80% klików w reklamy Facebooka robią boty? Z tego może być większa afera

31.07.2012
80% klików w reklamy Facebooka robią boty? Z tego może być większa afera

Z tego może być większa afera – Limited Run, internetowa firma, która specjalizuje się w przygotowywaniu specjalistycznych sklepów internetowych dla artystów chcących sprzedawać swoją twórczość bezpośrednio fanom – dokonała bardzo ciekawego odkrycia związanego z reklamami na Facebooku. Okazuje się, że aż 80% klików w reklamy pochodzi od… botów. W związku z tym Limited Run zdecydowali się nie tylko na rezygnację z takich akcji reklamowych, ale także na zamknięcie profilu na Facebooku. Wpis tłumaczący o sprawie rozprzestrzenia się w serwisie Zuckeberga w sposób wiralowy.

Twórcy Limited Run byli nad wyraz dociekliwi. Zastanawiał ich fakt, że potrafili zweryfikować zaledwie 20% wszystkich klików w reklamy, za które naliczał należności Facebook. Postanowili więc sprawdzić o co w tych chodzi. Napisali własne narzędzie analityczne, które szybko udowodniło, że w przypadku 80% klików rozliczanych przez Facebooka nie było śladu JavaScriptów. W przypadku klików z innych źródeł, odsetek tych bez śladu JavaScript jest pomiędzy 1 a 2%. Programiści napisali więc jeszcze jedno narzędzie – page logger, który wyraźnie pokazał, że 80% klików w reklamy Facebooka pochodzą od botów. Facebook na zgłoszenie tej informacji nie odpowiedział.

Limited Run nie wysuwa wniosków – nie wiedzą do kogo należą boty, nie oskarżają Facebooka o intencjonalne podwyższanie kosztów reklam. Mimo to zdecydowali się na zamknięcie profilu. Stało się to po tym, jak Facebook zażądał od nich wydania na reklamy co najmniej 2 tys. dol w jednym miesiącu w zamian za zmianę nazwy profilu, o co prosili Limited Run (zaczynali jako Limited Pressing, po czym zmienili nazwę i w związku z tym chcieli zaktualizować nazwę profilu na Facebooku).

Sprawa jest bardzo zastanawiająca i zapewne wywoła falę spekulacji i weryfikacji, czy w przypadku innych klientów korzystających z reklam Facebooka istnieje podobny fenomen. Trudno nie odnosić jej także do ostatnich wyników finansowych Facebooka, które pokazują wyraźnie, że dynamika wzrostów przychodów z reklam spada. W ciągu roku dynamika wzrostów przychodów z reklam spadła od ponad 80% do ok 25%, a czego jak czego, ale świetnych wzrostów udowadniających, że Facebook staje się bardzo ważnym medium reklamowym niezwykle serwisowi Zuckeberga potrzeba.

Infografika tutaj: http://www.statista.com/topics/751/facebook/chart/504/facebook-s-q2-earnings-at-a-glance/

Jeśli w wyniku wyjaśniania tej sprawy okazałoby się, że boty klikające w reklamy na Facebooku to rzecz powszechna, Facebook będzie miał kolejny wielki problem natury wizerunkowej.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement