REKLAMA

Czy po dzisiejszej awarii e24cloud.com odzyska dane swoich klientów?

04.06.2012 14.50
Czy po dzisiejszej awarii e24cloud.com odzyska dane swoich klientów?
REKLAMA
REKLAMA

Wygląda na to, że w dzisiejszej awarii Beyond.pl najbardziej ucierpiał serwis e24cloud.com, który oferuje usługi ‚nowoczesnych serwerów w chmurze’. Jak informują przedstawiciele serwisu na oficjalnym fanpage’u na Facebooku, uszkodzona została macierz dyskowa, co oznacza, że dane klientów uległy zniszczeniu. Co z backupem danych? Tu zaczynają się schody… Ta sprawa dobitnie unaocznia wszystkie zagrożenia wynikające z cloud computingu.

Użytkownicy e24cloud.com nie muszą kupować sprzętu serwerowego i sieciowego, dzięki czemu obniżają koszty i zapewniają dostęp do wydajnych technologii serwerowych i oprogramowania do wirtualizacji. Użytkownicy chmury e24cloud.com nie potrzebują także samodzielnie dbać o bezpieczeństwo i dostępność danych – takie informacje dostałem od firmy Beyond.pl we wrześniu 2011 r., kiedy serwis rozkręcał swoją działalność. Dziś, w 9 miesięcy później, przychodzi przeciwstawić te słowa realności.

Ok 15:30, na fanpage’u e24cloud.com ukazał się wpis o następującej treści:

Drodzy Użytkownicy, w związku z poranną awarią zasilania, uszkodzona została macierz dyskowa i w tej chwili całość jest w drodze do Ontrack-a, gdzie zostaną odzyskane wszystkie dane. Nie żałujemy na to środków i będziemy Was informować na bieżąco o postępach. Prosimy o wyrozumiałość i trzymanie kciuków.

W międzyczasie firma obdzwaniała swoich klientów informując ich o przykrej sprawie. Na Google+, wrażeniami z takiej rozmowy pochwalił się Emil Oppeln-Bronikowski.

Z tych informacji wynika, że e24cloud.com nie przeprowadzali back-upu danych swoich klientów. Zadzwoniliśmy więc do PR Managera Beyond.pl, Michała Romanowskiego, który poinformował nas, że owszem back-up danych jest wykonywany, ale niestety w tej awarii zniszczeniu uległy także i te dane. Ale mimo to przedstawiciele e24cloud.com są dobrej myśli, bo dojeżdżają właśnie do Katowic, do firmy Kroll Ontrack specjalizującej się w odzyskiwaniu danych.

Skontaktowaliśmy się więc z firmą Kroll Ontrack z prośbą o informację na temat skuteczności odzyskiwania danych w przypadku trudnych spraw związanych z macierzami dyskowymi. Jak poinformował nas Piotr Dembiński, z reguły nie ma najmniejszych szans na odzyskanie 100% danych. Średnia skuteczność to 76%. W najlepszych polskich przypadkach taka skuteczność dochodzi do 80%. Na pytanie o doświadczenie w odzyskiwaniu danych dla polskich serwisów hostingowych, Dembiński poinformował nas, że w ostatnich dwóch latach Kroll Ontrack pomagał w dwóch takich przypadkach. O skuteczności tych operacji nie chciał mówić. Dodał, że taka operacja jest też z reguły dość czasochłonna – w zależności od skali zniszczeń, profesjonalne odzyskiwanie danych z macierzy dyskowej trwa od jednego dnia do tygodnia, a nawet dłużej.

e24cloud.com ma więc spory problem, a wraz z nim problem mają klienci Beyond.pl. Nie wiadomo, czy uda się odzyskać dane, back-upu danych albo nie było w ogóle, albo również uległ on zniszczeniu.

W zasadzie to powinno wystarczyć jako komentarz do sprawy bezpieczeństwa cloud computingu. W przynajmniej w polskim wydaniu.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA