2011 – pierwszy w pełni rok post-PC

06.02.2012
2011 – pierwszy w pełni rok post-PC

Były już kwartały, w których liczba sprzedanych smartfonów przekraczała liczbę sprzedanych komputerów PC (po raz pierwszy w 4 kwartale 2010 r.), ale po raz pierwszy w historii cały poprzedni rok zakończył się większą liczbą noych smartfonów w rękach konsumentów aniżeli komputerów PC. Co więcej, firma Canalys, która dostarczyła wyniki badań traktuje tablety jako komputery PC, co jeszcze bardziej świadczy o nowym fenomenie w historii rynku technologicznego – post-PC.

Według Canalys, w zeszłym roku sprzedało się 487,7 mln smartfonów wobec 414,6 mln komputerów PC, łącznie z tabletami. Gdyby sprzedaż tabletów (63,2 mln) odjąć od PC, to wynik byłby jeszcze bardziej dramatyczny – 351,4 mln sztuk komputerów, na które składają się: notebooki – 209,6 mln, komputery stacjonarne – 112,4 mln oraz netbooki – 29,4 mln. Nie można mieć dziś mocniejszego potwierdzenia fenomenu, że dziś siłą dominującą na rynku technologicznym są urządzenia mobilne. Dynamika wzrostu na poziomie 62,7% dla smartfonów oraz 274,2% dla tabletów w porównaniu do ok 2% dynamiki wzrostu sprzedaży komputerów PC nie pozostawia wątpliwości – najwięcej pieniędzy, przez co także know-how produktowego i ludzkiego jest dziś już poza PC. 

To, że Canalys zalicza tablety do PC ma też swoje przełożenie na rozkład sił na rynku PC, gdyż największym producentem jest… Apple, który w ostatnim kwartale 2011 r. sprzedał 15 mln iPadów oraz 5 mln Maków. To daje 17% udział w 120 mln rynku PC w ostatnich trzech miesiącach 2011 r. i jednocześnie więcej od tradycyjnego lidera Hewlett-Packarda, który kontroluje 12,7% rynku.

Wszystko zależy oczywiście od metodologii przyjętych badań. Dla mnie osobiście tablety nie są komputerami PC głównie ze względu na inną infrastrukturę sprzętową, jak i podstawowy zakres ich wykorzystywania. Tablety w moim rozumieniu bardziej służą do cyfrowej rozrywki i konsumpcji medialnych treści, natomiast komputery PC znajdują zastosowanie do zadań kreatywnych. Po raz pierwszy jednak, niezależnie od przyjętej metodologii odczytu rynku, smartfonów sprzedaje się więcej aniżeli komputerów PC. To symboliczna zmiana.

Z danych Canalys wynika także szereg pobocznych wniosków uprawomocniających kształt rynku post-PC. Tabletów sprzedało się w 2011 r. więcej aniżeli netbooków, które jeszcze dwa lata temu nazywane były przez tą samą firmę Canalys urządzeniami, które miały przedefiniować kształt rynku PC. Sprzedaż netbooków spadła o 1/4 w ciągu zaledwie roku – z 39,4 mln sztuk w 2010 r. (co dawało 11% całego rynku PC) do 29,4 mln w 2011. W tym czasie tablety potroiły sprzedaż z 23 mln do 63 mln sztuk (co daje 18% całego rynku PC wg Canalys).

Dane Canalys dotyczące rynku PC wydają się wiarygodne, bo potwierdzane są przez dwa inne wiodące domy analityczne: Gartnera oraz IDC. Według ich danych – w obu przypadkach tablety nie są zaliczane do PC – sprzedaż komputerów PC jest mniejsza od smartfonów (wg Canalys) – 353,5 mln (Gartner) lub 349,6 mln (IDC).

W kolejnych latach należy się spodziewać rosnącej przewagi sprzedaży smartfonów nad sprzedażą komputerów PC. Czas oswajać się z myślą, że dla coraz większej liczby przeciętnych użytkowników, smartfony stają się podstawowymi urządzeniami komputerowymi.

Czy to się komuś podoba, czy nie.

* zdjęcie: Peg Skorpinski UC Barkley

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement