Z jakich urządzeń mobilnych korzystają Czytelnicy Spider’s Web?

04.07.2012
Z jakich urządzeń mobilnych korzystają Czytelnicy Spider’s Web?

Google Analytics to nie tylko benchmarkowe narzędzie do badania popularności stron internetowych, ale także kopalnia wiedzy o współczesnych technologiach, choćby tych mobilnych, które napędzają dziś rozwój technologii komputerowych. Lubię się czasem zagłębić w Analyticsa Spider’s Web, by wydobyć kilka ciekawych informacji na temat naszych Czytelników. Właśnie sprawdziłem z jakich urządzeń mobilnych korzystacie. Jest w tych danych kilka ciekawostek.

Spider’s Web nie jest oczywiście w żadnej mierze reprezentatywny dla polskiego internetu, ale za to skupia sporą część osób zainteresowanych technologiami. Aktualnie odwiedza nas około 300 tys. osób (dla Analyticsa – unikalnych użytkowników) w miesiącu. 14% ruchu (odwiedzin wg Analyticsa) generowanych jest przez urządzenia mobilne. Myślę, że z takimi statystykami możemy się już pokusić o mały obraz polskiego rynku urządzeń mobilnych, przynajmniej wśród jego najbardziej zagorzałych użytkowników.

Najpopularniejszymi urządzeniami mobilnymi wśród Czytelników Spider’s Web są urządzenia… Apple’a. Tablet iPad jest naszym zdecydowanym numerem 1 generującym prawie 40% wszystkich mobilnych odwiedzin. Na drugim miejscu (w tabeli na trzecim, ponieważ na drugim miejscu znajdują się łącznie urządzenia nierozpoznane przez Analyticsa) jest iPhone. Łącznie oba urządzenia są odpowiedzialne za prawie 60% mobilnych odwiedzin. W pierwszej dziesiątce mamy poza tym 6 urządzeń z Androidem oraz Nokię Lumia 800 na Windows Phone.

Apple króluje też wśród marek urządzeń mobilnych. W tym przypadku przewaga nad drugim (rozpoznanym przez Analyticsa) w rankingu Samsungiem jest znaczna (ponad 100%). Zaskakuje wysoka pozycja Sony Ericssona, który jest na bardzo zbliżonym poziomie do trzeciego w rankingu HTC. Piąta Nokia jest z kolei o 100% bardziej popularna od Motoroli i Asusa.

Co ciekawe, mimo sporej dominacji Apple’a pod względem popularności urządzeń mobilnych oraz ich marek na Spider’s Web, iOS nie jest tu najpopularniejszym mobilnym systemem operacyjnym. Jest nim Android, który wyprzedza system Apple’a o kilka punktów procentowych. To dobrze pokazuje różnice w specyfice obu systemów operacyjnych – w Androidzie jest po prostu znacznie więcej urządzeń. Łącznie oba systemy są odpowiedzialne za ok 85% ruchu mobilnego na SW. Ok 10% generują urządzenia z Windows Phone na pokładzie.

Jeszcze ciekawiej jest, gdy zagłębimy się wewnątrz poszczególnych systemów operacyjnych. Spider’s Web może być dumny – mimo, iż fragmentacja Androida jest – jak wiemy – sporym problemem dla dostawcy platformy, czyli Google’a, to w naszym serwisie dominuje Android w wersji 4.0. Dwie najpopularniejsze wersje systemu operacyjnego Google’a to właśnie Ice-Cream Sandwich (łącznie ponad 50%). Google życzyłby sobie zapewne, aby tak samo było w ujęciu globalnym. Niestety na razie Android 4.0+ stanowi dopiero 10% wewnętrznego rynku.

Fani urządzeń Apple’a są zdecydowanie bardziej zdyscyplinowani. Ponad 90% z nich jest na najnowszej wersji mobilnego systemu operacyjnego iOS 5.1.1. Co ciekawe, na piątym miejscu wśród najpopularniejszych wersji iOS jest 6.0 – beta niewydanej jeszcze najnowszej wersji systemu. W tym przypadku są to jednak najkrótsze wizyty – ok 1:30 minuty, podczas gdy Czytelnicy z 5.1.1 spędzają w naszym serwisie prawie 3 minuty.

Najbardziej zaskakujący jest jednak dla mnie ranking prezentujący dostawców usług internetowych, dzięki którym Czytelnicy łączą się z naszym serwisem za pomocą urządzeń mobilnych. Na pierwszym miejscu nie jest żaden z wiodących polskich telekomów, lecz… UPC Polska. Mając na uwadze sporą dominację iPada (40% całego mobilnego ruchu na SW), utwierdza mnie to w przekonaniu, że tablety stanowią coraz ważniejszą kategorię urządzeń, z których łączymy się z Siecią w warunkach domowych. Na wysokim trzecim miejscu jest usługa Opera Software asa, co zważywszy na to, że różnice pomiędzy pierwszą trójką są niewielkie, pokazuje jak istotna usługa kompresji danych w celu zmniejszania kosztów mobilnego internetu.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement