Rewolucja w Polsce: treści 42 polskich serwisów płatne od września. Piano wchodzi do Polski

18.07.2012
Rewolucja w Polsce: treści 42 polskich serwisów płatne od września. Piano wchodzi do Polski

7 polskich wydawców we wrześniu zamknie wybrane treści za paywallem w systemie Piano. Agora S.A, Ringer Axel Springer, Polskapresse, Murator, Media Regionalne, Edytor i Polskie Radio dołączą do Projektu Piano, który działa już na Słowacji i Słowenii, i oferuje wydawcom możliwość zdecydowania, które treści na serwisach internetowych będą płatne. 42 serwisy internetowe będą korzystały z możliwości, jakie daje Piano. Tomas Bella, prezes Piano, mówi, że w Polsce zamknięte w ten sposób zostanie około 10-15 procent treści.

Piano oznacza jeden login, jedno hasło i jedną płatność dla dostępu do wszystkich serwisów i płatnych treści, które biorą udział w projekcie. Abonament tygodniowy wynosił będzie 9,90 zł tygodniowo, 19,90 zł miesięcznie lub 199,90 zł rocznie. 40% tej sumy trafi do serwisu, na którym użytkownik zdecydował się na płatność, 30% do Piano Media i 30% do serwisów, które użytkownik odwiedza podczas trwania abonamentu.

Wydawcy zapowiadają zamykanie za Piano różnych treści, w tym materiałów dostępnych dotychczas wyłącznie jak drukowanych. Wiadomo, że całkowicie zamkną się „Wysokie Obcasy” czy „Duży Format”, częściowo SE.pl – zaoferuje w Piano „najbardziej ekskluzywne i unikalne artykuły”, a także Forbes.pl treści premium, serwisy lokalne też… Zapowiada się, ze start Piano będzie realnie odczuwalny w polskiej sieci.

Start Piano przewidziany jest na 6 września, jednak już w sierpniu wydawcy pilotażowo zamkną niektóre treści, które dostępne będą tylko po logowaniu. Do września wielu wydawców planuje kampanie informujące i wprowadzające w Piano. Listę stron biorących udział w projekcie i więcej informacji o Piano można znaleźć na stronie Piano Media.

Z informacji prasowej:

Część wydawców będzie wykorzystywać system Piano w celu publikowania w sieci materiałów wcześniej dostępnych wyłącznie w druku. Kiedy uruchamialiśmy Piano na Słowacji 14 miesięcy temu” – mówi Bella – tylko około 5 proc. wszystkich treści wydawców było włączonych w nasz system. W Słowenii udział ten wyniósł 10 proc. Jednak w Polsce, ok. 10-15 proc. treści publikowanych przez media, dostępnych będzie w ramach platformy Piano, w tym bardzo dużo treści dotąd niedostępnych w Internecie. Wnosimy bardzo dużą wartość dodaną dla polskiego użytkownika Piano.

Będzie to spora rewolucja w polskiej sieci. Według Piano w Polsce prawie 20 milionów osób jest internautami, a liczba polskich użytkowników czytających lub pobierających informacje z sieci to 18%. W końcu może dostaniemy odpowiedź na pytanie, czy Polscy użytkownicy są w stanie płacić za unikalne treści? Czy format jednego abonamentu w ramach serwisów od różnych wydawnictw się sprawdzi? Na Słowacji i na Słowenii ja na razie Piano radzi sobie dobrze, skoro Piano Media do 2014 roku chce wkroczyć do kilkunastu nowych krajów.

Na te pytania odpowiedzi na razie nie ma. Z pewnością udział 7 wydawców i łatwość jednego logowania przekonuje do płacenia, ale z drugiej strony specyfika polskiej sieci i charakter polskich internautów odegra tu ważną rolę.

No i warto pamiętać, że płatna będzie tylko część treści, a nie całościowo 42 polskie serwisy.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement