REKLAMA

Ile Facebook zarabia na reklamach?

30.09.2010 13.53
Ile Facebook zarabia na reklamach?
REKLAMA
REKLAMA

Eric Schmidt z Google’a może sobie mówić, że największym zagrożeniem konkurencyjnym jest Bing od Microsoftu, ale to Facebook notuje nieprawdopodobne wzrosty sprzedaży reklam w sieci. Facebook już jest numerem jeden jeśli chodzi o liczbę wyświetleń reklam graficznych, czyli w segmencie gdzie Google wcale nie radzi sobie tak dobrze. Rosną także estymacje dotyczące całościowych przychodów Facebooka z reklam.

Mark Zuckerberg nigdy oficjalnie nie podał dokładnej wartości przychodów Facebooka, ale niedawno skomentował, że estymacje krążące wśród analityków nie są dalekie od rzeczywistości. Wiadomo, że w zeszłym roku Facebook wygenerował ok. 700 mln dolarów przychodów. Jeszcze do niedawna mówiło się, że w 2010 r. Facebook powinien osiągnąć 1 mld dol sprzedaży. Dziś te estymacje są nawet o 75% wyższe.

W zeszłym miesiącu eMarketer estymował przychody Facebooka na 1,2 mln dolarów w 2010 r. Wczoraj natomiast inny dom analityczny Cowen & Co wydał raport, w którym dowodzi, że sprzedaż reklam powinna przynieść Facebookowi aż 1,6 mld dol. w 2010 r., natomiast całościowy przychód powinien wynieść 1,75 mld dolarów. Według Cowen & Co rosną przede wszystkim wpływy z reklam poza Stanami Zjednoczonymi (500 mln). Co ciekawe, według analityków Cowen & Co w przyszłym roku Facebook powinien podwoić przychody do 3,2 mld dolarów.

Facebook ma zupełnie inny od Google’a pomysł na zwiększanie kontekstów do wyświetlenia reklam użytkownikowi internetu. Jak wiemy, Google wprowadził we wrześniu nowy typ wyszukiwania Google Instant (od wczoraj w Polsce), który oprócz udogodnień w sposobie wyszukiwania informacji przedstawia także dużo więcej kontekstów do wyświetlania reklam (co udowodniliśmy tutaj). Facebook z kolei próbuje opasać internet swoją społecznościową nakładką. Wczoraj jeden z top menedżerów Facebooka ujawnił, że w ciągu zaledwie 5 miesięcy od wdrożenia, tzw. wtyczki społecznościowe Facebooka (m.in. przycisk Like) zainstalowało ponad 2 miliony stron internetowych.

Przynosi to kolosalne efekty w postaci zwiększenia ruchu w sieci. Według danych przedstawionych dziś przez Facebooka, dzięki wdrożeniu przycisku Like na stronie ABC News, ruch wzrósł o 190%, a na stronach Gawkera (m.in. Gizmodo) aż o 200%. Dzięki wtyczkom Facebooka zwiększa się także czytelnictwo: na NHL.com ponoć czytanych jest o 92% więcej artykułów i o 86% więcej oglądanych materiałów wideo.

Inna przedstawicielka Facebooka – COO Sharyl Sandberg – popełniła wczoraj bardzo istotną prognozę zmian w mediach internetowych, która zdaje się stać za pomysłem Facebooka na komercjalizację swojego sukcesu. – Wszystkie media będą spersonalizowane w ciągu od 3 do 5 lat. Strony internetowe, które nie będą dostosowane do spersonalizowanych potrzeb użytkownika, będą anachronizmami – mówiła pani Sandberg. W podtekście oznacza to, że tylko dobrze „olajkowane” strony mogą liczyć na wzrosty ruchu i ogólnego czytelnictwa. Patrząc na już istniejące przykłady Gawkera czy NHL.com, jest to całkiem prawdopodobne.

Wszytko to stwarza coraz więcej możliwości reklamowych Facebookowi. Dodatkowo serwis zwiększył ostatnio liczbę wyświetlanych reklam przy profilu użytkownika z trzech do czterech. Zbierając to wszystko w całość – prognoza przychodów na poziomie 3,3 mld dolarów w 2011 roku wcale nie wydaje się ekstrawagancko zawyżona.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA