Koniec 16-letniej przyjaźni Microsoftu i NBC News

17.07.2012
Koniec 16-letniej przyjaźni Microsoftu i NBC News

Microsoft porywa się na kolejny, ambitny plan. Rozstaje się z NBC by stworzyć własny, potężny portal newsowy. Współpraca między dwoma gigantami trwała 16 lat. Czy gigant z Redmond ma dostateczne know-how, by działać samodzielnie?

Microsoft współpracował z należącym do Comcastu serwisem NBC News od szesnastu lat. Pierwsze poluźnienie współpracy miało miejsce siedem lat temu, kiedy to Microsoft odsprzedał swój udział w telewizyjnym oddziale NBC. Teraz Microsoft sprzedaje swój 50-procentowy udział Comcastowi. Wartość transakcji nie została podana do publicznej wiadomości, można jednak spekulować, że była ona wysoka. Redakcja witryny zostanie przeniesiona z Redmond do Nowego Jorku. Dlaczego? Co było nie tak?

Z wyjaśnień obu stron wynika, że właściwie, to nic. Współpraca układała się ponoć w sposób bardzo korzystny zarówno dla Microsoftu, jak i NBC. Wygląda jednak na to, że Internet stał się zbyt poważnym medium, by móc się nim dzielić. Zarówno Comcast, jak i Microsoft, mieli swoje pomysły na dalszy rozwój, spieniężanie ruchu, kreowanie treści i wizerunek. Tymczasem obie strony miały związane ręce jeśli chodzi o bardziej ekstremalne pomysły.

Microsoft, dla przykładu, według umowy musiał umieszczać na swoich witrynach treści z MSNBC.com. Problem w tym, że w Stanach Zjednoczonych, podobnie jak w Polsce, dane grupy medialne sympatyzują z konkretnymi poglądami politycznymi. MSNBC był liberalną odpowiedzią na konserwatywne Fox News. Idę o zakład, że marketingowcy i dział PR amerykańskiego oddziału Microsoftu, dbający o jego wizerunek, mieli niejeden zgryz z tym związany.

Microsoft, jak już wspominałem, nie wycofuje się jednak z branży newsowej. Chce uruchomić własną, autorską witrynę. Rozmiar redakcji ma być zbliżony do 100-osobowej MSNBC.com i ma ona tworzyć treści, które nie koncentrują się na promowaniu jednego sposobu myślenia. Newsy mają być bezstronne, takie jak stara się tworzyć Yahoo! czy AOL. W myśl „umowy rozwodowej” portal Microsoftu będzie promował jeszcze przez dwa lata treści dostarczane przez NBC.

Przez ostatnie siedem lat Microsoft stracił łącznie dziesięć miliardów dolarów na swoich internetowych inwestycjach. Liczymy tu jednak wszystkie usługi, w tym wyszukiwarkę Bing. Nie wiadomo dokładnie, czy MSNBC.com generował sensowny zarobek. Wszystko jednak na to wskazuje: to czwarta najpopularniejsza newsowa witryna w Ameryce, która odnotowała 50 milionów odwiedzin w czerwcu, o pięć procent więcej niż rok temu. Ciekaw jestem, czy decyzja o samodzielności nie pogłębi tylko internetowych problemów Microsoftu…

Maciek Gajewski jest dziennikarzem, współprowadzi dział aktualności na Chip.pl, gdzie również prowadzi swojego autorskiego bloga.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement