polskim internecie. Jest jeszcze bardziej spektakularnie niż w USA, choć mniej jednoznacznie.

Na podstawie indeksu Google’a, który przedstawia liczbę zapytań z kategorii ‚komputery i elektronika’ na przestrzeni ostatnich ośmiu lat Alexis Madrigal przedstawił tezę, z której wynika, że ludzie przestają się interesować swoimi komputerami. Jednym z powodów, dla których tak się dzieje jest fakt rosnącego zainteresowania technologiami mobilnymi (wiecie…, post-pc). Google zbiera takie pytania w osobnej kategorii ‚mobile i telekom’ i analiza trendu dla rynku amerykańskiego pokazuje znaczny wzrost zainteresowania tą kategorią wyszukań.

Jak jest w Polsce? Nieco inaczej. Podobnie jak w USA, coraz mniej szukamy informacji na temat naszych komputerów, przy czym spadek liczby zapytań jest na znacznie wyższym poziomie. To niesamowite, ale aktualnie liczba zapytań na temat Windowsów, HP, Firefoxa, czy Javy jest o 75% niższa niż w 2004 r.!

Ciekawie przedstawia się również ranking najpopularniejszych zapytań Google z kategorii ‚komputery i elektronika’. O ile lista ‚top searches’ na przestrzeni 8 lat jest oczywista, to zastanawiające jest to, że w rankingu ‚rising searches’, czyli nowych popularnych zapytań na wysokich miejscach są zapytania o Firefoksa, czy Mozillę – wydawałoby się, że lata świetności (i PR) twórcy byłej najpopularniejszej przeglądarki w Polsce mają już za sobą. W przypadku zapytań z kategorii ‚mobile i telekom’ w Polsce liczyłem na potwierdzenie amerykańskiego trendu (wiecie…, post-pc). Niestety, jest inaczej. Polscy użytkownicy internetu także tą tematyką wydają się mniej zainteresowani niż 8 lat temu. Wprawdzie spadek jest mniejszy, bo o 25% oraz trend nie tak jednoznaczny jak w przypadku liczby zapytań nt. komputerów, to jednak jest to spore zaskoczenie. Nam, z perspektywy Spider’s Web oraz tej części internetu, w której się poruszamy, wydawało się, że ta tematyka jest na niesamowicie wysokiej fali wzrostu. Patrząc na dane Google’a tego nie widać.

Nie silę się na próbę oceny dlaczego tak się dzieje. Może po prostu więcej wiemy na temat komputerów i telefonów komórkowych, może mniej problemów powodują niż kiedyś, może zamiast z Google’a korzystamy częściej z dedykowanych narzędzi do porównywania produktów. Może wszystko po trochu. Trochę to smutne.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement