Możesz już zobaczyć, o ile szybsze będzie PlayStation 5 od PlayStation 4

Artykuł/Gry 21.05.2019
Możesz już zobaczyć, o ile szybsze będzie PlayStation 5 od PlayStation 4

Możesz już zobaczyć, o ile szybsze będzie PlayStation 5 od PlayStation 4

Gdy kilka tygodni temu informowaliśmy o pierwszych detalach dotyczących PlayStation 5, wskazywaliśmy na przełomową rolę dysku SSD. Nośnik pamięci będzie jednym z głównych powodów, dla którego gry radykalnie przyspieszą. Teraz możecie zobaczyć, jak bardzo.

Podczas prezentacji za zamkniętymi drzwiami Sony pokazało wybranym mediom, o ile szybsze będzie PlayStation 5 od PlayStation 4. Grą zmodyfikowaną na potrzeby pokazu był bardzo udany Spider-Man z PS4. Architekci nowej konsoli wykorzystali pełne detali, otwarte środowisko Nowego Jorku, przedstawiając zalety dysku SSD wysokiej jakości oraz powiększonej mocy obliczeniowej.

Sekunda zamiast 8 sekund – tyle trwało ładowanie gry na PlayStation 5.

Na poniższym, najprawdopodobniej nagranym bez zgody Sony materiale, możecie zobaczyć bezpośrednie zestawienie programu uruchomionego na PS4 oraz PS5. Różnica w czasie wczytywania jest gigantyczna. Nowy Jork na PlayStation 5 został wygenerowany prawie 10 razy szybciej. To w dużej mierze zaleta topowego dysku SSD, który ma być złotym standardem konsol nowej generacji.

Szybszy nośnik pamięci sprawia również, że dane będą doczytywane w tle szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Doskonale widać to na przykładzie kamery pędzącej przez wirtualny Nowy Jork. Program na PS4 ulegał zamrożeniu co kilka sekund, musząc doczytać kolejne aleje, przecznice i wieżowce Wielkiego Jabłka. Na prototypowym PS5 ten problem w ogóle nie istnieje. Widz przelatuje przez gigantyczną aglomerację niczym w myśliwcu, a rozgrywka nie zwalnia ani na moment.

PlayStation 5 będzie naprawdę potężną maszyną.

Za główne podzespoły nowej konsoli Sony znowu odpowie AMD. W PS5 znajdzie się jednostka CPU oparta o układ AMD Ryzen trzeciej generacji, z ośmioma rdzeniami w nowej architekturze 7nm Zen 2. Sercem układu graficznego konsoli będzie wariant GPU Radeon Navi, ze wsparciem technologii oświetlenia ray tracing. Ray tracing odwzorowuje w czasie rzeczywistym podróż światła w przestrzeni, co pozwala na tworzenie piękniejszych, bardziej realistycznych scen w grach wideo.

Ciekawym dodatkiem układu AMD ma być osobny czip dedykowany wyłącznie dźwiękowi. Dzięki układowi 3D Audio PS5 dokona kroku naprzód w obszarze, który został wcześniej mocno zaniedbany. Między premierami konsol PS3 oraz PS4 nie dokonała się na platformie Sony żadna dźwiękowa ewolucja. Tym razem będzie inaczej. Cyfrowy dźwięk przestrzenny ma zachwycać, z kolei sama konsola będzie oddawać pokaźną część mocy obliczeniowej właśnie obszarowi audio.

Wsteczna kompatybilność będzie podstawą PS5, która pomoże w starcie konsoli.

Ponowne wykorzystanie architektury AMD sprawi, że PlayStation 5 bez problemu uruchomi gry z PlayStation 4. Bardzo możliwe, że najlepsze produkcje aktualnej generacji – God of War, Uncharted 4, Spider-Man, Bloodborne czy Horizon Zero Dawn – dostaną specjalne aktualizacje wydajnościowe. Dzięki nim flagowe gry Sony będą działać na PS5 w natywnym formacie 4K, zachowując przy tym 60 klatek na sekundę. Wstecznie kompatybilne będą także gry w wirtualnej rzeczywistości, a samo PSVR bez problemu podłączymy do PS5.

Nowa konsola Sony będzie również silnie zorientowana na usługę strumieniowania gier. Japończycy podpisali nawet porozumienie z Microsoftem, na mocy którego sieciowe środowisko PlayStation w dużej mierze wykorzysta potężną, popularną chmurę Azure wraz z jej rozbudowaną infrastrukturą. Oczywiście streaming to tylko jedna z metod rozrywki. PS5 ma posiadać fizyczny napęd na płyty. Co za tym idzie, klasyczna dystrybucja metodą pudełkową wciąż pozostanie jedną z opcji.

Dołącz do dyskusji