Foxconn jak PSL – dogada się z każdym

Artykuł/Sprzęt 12.03.2014
Foxconn jak PSL – dogada się z każdym

Gdyby zapytać przeciętnie zaznajomioną z rynkiem mobilnym osobę o to, z jakim telefonem kojarzy jej się Foxconn, prawdopodobnie odpowiedź byłaby natychmiastowa: iPhone. Można jednak spodziewać się, że za jakiś czas będziemy kojarzyć tajwańską firmę z jej własnymi smartfonami.

O takim posunięciu spekuluje się już od dłuższego czasu, jednak na razie nie znalazło to potwierdzenia w rzeczywistości. Foxconn w dalszym ciągu produkuje głównie urządzenia dla innych producentów, zgodnie z ich projektami i zaleceniami, wykorzystując przy tym m.in. swój łatwy dostęp do lokalnych dostawców podzespołów. Apple, Acer, HP i wiele innych, znanych na całym świecie producentów korzysta właśnie z usług Hon Hai, które zarabia na tym pieniądze, ale w żaden sposób nie umacnia swojej marki w świadomości konsumentów.

Producent, o którym się nie mówi

Nawet w przypadku nieco bardziej autorskich projektów, wszystkie ewentualne zaszczyty zgarniał kto inny. Tak było chociażby w z modelem A5, zaprezentowanym w połowie tego roku, który oferowany był przez sieć Taiwan Mobile, pod nazwą… Taiwan Mobile A5. Logo Foxconn nie odnajdziemy w żadnym widocznym miejscu, ani też nie kupimy go w wersji „czystej”.

foxconn a5

Sytuacja ta jednak powoli, ale dość wyraźnie, zaczyna ulegać zmianie. Grudniowe porozumienie z BlackBerry, w ramach którego Foxconn ma nie tylko złożyć w całość zbiór wylistowanych części według określonych wytycznych, ale zaprojektować wszystko od samego początku, jest – według przedstawicieli Hon Hai – pierwszym krokiem do usamodzielnienia się. Usamodzielnieniem, które oczywiście nie zajdzie w ciągu miesiąca czy kwartału i z całą pewnością będzie miało charakter stopniowy. Foxconn już od pewnego czasu zaznaczał jednak, że chce na razie „awansować” z pozycji wykonawcy końcowego, do tzw. IIDM (Innovative Integrated Design Manufacturer). W rozumieniu CEO firmy, Terryego Gou, oznacza to oferowanie kompletnych rozwiązań – od zaprojektowania urządzenia, przez wyprodukowanie go, aż po logistykę związaną z dostawami i zarządzanie całym procesem.

Jak sprawnie są przy tym w stanie zrealizować swój autorski projekt pokazuje niedawna prezentacja BlackBerry Z3. Telefon został praktycznie od podstaw zaprojektowany, złożony i przeszedł niezbędne procesy certyfikacji w ciągu zaledwie trzech miesięcy, a po kolejnych kilku tygodniach powinien trafić do pierwszych sklepów.

Miliardowe inwestycje

Takie usługi na szerszą skalę wymagają jednak dodatkowych inwestycji. W związku z tym, w ostatnim miesiącu Foxconn rozpoczął proces rozbudowy swoich fabryk na terenie Indonezji oraz – co jeszcze ważniejsze – budowy ośrodków R&D oraz tworzenis oprogramowania i ogólnych rozwiązań związanych z internetem. Proces ten ma zakończyć się za około 3 lub 5 lat i pochłonie ponad miliard dolarów.

foxconn fabryki

Na tym jednak nie kończą się przygotowania Foxconna do sprostania nowym wyzwaniom. Jak podaje CNet za WSJ, przedstawiciele Foxconn potwierdzili ostatnio plany zatrudnienia w swojej ojczyźnie aż 15 000 nowych pracowników. Ponownie, poszukiwani są nie tyle pracownicy linii montażowych, co inżynierowie, specjaliści od telekomunikacji oraz programiści i eksperci od projektowania sprzętu.

Oczywiście nawet po realizacji tych wszystkich planów droga do stania się dużym, samodzielnym graczem na rynku mobilnym jest jeszcze niezwykle daleka. Problemem może być chociażby kwestia promocji, dystrybucji urządzeń, związana z tym logistyka i partnerstwa z operatorami. Jak na razie Foxconn nie ma w tej kwestii zbytniego doświadczenia, a i w przypadku najbardziej rozbudowanego układu, jaki Hon Hai podpisało z BlackBerry, tymi elementami zajmuje się w dalszym ciągu kanadyjska, a nie tajwańska firma.

foxconn wnętrze fabryk

Sytuacja ta może jednak zmienić się w ciągu najbliższych miesięcy. Podczas ostatnich prezentacji związanych z nowym wydaniem Windows Phone, ujawniono że jednym z nowych partnerów produkujących sprzęt z tym systemem będzie właśnie Foxconn. Biorąc pod uwagę na jakim etapie rozwoju znajduje się obecnie tajwański gigant, można bezpiecznie założyć, że oznacza to wejście na drogę, którą jeszcze kilka lat temu uczęszczało HTC, ZTE czy Huawei. Firmy te, które obecnie uznawane obecnie za jednych z najbardziej znaczących graczy, niedawno zajmowały się produkcją urządzeń nie pod własną nazwą (choć tworzone były w całości przez nich), a pod nazwami operatorów czy innych dystrybutorów. Czy jest lepszy sposób na nawiązanie dobrych stosunków z operatorem niż tworzenie dla niego urządzeń?

Współpraca? Praktycznie z każdym

Współpraca ta jednak nie kończy się na Windows Phone. Już w połowie zeszłego roku Tajwańczycy ogłosili nawiązanie partnerstwa z Mozillą i produkcję smartfonów oraz tabletów z systemem operacyjnym FireFox. Jak poważnie Hon Hai podchodzi do tej platformy może świadczyć fakt, że specjalnie na jej potrzeby zatrudnili dodatkowo aż 3000 specjalistów od oprogramowania. Oczywiście produkty te nie są i nie będą one oferowane pod marką Foxconnu, a pod szyldem operatorów lub innych firm, które zdecydują się na ich sprzedaż.

foxonn tablet

Kwestia tego, czy faktycznie za rok czy dwa zobaczymy telefony, które na obudowach będą nosić logo Foxconn pozostaje jednak otwarta. Choć otwiera to przed tajwańskim producentem ogromne możliwości, w przypadku nieudanego startu i rozpoczęcia praktycznie otwartej konkurencji z dotychczasowymi partnerami, wiąże się również z ogromnym ryzykiem. Nic więc dziwnego, że przed podjęciem ostatecznej decyzji w tej kwestii Hon Hai próbuje jeszcze bardziej niż dotychczas zróżnicować swoją ofertę – oprócz podzespołów i urządzeń z kategorii elektroniki użytkowej, planowane jest również stworzenie nowej fabryki w USA, współpracuje z Google m.in. przy produkcji Google Glass i innych projektów związanych z robotyką oraz zatrudnia specjalistów od biotechnologii, automatyzacji czy handlu internetowego.

Zdjęcie telefonów A5 pochodzi ze strony focustaiwan.tw. Zdjęcie tablety z FireFox OS pochodzi z serwisu dailytech.com

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement