Zbrojownia - ekwipunek Master Chiefa. Kim jest Przymierze? Mitologia Halo ujęta w serialu

Lokowanie produktu: SkyShowtime

Uniwersum Halo swoje początki miało w grze komputerowej na Xboxa, która stała się gigantycznym hitem. Jedną z cech, która szczególnie przypadła graczom do gustu, była fabuła. Wciągający główny wątek gry i nagły zwrot akcji mniej więcej w jej połowie (nie będziemy psuć niespodzianki) zapadały w pamięć na bardzo długo. Nic więc dziwnego, że kolejne odsłony serii gier znacząco rzeczoną fabułę rozbudowały, tworząc całą mitologię rzeczonego uniwersum, która stanowiła inspirację dla wielu późniejszych dzieł - w tym komiksów czy produkcji telewizyjnych.

28.02.2024 14.30
Halo serial

Najambitniejszą interpretacją tejże mitologii jest bez wątpienia serial Halo dostępny w SkyShowtime. Wysokobudżetowa produkcja nie tylko urzeka widzów spektakularnymi widokami, bardzo dobrymi efektami specjalnymi czy świetną choreografią scen akcji - ale też i przemyślaną historią. Choć tu warto podkreślić, że przełożoną na język narracji lepiej sprawdzający się w telewizji niż w grze-strzelance. A to oznacza pewne zmiany względem gier.

Serial co prawda bardzo zgrabnie wprowadza widza w swój świat a scenarzyści pilnują, by ten nie czuł się nawet przez chwilę zagubiony. Serial Halo doczekał się już jednak drugiego sezonu, opowiadana przez niego historia znacząco się już rozwinęła. Widzowie, którzy po rocznej przerwie siadają do nowych odcinków mogą nie pamiętać wszystkiego. Bez obaw, przychodzimy z pomocą, przypominając zarówno najważniejsze dotychczas poruszone w serialu wątki i postacie - ale też dodając szerszy kontekst, który znamy z uniwersum Halo (głównie gier wideo).

Zjednoczony Rząd Ziemski

 class="wp-image-4434656"
Siedziba Zjednoczonego Rządu Ziemskiego

Zjednoczony Rząd Ziemski to centralny rząd cywilny, który zarządza Ziemią i jej koloniami w całej części Ramiona Oriona w galaktyce Drogi Mlecznej. Obejmuje Organ Administracji Kolonialnej (CAA), Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) i Dowództwo Kosmiczne ONZ (UNSC). Pierwotnie pomyślana jako ponadnarodowa jednostka na Ziemi w 2075 r., UEG została przekształcona w organ zarządzający w 2170 r., zanim uzyskała pełną autonomię od ONZ w 2204 r. Zaczęła także rządzić światami kolonialnymi poza Układem Słonecznym aż do 2400 roku.

Wiele Kolonii Zewnętrznych i niektóre Kolonie Wewnętrzne zaczęły wątpić w ideę UEG z powodu ingerencji USNC. Doszło to do punktu kulminacyjnego, gdy Związek Secesjonistów i Okupacja Ludowa zażądały całkowitej autonomii dla kilkunastu światów w 2487 r., a ostatecznie brutalnego i otwartego buntu, który rozpoczął się w 2494 r. W obliczu wojny Przymierza z ludzkością, USNC przyjęła funkcję kierowniczą UEG w obliczu możliwego wyginięcia z powodu przytłaczającego zagrożenia Przymierza.

Przymierze

Przymierze to potężne religijne imperium zrzeszające wiele gatunków obcych, które przez tysiące lat całkowicie kontrolowało dużą część Ramienia Oriona w Galaktyce Drogi Mlecznej. Pierwotnie będące sojuszem pomiędzy rasami San'Shyuum i Sangheili, Przymierze rozszerzyło się na sześć innych gatunków (Huragok, Mgalekgolo, Unggoy, Kig-Yar, Yanme'e i Jiralhanae) zjednoczonych w kulcie mitycznych Foretunnerów i kręgów Halo.

Spartanie

 class="wp-image-4434668"
Spartan-II (tu John-117)

Spartanie są efektem serii projektów UNSC, których celem jest tworzenie fizycznie, genetycznie, technologicznie i psychicznie doskonałych superżołnierzy jako specjalnych jednostek bojowych. Pierwszym poważnym przedsięwzięciem mającym na celu stworzenie wzmocnionych superżołnierzy był projekt ORION, później nazwany SPARTAN-I, w którym wykorzystywano żołnierzy powołanych z UNSC. Kolejne programy odniosły duży sukces, ale były także kontrowersyjne ze względu na wątpliwą etykę dotyczącą wykorzystywania dzieci jako kandydatów, gdzie ryzyko obrażeń lub śmierci podczas zabiegów augmentacji było stosunkowo wysokie. Spartańscy superżołnierze zwykle są wyposażeni w najnowocześniejszy sprzęt i technologię, z których najbardziej kultowym jest pancerz szturmowy MJOLNIR z napędem wspomaganym.

Dr Halsey

 class="wp-image-4434662"
Catherine Halsey

Doktor Halsey jest naukowczynią w UNSC. Urodziła się na Endymion w 2492 roku i wykazywała wyjątkowe zdolności intelektualne od dzieciństwa. Jej praca nad stworzeniem spartańskich superżołnierzy uczyniła ją kluczowym członkiem organizacji. Stworzyła program Spartan, aby przyspieszyć ewolucję ludzkości. Spartanie byli zaprojektowani tak, by byli silniejsi, mądrzejsi, szybsi i lepsi od przeciętnych ludzi. Jej dzieła musiały zaczynać szkolenie w młodym wieku, w wieku sześciu lat. Była też współodpowiedzialna za związany ze sztuczną inteligencją projekt Cortana, nadzorowała też prace nad MJOLNIR-em.

John-117, Master Chief

 class="wp-image-4434665"
John-117

John-117 to superżołnierz typu Spartan-II w USNC. Pełnił funkcję lidera Srebrnego Zespołu w ramach Grupy Badawczej Asymmetric Warfare. John urodził się na planecie Eridanus II, jako jedyne dziecko dwojga kochających rodziców. Podczas pikniku odwiedził instalację Reach for Life i tam odkrył jaskinię. W niej znajdował się duży artefakt, który go zafascynował. Wyciągnął rękę i nawiązał kontakt z przedmiotem, w wyniku czego stracił przytomność. Od tego czasu jego obsesja artefaktami wyłącznie narastała.

John został wcielony do programu Spartan przez USNC i dr Halsey. Po ukończeniu programu szkoleniowego został elitarnym żołnierzem. Przeszedł programowanie umysłowe, które wymazało jego pamięć o życiu sprzed zaciągnięcia się do wojska. To programowanie sprawiło, że był posłuszny rozkazom i niechętny do nieposłuszeństwa i zadawania zbyt wielu pytań.

MJOLNIR

 class="wp-image-4434677"
Mjolnir Mark VI

System pancerza szturmowego MJOLNIR to zaawansowany technologicznie system egzoszkieletu bojowego, zaprojektowany w celu znacznej poprawy siły, szybkości, zwinności, refleksu i wytrzymałości spartańskiego superżołnierza. Nazwa kostiumu pochodzi od młota Thora z mitologii nordyckiej.

Mjolnir Mark VI, który noszą Spartanie w serialu dostępnym w SkyShowtime, to trzecia podstawowa wersja systemu. Wprowadza szereg usprawnień technicznych, jednocześnie udoskonalając zaawansowane technologie wprowadzone w poprzednim systemie. Pierwszym ulepszeniem wprowadzonym w systemie jest szybszy czas ładowania systemu osłony energetycznej, dzięki czemu superżołnierz Spartan-II nie musi pozostawać pod polem siłowym przez dłuższy czas. Druga to poprawiona synchronizacja między kombinezonem a użytkownikiem, dzięki czemu Spartanin może skakać wyżej, biegać szybciej i uderzać mocniej niż wcześniej.

Karabin bojowy BR55

 class="wp-image-4434680"
BR-55

BR55 to bojowy karabin piechoty służący w siłach zbrojnych Dowództwa Kosmicznego ONZ. Wśród personelu UNSC BR55 zyskał wiele przydomków, w tym „Monkey Wrench”, „BR” i „Big Boy”. Charakteryzuje się potężną, trzystrzałową serią pocisków i celownikiem dwukrotnego powiększenia, dzięki czemu jest skuteczniejszy na większych dystansach niż karabiny szturmowe typowe wśród sił UNSC.

Karabin szturmowy MA40

 class="wp-image-4434683"
Rekwizyty serialowe karabinów MA40 i standardowego MA5C

MA40 to broń znajdująca się na wyposażeniu Dowództwa Kosmicznego ONZ. Zbudowany na sprawdzonej platformie ICWS firmy Misriah, MA40 zawiera szereg usprawnień wprowadzonych na liniach produkcyjnych podczas wojny między ludźmi a Przymierzem. Od 2560 roku jest uważany za standardowy ciężki karabin piechoty morskiej i armii.

Jiralhanae

 class="wp-image-4434686"
Jiralhanae

Jiralhanae to mięsożerny, rozumny gatunek ssaków. Pochodzący z planety Doisac, Jiralhanae byli ostatnim dodatkiem do hegemonii Przymierza. Zazwyczaj żywią głęboką nienawiść do Sangheili, nieporównywalną z żadnymi innymi waśniami w ramach Przymierza. Rywalizacja ta była podsycana przez naturalnie agresywną i dominującą postawę Jiralhanae, kolidującą ze społecznym poczuciem wyższości Sangheili nad nimi w czasach Przymierza.

Kig-Yar

 class="wp-image-4434692"
Kig-Yar

Kig-Yar to gatunek jaszczura przypominający dinozaura. Po asymilacji w 1342 roku n.e. Kig-Yar służyli Przymierzu. Istnieje kilka odrębnych ras Kig-Yar, chociaż ludzie powszechnie identyfikują dwie grupy w oparciu o spotkania na polu bitwy. W walce Kig-Yar zazwyczaj służą Przymierzu jako snajperzy i zwiadowcy ze względu na ich doskonałe zmysły wzroku, węchu i słuchu.

Sangheili

 class="wp-image-4434695"
Sangheili

Sangheili to rozumny gatunek jaszczurów znany ze swojej kultury wojowników i umiejętności bojowych. Nazwani na cześć ich rodzinnej planety, Sanghelios, są historycznie znani ludziom jako Elity ze względu na ich rolę w hierarchii wojskowej Przymierza. Pierwotnie jeden z dwóch gatunków założycieli Przymierza, Sangheili stanowi militarny kręgosłup hegemonii Przymierza. Mają bardzo silną rywalizację z Jiralhanae.

San'Shyuum

 class="wp-image-4434698"
San'Shyuum

San'Shyuum, przez wiele osób nazywani także Prorokami, to niemal wymarły gatunek rozumny, pochodzący z Janjur Kom. San'Shyuum pełni funkcję kasty przywódczej Przymierza i sprawuje całkowitą kontrolę nad jego sprawami religijnymi i politycznymi.Cywilizacja San'Shyuum rozwinęła się na planecie bogatej w artefakty pozostawione przez Forerunnerów, których Przymierze miało później czcić jako bogów. Z tego związku prorocy czerpali swoją legitymizację jako przywódców, a także swoje potoczne imiona. Według San'Shyuum ich ojczysta planeta została później rzekomo zniszczona w 648 roku p.n.e. w wyniku naturalnego zapadnięcia się gwiazdy. Z tego powodu zdecydowali się zamieszkać na mobilnej stacji High Charity.

San'Shyuum prowadzili zaciekłą i krwawą wojnę przeciwko Sangheili między 938 a 852 rokiem p.n.e., powstrzymaną jedynie przez uświadomienie sobie, że wojna nigdy się nie skończy. Obie rasy zjednoczyły się, aby poznać swoje sekrety, tworząc wzajemnie korzystne porozumienie, które ostatecznie przekształciło się w Przymierze. Sangheili stali się obrońcami Proroków, podczas gdy Prorocy poświęcili się studiowaniu swoich „bogów” i poznaniu tajemnic kryjących się za „wniebowstąpieniem”.

Unggoy

 class="wp-image-4434701"
Unggoy

Unggoy, przez wiele osób znane również jako Grunty, to rozumny gatunek przysadzistych, dwunożnych kręgowych ksenostawonogów, żyjących na planecie Balaho. W 2142 roku Unggoy stał się czwartym gatunkiem zasymilowanym przez Przymierze. Podczas swojej kadencji u władzy Unggojowie byli zawsze gatunkiem najniższej rangi i często byli źle traktowani przez przedstawicieli niemal wszystkich innych ras, zwłaszcza Kig-Yar, Jiralhanae i Sangheili. Unggoy są wykorzystywani przez Przymierze głównie jako robotnicy lub jako mięso armatnie.

Cortana

 class="wp-image-4434704"
Cortana

Cortana to sztuczna inteligencja, która pełni funkcję doradcy Master Chiefa. Zaprojektowana i zaprogramowana przez dr Catherine Halsey, Cortana ma zdolność do rozwoju, w tym tworzenia własnych myśli i przekonań, które nie zawsze będą zgodne z nakazami jej twórców. Pierwotnie zaprojektowana by przejąć kontrolę nad świadomością Spartan, Cortana staje się towarzyszką i godną zaufania sojuszniczką Master Chiefa.

Makee

 class="wp-image-4434707"
Makee

Makee jest osieroconym człowiekiem. Wychowana przez Przymierze i podziela jego pogardę dla ludzkości. Była Błogosławioną, zdolną do aktywowania starożytnych artefaktów, które mają kluczowe znaczenie w religii Przymierza.

Kwan Ha

 class="wp-image-4434710"
Kwan Ha

Kwan jest jedyną córką Jin Ha, przywódcy rebeliantów na planecie Madrigal. Jej matka, powstańczyni, zginęła podczas konferencji, na którą przybyli Spartanie zabijając wszystkich obecnych - stanowiąc tym samym pierwsze spotkanie Kwan z Master Chiefem. Ich drugie spotkanie ma miejsce podczas ataku Przymierza na Madrigal - tym razem jednak 16-latka zawdzięczać będzie Master Chiefowi swoje życie.

Soren-066

 class="wp-image-4434719"
Soren

Soren jako małe dziecko, z nieznanych powodów zabił swojego ojca. Trafił do programu Spartan wraz z Johnem-117, z którym blisko się zaprzyjaźnił. Lewe ramię Sorena zostało zdeformowane podczas jednego z eksperymentów doktor Halsey, co wpłynęło na dalsze decyzje Sorena. Postanowil uciec z programu i wiele miesięcy spędził w roli zbiega, ukrywając się, dopóki UNSC nie przestała go szukać. Trafił do kolonii Rubble, gdzie zaczął inaczej doświadczać otaczającego go świata. Tam poznał swoją żonę Laerę. Soren stał się także ważnym przywódcą ludu, a mieszkańcy Rubble nazywali go szefem.

Kai-125

 class="wp-image-4434722" width="840" height="840"
Kai-125

Kai została wcielona do programu Spartan przez Catherine Halsey, gdy miała niecałe pięć lat. Oznaczona liczbą 125 została poddana genetycznym i fizjologicznym ulepszeniom, które podniosły jej inteligencję, zdolności fizyczne, wytrzymałość znacznie wykraczające poza możliwości normalnego ludzkiego ciała. Przeszła także procedury, które wymazały wszelkie wspomnienia z jej dzieciństwa, jednocześnie warunkując absolutną lojalność, niezachwianie w wykonywaniu poleceń i niechęć do sprzeciwu lub nieprzestrzegania poleceń. Kai została zaprogramowana tak, aby wierzyć, że dołączyła do UNSC z własnej woli i zgłosiła się na ochotnika, by zostać Spartaninem. Trenowała głównie u boku Johna-117.

Prorok Miłosierdzia

 class="wp-image-4434725"
Prorok Miłosierdzia

Prorok Miłosierdzia jest najstarszym z trzech przywódców Wysokiej Rady Przymierza. Przewodzi Przymierzu podczas wojny z ludzkością i jest odpowiedzialny za dobro Makee. W przeszłości uratował osieroconą ludzką dziewczynę o imieniu Makee i chronił ją - udzielał jej lekcji i nauczał o Wielkiej Podróży. Odkrył też, że dziewczyna może aktywować starożytne relikty czczone w religii Przymierza. Ze względu na swój dar została uznana za Błogosławioną. Stała się szanowanym członkiem Przymierza, często wydając rozkazy i otrzymując wskazówki od Miłosierdzia i innych członków Wysokiej Rady.

James Ackerson

 class="wp-image-4434728"
James Ackerson

Pułkownik James Ackerson jest członkiem Biura Wywiadu Marynarki Wojennej, który zyskuje coraz większą rangę w tajnej organizacji. Zastąpił w programie Spartan doktor Halsey. Poglądy Ackersona i jego działania nie spotykają się ze zrozumieniem Master Chiefa i do tej pory w fabule serialu były przedstawiane jako irracjonalne - choć, znając mitologię gier, można przewidywać w jego działaniach drugie, mniej złowrogie dno. Choć Akcerson zdaje się prowadzić ludzkość na skraj zagłady w wojnie z Przymierzem, niezupełnie pełni rolę czarnego charakteru. Wielokrotnie wykazywał się empatią i współczuciem.

Lokowanie produktu: SkyShowtime
Najnowsze
Zobacz komentarze