Lenovo nowym liderem rynku PC, ale nie ma się z czego zbytnio cieszyć, bo PC są w odwrocie

11.10.2012
Lenovo nowym liderem rynku PC, ale nie ma się z czego zbytnio cieszyć, bo PC są w odwrocie

Wyjątkowo ciekawe rozstrzygnięcie miało miejsce na rynku sprzedaży komputerów PC w trzecim kwartale 2012 r., przynajmniej jeśli wziąć pod uwagę dane Gartnera. Oto po kilku latach hegemonii, borykający się z problemami Hewlett-Packard oddaje fotel lidera… no właśnie, komuż to? Nie Dellowi, nie Acerowi, nie Asusowi oraz nie Apple’owi, lecz Lenovo.

Chiński producent komputerów PC jest jedynym z pierwszej czwórki, który zanotował wzrost sprzedaży rok do roku (9.8%). Dobre wieści ma Gartner także dla piątego w rankingu Asusa, który zwiększył sprzedaż o 11,8%, niemniej jednak na tym kończą się dobre informacje. W ujęciu ogólnym, według Gartnera rynek PC spadł o 8,3% rok do roku.

Gartner, sprzedaż PC po 3Q 2012 r.

Tak mówi Gartner. IDC ma nieco inne zdanie – według danych tej konkurencyjnej w stosunku do Gartnera firmy analitycznej, liderem sprzedaży PC wciąż jest HP, ale jego przewaga nad drugim w rankingu Lenovo stopniała do zaledwie 122 tys. sztuk. Patrząc jednak na zupełnie odmienne dynamiki sprzedaży obu producentów w trzecim kwartale 2012 r. – sprzedaż HP spadła o 16,4% rok do doku, a sprzedaż Lenovo wzrosła o 10,2%, jest niemal pewne, że w kolejnym kwartale Lenovo będzie pierwsze także w rankingu IDC. W innej istotnej kwestii IDC jest zgodne z Gartnerem – w trzecim kwartale roku rynek PC skurczył się o ponad 8% (IDC mówi, że o 8,6%).

IDC, sprzedaż PC po 3Q 2012 r.

Do medialnego obiegu dostał się także najnowszy raport innej cenionej firmy analitycznej – IHS (funkcjonującej medialnie także pod nazwą iSuppli), z którego wynika, że rok 2012 r. zakończy się pierwszym spadkiem sprzedaży komputerów klasy PC od 11 lat. Jeśli te szacunki się sprawdzą, to sprzedaż pecetów spadnie o 1,2% z 352,8 mln sztuk w 2011 r. do 348,7 mln w tym roku, czyli o 4,1 mln sztuk.

IHS, spadek sprzedaży PC w 2012 r.

Spadek to niewielki, ale jednak bardzo symboliczny. W roku, w którym sam Apple sprzeda iPadów tyle, że znacznie przekroczy to 1/3 rynku ilościowego PC a w przeciwieństwie do 2011 r. na rynku pojawia się coraz więcej dobrych jakościowo tabletów od innych producentów, wyraźnie widać schyłek komputerów klasy PC. Niektórzy obruszają się na lansowane przez Apple’a pojęcie „ery post-PC”, więc może dla odmiany posłużymy się terminem, którego używa hegemon branży PC Microsoft „beyond PC”.

Jeśli spekulacje IHS, a także spadkowy trend sprzedażowy raportowany przez Gartnera i IDC się potwierdzą, to rok 2012 r. będzie można oficjalnie nazwać pierwszym pełnym rokiem „post-PC/beyond PC”. Czas przestać zaklinać rzeczywistość, że jest inaczej. Wystarczy wczytać się chociażby w piekielnie dobry PRowo wczorajszy list Steve’a Ballmera do partnerów i pracowników Microsoftu, żeby dostrzec, że nieuchronność drastycznych zmian na rynku technologii użytkowej nie neguje już nawet najważniejszy podmiot poprzedniej ery. Ery PC.

* źródło zdjęcia głównego: Gumtree.au

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement