Mamy możliwość dokładnego sprawdzania, jak użytkownicy korzystają z PlayStation 4 – Jim Ryan z Sony dla Spider’s Web

Artykuł/Gry 09.09.2016
Mamy możliwość dokładnego sprawdzania, jak użytkownicy korzystają z PlayStation 4 – Jim Ryan z Sony dla Spider’s Web

W Nowym Jorku odbyła się oficjalna prezentacja PlayStation 4 Pro, na której pojawił się wysłannik redakcji Spider’s Web. Wykorzystaliśmy tę okazję nie tylko do przetestowania w praktyce gier w 4K wykorzystujących HDR, ale też by zadać kilka pytań dotyczących nowej konsoli Jimowi Ryanowi – Jim Ryan ma stanowisko President & CEO w Sony Interactive Entertainment Europe i można go nazwać jednym z ojców sukcesu PlayStation 4 w naszym kraju.

Z Jimem Ryanem, który jest również odpowiedzialny za globalny marketing Sony Interactive Entertainment, spotkałem się na dzień po prezentacji PlayStation 4 Pro i PlayStation 4 Slim. Pozwoliło mi to nie tylko przespać się z wrażeniami po pokazie możliwości trybu 4K HDR w nowej konsoli, ale też przeczytać na spokojnie oficjalne komunikaty Sony.

Możliwość przeprowadzenia wywiadu wykorzystałem do tego, by wyjaśnić część wątpliwości, jakie pojawiły się po prezentacji nowego sprzętu.

Po odbywającej się dzień przed rozmową konferencji frapowała mnie między innymi kwestia tego, co wnosi PS4 Pro w kontekście VR-u. Chciałem też poznać oficjalne stanowisko dotyczące braku napędu 4K Blu-Ray w konsoli.

Nie mogłem nie spytać również o to, co tak naprawdę oferuje nowa konsola posiadaczom telewizorów Full HD bez obsługi HDR. Prócz tego interesowała mnie kwestia tego, czy Sony na sprzedaży każdego egzemplarza PS4 Pro zarabia.

jim-ryan-sony-playstation-min

Na te i inne pytania odpowiedział Jim Ryan.

Piotr Grabiec, Spider’s Web: No dobrze, zacznijmy prosto z mostu – co właściwie daje ten HDR?

Jim Ryan, President & CEO Sony Interactive Entertainment Europe: HDR sprawia, że kolory na ekranie są lepsze, bardziej realistyczne – a dzięki temu sama gra wygląda bardziej realnie.

Czy PS4 Pro w połączeniu z PS VR będzie oferowało coś ekstra?

To akurat bardzo ważne pytanie, ale po pierwsze trzeba zaznaczyć, że PlayStation VR jest zaprojektowane tak, by współpracować z PlayStation 4 – każda konsola będzie mogła uruchomić gry w wirtualnej rzeczywistości. Tak jak jednak w przypadku zwykłych gier na PS4, z których niektóre dają dodatkowe bonusy posiadaczom PlayStation 4 Pro, tak samo w przypadku PlayStation VR niektóre tytuły będą lepiej wyglądać i będzie się lepiej w nie grać na PS4 Pro. To nie jest jednak tak, że wirtualna rzeczywistość będzie wymagała PS4 Pro, bo zadziała z każdą konsolą z rodziny PlayStation 4.

Po co właściwie Sony i graczom PlayStation 4 Pro?

PlayStation 2 wydaliśmy w 2000 roku i sprzedawaliśmy je aż do 2013 roku – czyli przez 13 lat. To był tak naprawdę przez ten cały czas ten sam produkt. Te czasy się skończyły ze względu na te rzeczy [rozmówca wskazuje na smartfona], które zmieniły jak my wszyscy patrzymy na technologię i cykl życia produktów tego typu. Konsumenci oczekują usprawnień, oczekują modeli premium – ta zmiana w podejściu sprawiła, że zdecydowaliśmy się na PlayStation 4 Pro.

I co, teraz generacja konsol to trzy lata?

Rzecz w tym, i my tak na to patrzymy, że PlayStation 4 Pro to nie jest de facto nowa generacja konsol. PlayStation 4 to platforma i nowe gry będą działać na tej platformie – PS4. To się nie zmienia. To co robimy, to wprowadzamy do sprzedaży model premium – oferuje on lepszą grafikę, większą liczbę klatek na sekundę – jeśli zdecydują się na to deweloperzy. Ten model to wybór: można dopłacić, za lepsze doznania podczas grania. Platforma pozostaje jednak cały czas ta sama – PlayStation 4.

Dlaczego nabywca PlayStation 4 Pro musi kupić dodatkowo napęd 4K Blu-ray, jeśli chce oglądać filmy? Dlaczego nie ma go w konsoli?

No właśnie, jeśli ktoś chce Blu-Ray 4K to go kupi. Obserwujemy to – mamy możliwość dokładnego sprawdzania, jak nasi użytkownicy używają swoich PlayStation 4. Jak widzimy, streaming wideo cechuje się ogromnym i, co najważniejsze, rosnącym zainteresowaniem. Ten trend wygląda w ten sposób [gest pokazujący rosnący wykres] i wygląda na to, że to się nie zmieni. W naszej opinii, dodając liczne dodatkowe opcje funkcje do PlayStation 4 Pro, nie możemy tracić z oczu tego, co najważniejsze i nie opuścić atrakcyjnej półki cenowej. Najlepsza i najwłaściwsza droga dla nas to skupienie się na serwisach streamingowych w 4K.

Czy teraz to możliwe, że za rok-dwa pojawi się, dajmy na to, PlayStation 4 Pro Plus, gdzie trafi mimo wszystko taki napęd, a może…

Dopiero wczoraj zapowiedzieliśmy wczoraj PlayStation 4 Pro, nie wprowadziliśmy tej konsoli jeszcze do sprzedaży, więc nie mówimy jeszcze nic o tym co będziemy robić w przyszłości, na to jest zdecydowanie za wcześnie.

Do kogo kierujecie wasze nowe konsole?

Z wersją Slim robimy to, co zawsze robiliśmy. Jest to mała, tańsza i bardziej dostępna konsola – kierujemy ją do tych samych osób, do których wcześniej trafiało PlayStation 1, PlayStation 2, PlayStation 3 i pierwsze PlayStation 4.

Jeśli chodzi o PlayStation 4 Pro, to tutaj interesują nas core gamerzy, ten rynek jest duży. Tacy ludzie chcą mieć najlepsze doświadczenie PlayStation jakie tylko mogą mieć i chcemy im to dać. Tak naprawdę jednak kierujemy PlayStation 4 Pro do posiadaczy telewizorów 4K, których powinno być 50 mln sprzedanych w 2016 roku. Wiele osób, które zdecydują się na nowy i świecący telewizor w 4K będzie poszukiwać treści i sposobu na wyświetlenie treści w tej rozdzielczości. Zakup PlayStation 4 Pro ma w tym kontekście sporo sensu.

A załóżmy, że mam starszy telewizor Full HD – mam po co kupić PS 4 Pro?

Każdy powinien sam podjąć tę decyzję, czy warto zdecydować się na PlayStation 4 Pro, ale jeśli pytasz o to, czy są korzyści płynące z tego, że podłączy się nową konsolę do telewizora Full HD, to tak – widać je. Nowa konsola może zwiększyć liczbę wyświetlanych klatek na sekundę aż do 60-

Czyli PlayStation 4 Pro wyświetla więcej klatek na sekundę niż zwykła wersja?

Dokładniej mówiąc, daje deweloperom możliwość, by osiągnąć taki efekt. Teraz musimy poczekać, aż twórcy gier to wykorzystają. Drugi przykład tego, co PlayStation 4 Pro może dać w przypadku telewizorów Full HD to podbicie rozdzielczości [upscale] do 1080p w grach, które do tej pory były renderowane 720p.

Możesz mi coś opowiedzieć o nowej kamerze oraz headsecie PlayStation?

Tak jak odświeżamy konsole – aby była inne, lepsze – to samo robimy z akcesoriami. Mają dodatkowe funkcje, wyglądają lepiej, to naturalna kolej rozwoju.

Jak to jest z kosztem produkcji potężniejszego PlayStation 4 Pro?

Zarabiamy na każdej sprzedanej sztuce.

A co z patchami do gry, by wspierały 4K i HDR, kto o to zadba, deweloperzy?

Oczywiście wspieramy deweloperów wiedzą i narzędziami, kiedy jest to wskazane, ale tak naprawdę to samodzielna decyzja każdego studia. Już teraz – dzień po prezentacji PlayStation 4 Pro – widać zainteresowanie wprowadzaniem takich patchy przez studia. Nie oznacza to, że teraz programiści z całego świata przez pół roku będą zajmować się tylko tym, to nie tak.

A jak to wygląda z nowymi grami, teraz już wszystkie będą wspierać HDR i 4K, czy ?

To zależy już od konkretnego dewelopera.

Czyli nadal mogą powstawać gry tylko na PlayStation 4 Slim bez wykorzystania funkcji HDR i rozdzielczości 4K?

Tak, bo nie wymuszamy tego na twórcach.

Czy polscy gracze dostaną PS4 Pro w dniu światowej premiery?

Polska jest dla nas niezmiernie ważnym rynkiem. Zadebiutowaliśmy w tym kraju bardzo szybko, w przeciwieństwie do niektórych innych platform – i trafiliśmy tam nawet przed oficjalnym startem w Japonii. Odpowiedź dlatego brzmi: tak, PlayStation VR i PlayStation 4 Pro pojawi się od razu w sprzedaży również w Polsce.

Zobacz: PlayStation VR – czy warto kupić

Czytaj również:

Współpraca: Szymon Radzewicz

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement