Przeczytaj, zanim twoja firma zadecyduje: „robimy aplikację mobilną”

Artykuł/Technologie 07.11.2014
Przeczytaj, zanim twoja firma zadecyduje: „robimy aplikację mobilną”

Praktycznie żadna firma nie jest dziś w stanie poradzić sobie na rynku, nie korzystając z rozwiązań mobilnych i jednocześnie nie oferując ich swoim klientom. Biznes w wersji mobilnej dawno temu przestał ograniczać się do możliwości kontaktu przez telefon komórkowy. Obecnie to również m.in. rozbudowane usługi sieciowe, aplikacje czy odpowiednio przygotowane strony internetowe. Jak sobie z tym radzić, jak wychodzi to polskim firmom i na jakie trendy zwracać uwagę mówi nam raport „Organizacja w otoczeniu mobilnym”. 

Konsumentom kwestia „umobilnienia” może wydawać się dość oczywista. Przejście ze zwykłego telefonu na smartfon, z komputera na tablet czy przeniesienie danych z fizycznego dysku do chmury przeważnie nie powodowało u nich większego problemu i było decyzją łatwą, przyjemną oraz przynoszącą niemal natychmiastowe korzyści.

Tymczasem w przypadku firm jest jednak zupełnie inaczej, zarówno jeśli chodzi o wdrażanie usług mobilnych w wydaniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym.

Nawet pomimo tego, że co piąty mieszkaniec naszego globu posiada już smartfon, a co drugi z tej grupy korzysta z niego od razu po przebudzeniu, firmy w Polsce preferują i tak klasyczny kontakt telefoniczny lub osobisty.

raport

Z mediów społecznościowych korzysta mało które przedsiębiorstwo, nie mówiąc już o stworzeniu strony RWD. Pod połowa z badanych firm nie ma nawet przystosowanej do przeglądania na ekranie telefonu lub tabletu strony w wersji mobilnej. Co ciekawe, mniej niż połowa podmiotów posiadających klasyczną stronę WWW zamierza zmienić tę sytuację w najbliższym czasie. Reszta albo jeszcze nie wie, albo się zastanawia, a 15% w ogóle nie planuje tego robić.

A jak wskazują przykłady z raportu – to spory błąd, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że w Polsce smartfony i tablety już dawno temu stały się normalnością i wiele osób korzysta z nich częściej niż z komputera. Nic nie wskazuje przy tym na to, aby trend ten miał się w przyszłości odwrócić.

Jeszcze inną kwestią są dedykowane aplikacje mobilne.

W ich przypadku potencjalny efekt może być o wiele potężniejszy niż przy stronie mobilnej, jednak czas potrzebny na wdrożenie i nakłady (w tym i finansowe) są zauważalnie większe. W raporcie można odnaleźć m.in. informacje na temat tego, kiedy warto zdecydować się na tworzenie takiego programu, jak policzyć, czy jest szansa na to, aby takich ruch się opłacił, a także jaką formę powinien przybrać.

tablet

Ostrożność przy wprowadzaniu nowych rozwiązań tyczy się zresztą także wdrażania usług mobilnych wewnątrz organizacji. Spora część przedsiębiorców nadal nie docenia możliwości oferowanych przez współczesne technologie, argumentując swoją postawę m.in. obawą o bezpieczeństwo danych czy wysokimi kosztami wdrożenia. W niektórych przypadkach faktycznie może być to zbędny dodatek, ale globalnie w wielu sytuacjach potwierdziło się, że „umobilnienie” pracowników generuje spore oszczędności i zwiększa ich efektywność.

Czy takie podejście można zmienić?

W niektórych przypadkach wystarczyłaby prawdopodobnie dokładniejsza analiza sytuacji lub próba jej zrozumienia, tak samo jak tego, że rozpoczętej kilka lat temu mobilnej rewolucji nie da się już zatrzymać. I raport „Organizacja w otoczeniu mobilnym” może być doskonałym pierwszym krokiem do zrozumienia odpowiednich mechanizmów, potencjalnych zysków oraz ryzyka.

Shutterstock

To wszystko to oczywiście jedynie wierzchołek góry lodowej wykorzystania nowoczesnych technologii w biznesie. Raport szczegółowo omawia niemal wszystkie te zagadnienia – od BYOD, MDM, przez płatności mobilne w naszym kraju, Beacony, aż po proces przygotowywania, wprowadzania na rynek i zarządzania aplikacją po jej premierze. Wszystko to w komplecie z przykładami i badaniami z całego świata oraz z Polski. W sumie ponad 70 stron świetnie zaprezentowanej wiedzy.

I choć teoretycznie raport „Organizacja w otoczeniu mobilnym” skierowany jest do menedżerów i właścicieli firm, nic nie stoi na przeszkodzie, aby przynajmniej rzucił na niego okiem każdy, kto choć trochę interesuje się technologiami mobilnymi. Dzięki temu będzie w stanie poznać przynajmniej część mechanizmów, jakie współcześnie rządzą wielkim biznesem i na chwilę znaleźć się po drugiej stronie barykady. Nigdy nie wiadomo, kiedy przydadzą nam się takie informacje.

Raport „Organizacja w otoczeniu mobilnym”, którego partnerem medialnym jest Spider’s Web, można pobrać bezpłatnie ze strony raport.mobi.

* Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement