Jak wygląda Opera Mini w Polsce

24.01.2011
Jak wygląda Opera Mini w Polsce

Norwedzy z Opery opublikowali kolejny raport pt. „State of the Mobile Web”, tym razem z danymi z grudnia 2010 r., na temat jednej z najpopularniejszej, o ile nie najpopularniejszej przeglądarki mobilnej na świecie – Opery Mini. Dużo mówi on także na temat mobilnego rynku w Polsce, szczególnie jeśli skonfrontuje się je z danymi z Ranking.pl.

Przede wszystkim warto zauważyć, że 2010 r. był doskonałym rokiem dla rozwoju mobilnej wersji Opery. W ciągu roku Opera Mini podwoiła miesięczną liczbę odsłon – od 22 miliardów w grudniu 2009 r. do 46,7 miliardów w grudniu 2010 r. Liczba unikalnych użytkowników używających tej mobilnej przeglądarki wzrosła rok do roku aż o 84,7% do 85,5 mln na koniec grudnia 2010 r.

Co ciekawe, Opera Mini zawdzięcza swój świetny wzrost między innymi iPhone’owi. Widać to zresztą na poniższym wykresie. Od kwietnia, kiedy Opera Mini pojawiła się w App Store, datuje się dużo bardziej dynamiczny wzrost w liczbie odsłon generowanych przez norweską przeglądarkę niż wcześniej. Już w październiku Michał Młynarczyk zauważał na Spider’s Web, że iPhone był najpopularniejszym telefonem wśród użytkowników Opery Mini w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Francji i Włoszech. W grudniu, w pierwszej dwudziestce największych rynków dla Opery Mini, iPhone był wciąż najpopularniejszym urządzeniem w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Niemczech.

Oczywiście sam iPhone to nie wszystko, bo Opera ma swoich wiernych fanów, którzy używają tej przeglądarki cross-platformowo, czyli na wszystkich urządzeniach, za pomocą których łączą się z internetem. Takich użytkowników w październiku 2010 było 51 mln. W Top 10 państw, gdzie Opera Mini jest najbardziej popularna są: Rosja, Indonezja, Indie, Ukraina, Chiny, RPA, Wietnam, Nigeria, USA oraz Brazylia.

Na miejscu 17 jest Polska, gdzie Opera od zawsze cieszy się wysoką estymą wśród rodzimych użytkowników, także tych mobilnych. Liczba odsłon z użyciem Opery Mini zwiększyła się w Polsce aż o 95,9% w ciągu roku, przy 17,8% wzroście unikalnych użytkowników używających tę mobilną przeglądarkę. Wprawdzie Opera nie podaje wartości bezwzględnych i nie wiemy na podstawie raportu Norwegów ile odsłon generuje Opera Mini w Polsce, lecz od czego mamy jednak własny Ranking.pl. Jeśli zliczyć liczbę odsłon wygenerowanych przez Operę Mini 5.x oraz Operę Mini 4.x, wychodzi na to, że łącznie jest to ok. 50 mln odsłon w miesiącu. Dużo, czy mało? Dużo, bo więcej od SymbianBrowser (ok. 32 mln odsłon) i od Safari Mobile (ok. 23 mln odsłon).

Ciekawie prezentuje się ranking najczęściej odwiedzanych stron za pomocą Opery Mini w Polsce. Na pierwszym miejscu oczywiście google.com, a na drugim – co chyba jest sporym zaskoczeniem – nk.pl. Dalej onet.pl, wp.pl, wikipedia.org, youtube.com, allegro.pl i dopiero na ósmym miejscu facebook.com. Dziesiątkę uzupełniają chomikuj.pl oraz my.opera.com.

Wśród najpopularniejszych urządzeń, na których używana jest Opera Mini dominują Nokie – w pierwszej dziesiątce aż 6 modeli, w tym cała pierwsza czwórka: Nokia 5130 XpressMusic, Nokia 6300, Nokia 2700c oraz Nokia C3. iPhone ma miejscu 7. Dane Ranking.pl wydają się potwierdzać raport Norwegów. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych urządzeń mobilnych łączących się z internetem w Polsce mamy: Nokię 510, Nokię X3 oraz Nokię 6300.

Zarówno Opera, jak i Opera Mini nie są częstymi gośćmi na czołówkach doniesień medialnych. Patrząc jednak na to, gdzie Opera Mini jest najbardziej popularna, widać, że to taka alternatywna do fabrycznie montowanych przeglądarek producenckich w urządzeniach pochodzenia amerykańskiego. Radzi sobie całkiem dobrze, także i w Polsce.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement