Półtorej godziny i ani słowa o procesorach – tak Intel zmienia siebie i świat

Relacja/Technologie 19.08.2015
Półtorej godziny i ani słowa o procesorach – tak Intel zmienia siebie i świat

Półtorej godziny konferencji prezesa Intela i prawie nic na temat procesorów. Coś co jeszcze do niedawna wydawałoby się niemożliwe, dziś staje się faktem – Intel, współtwórca ery dominacji PC, dziś nie mówi w ogóle komputerach. A jednak całość wystąpienia Briana Krzanicha otwierającego IDF 2015 była poświęcona informatyce. Jak to możliwe?

Żyjemy w fascynujących czasach, w których słowo „komputer” przestaje mieć znaczenie związane ze swoim podstawowym przeznaczeniem jako domowego i biurowego urządzenia do pracy i rozrywki. Dziś komputerem może być dosłownie wszystko w naszym otoczeniu, a wkrótce także to, co związane jest z naszym ciałem.

Dla Intela to znak, że wkraczamy na zupełnie nową ścieżkę rozwoju cywilizacyjnego. Bezprecedensowy zakres działań Intela może wręcz szokować. Dziś Krzanich mówił o trzech podstawowych obszarach informatyki:

  • sensoryczności komputerów
  • podłączonego do sieci świata
  • przedłużenia ciała człowieka

które tak naprawdę dotykają wszystkich aspektów życia na Ziemi.

Świat komputerów zmienia się w dramatyczny sposób.

IDF 2015, 1

Kiedyś były to urządzenia jednowymiarowe, dziś rozwijają zmysły niczym żywe organizmy. Na scenie keynote, Intel zaprezentował na przykład działanie technologii wake-on-voice rozwijanej wspólnie z Microsoftem, która pozwala na zarządzenie komputerem za pomocą głosu. Czyli komputery uczą się słuchać i rozumieć naturalną mowę człowieka, a nie tylko binarny kod.

Pokazano też robota Relay stworzonego przy użyciu technologii RealSense, który potrafi podróżować po hotelu, omijając przeszkody i nie wpadając na przechodniów, by dostarczyć dokumenty, zamówienia czy przedmioty do pokoju klientów. Czyli komputery uczą się odnajdywać w czasoprzestrzeni, a nie tylko stać na biurku. Z kolei zaprezentowany symulator rajdowy, także z technologią RealSense Intela, pokazał, że komputery uczą się czuć, a kamera do strumieniowania na żywo gier w serwisie Twitch rozpoznawała na żywo niepotrzebne do transmisji elementy zewnętrzne, by je z transmisji usunąć.

Przy okazji zmienia się świat rzeczy, z których korzystają ludzie.

IDF 2015, 3

Lustro, które zaprezentował Intel, umożliwiało przeglądającemu się zobaczyć na sobie ubrania w innym kolorze niż faktyczny, by ewentualnie zdecydować się na założenie czegoś innego. Dziecięcy fotelik za pomocą specjalnej klamry wysyłał informacje nt. napięcia pasów do aplikacji mobilnej. A maszyna z napojami rozpoznawała płeć oraz wiek klientów, by sugerować im wybór pozycji z menu.

To tylko pierwsze z brzegu przykłady realizacji pomysłów w ramach platformy Internet of Things Intela. 252 tys. deweloperów, które się do niej zapisało, pracują z inżynierami Intela nad setkami tysięcy podobnych rozwiązań.

Zmienia się także romans człowieka z komputerami.

IDF 2015, 5

Teraz komputer jest nierozerwalnie z nami związany. Intel prezentował dziś pierwsze realizacje w ramach projektu Intel Curie (od nazwiska naszej słynnej polskiej noblistki) – za pomocą mikroskopijnych sensorów w rowerze BMX sportowiec mógł analizować w czasie rzeczywistym poprawność i wyniki wykonywanych przez siebie tricków, z kolei ze specjalną opaską na nadgarstek użytkownik może automatycznie logować się do komputerów w pracy, a jeden z najbardziej znanych producentów zegarków – Fossil, zaprezentował pierwsze smartzegarki na platformie Android Wear.

IDF 2015, 6

Na swojej najważniejszej konferencji w roku, na którą do San Francisco przyjeżdża tysiące deweloperów oraz przedstawicieli mediów, Intel nie mówił nic o procesorach. Pytał natomiast często: a ty co zaprojektujesz, co stworzysz? Bo właśnie tak Intel widzi swoją rolę w zmieniającym się niezwykle szybko świecie – oddać swoje technologie w ręce twórców. A procesory? Będą we wszystkich tych niesamowitych urządzeniach, które z tego partnerstwa powstaną.

Dołącz do dyskusji

Advertisement