REKLAMA

Jak wygląda polski Facebook na początku 2011 r.

04.02.2011 10.40
Jak wygląda polski Facebook na początku 2011 r.
REKLAMA
REKLAMA

Facebook w Polsce ciągle jest na dynamicznej fali wzrostowej. Wprawdzie wbrew temu, co przewidywali niektórzy, serwis Marka Zuckerberga nie wyprzedził Naszej-Klasy w 2010 r., ale wzrosty ciągle są imponujące i nic nie wskazuje na to, żeby miało to się zmienić w najbliższym czasie. Polska ma drugi najwyższy współczynnik przyrostu użytkowników Facebooka w ostatnich 6 miesiącach wśród 25 państw z największą liczbą zarejestrowanych użytkowników. Jesteśmy coraz istotniejszym rynkiem dla Facebooka.

Według ostatniego Megapanelu z listopada 2010 r. Facebook ma w Polsce 9,1 mln użytkowników, co daje mu 50,1% zasięg. W ciągu dwóch miesięcy zyskał 480 tys. To oczywiście liczba unikalnych użytkowników z Polski łączących się ze stroną Facebook.com. Po faktyczną liczbę zarejestrowanych użytkowników Facebooka i należy udać się do świetnego serwisu Socialbakers. Okazuje się, że już 23,53% polskiej populacji z dostępem do internetu, czyli 5,28 mln osób ma swoje konto na Facebooku. Jesteśmy na wysokim 22 miejscu na świecie.

Co tu dużo mówić – Polacy pokochali Facebooka prawie tak bardzo jak kilka lat temu pokochali Naszą-Klasę. Wprawdzie według Megapanelu z listopada 2010 r. Nasza-Klasa wciąż wyprzedza Facebooka o prawie 3 mln unikalnych użytkowników, ale tendencja jest jasna – podczas, gdy zasięg NK oscyluje od roku w okolicach 70% (aktualnie 65,27%), tak Facebook w ciągu zaledwie 10 miesięcy wzrósł od ok 22% do 50,13%. W takim tempie Facebook prześcignie Naszą-Klasę najpóźniej za ok. 4 miesiące.

Polska jest jednym z najdynamiczniej rosnących rynków dla Facebooka. Przyrost zarejestrowanych użytkowników w ciągu ostatnich 6 miesięcy wynosi 44%, czyli ponad 2,3 mln osób. Z rynków, na których jest więcej użytkowników Facebooka, tylko Brazylia może pochwalić się wyższym wzrostem – 53,6%. Patrząc na ogólną liczbę zarejestrowanych użytkowników Facebooka w Europie, przed nami tylko: Wielka Brytania (miejsce 3), Francja (6), Włochy (9) i Hiszpania (13). To oznacza, że jesteśmy coraz istotniejszym rynkiem dla Facebooka w Europie. Jeśli dodamy do tego fakt, że Facebook rośnie teraz głównie poza Stanami Zjednoczonymi, jest niemal pewne, że należy oczekiwać większego zainteresowania naszym rodzimym rynkiem całego ekosystemu Facebooka.

Przy tak dużym zasięgu Facebooka, demografia polskiego użytkownika nie może zbytnio odbiegać od ogólnych standardów. Jednak co ciekawe, wśród polskich zarejestrowanych użytkowników Facebooka dominują dość znacznie kobiety (sam fenomen żeńskiej dominacji nie jest dziwny; dziwić może spora przewaga nad mężczyznami) – 54 do 46%.

Ciekawie jest także przy analizie wieku użytkowników Facebooka w Polsce. Nie znam ogólnych danych użytkowników internetu w Polsce, ale mogę się założyć, że na Facebooku jest raczej starsza populacja użytkowników niż w innych popularnych miejscach polskiej sieci. Aż 29% użytkowników Facebooka do osoby w wieku 25 – 34 lat. To bardzo ważna informacja dla ekosystemu Facebooka, bo to przecież najbardziej atrakcyjna grupa o najwyższym „potencjale zakupowym”. Najmłodszych użytkowników w wieku 13 – 17 lat na Facebooku jest tylko 14%. Najliczniejsza grupa to oczywiście 18 – 24 lat.

Jakie polskie marki i serwisy są najpopularniejsze w polskim Facebooku? Największą liczbą fanów może pochwalić się marka odzieży dla młodzieży – Cropp z ponad 255 tys. fanów. W skali globalnej nie jest to jednak dużo. W amerykańskim Facebooku duże fanpage’e rozpoczynają się od miliona fanów wzwyż. Na drugim miejscu kolejna marka należąca do tego samego właściciela – Reserved (238 tys.), a na trzecim kreowany na największy polski sukces marketingowy na Facebooku Mały Głód z 228,6 tys. fanów (choć gdyby nie to, że przy okazji Głód wylewa się z telewizora, to zapewne aż tak wielkim sukcesem na Facebooku by nie był?).

Z najpopularniejszych fanpage’y mediów najpopularniejsze są Demotywatory z aż 550 tys. fanów (świetny wynik!). Dziwić może zaledwie piąta pozycja Pudelka?

Jaki wniosek płynie z powyższych danych? Jeśli zastanawiasz się nad sprzedawaniem swoich usług na Facebooku – obsługi marketingowej fanpage’y, tworzeniem aplikacji promocyjnych czy ogólnie opracowywaniem strategii poruszania się w mediach społecznościowych, to dziś bije dla ciebie ostatni dzwonek, aby wsiąść do tego pociągu.

P.S. W ostatnim tekście opublikowanym przez Michała Młynarczyka na łamach Spider’s Web znajdziecie kolejną literę, która przyda Wam się przy odgadywaniu hasła w konkursie, w którym do wygrania jest smartfon Sony Xperia ? X10. To piąta litera w tytule tego wpisu.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA