16.01.2019

Listonosz na rowerze elektrycznym, czyli Poczta Polska chce być gotowa na Strefy Czystego Transportu

Już w najbliższy poniedziałek w gliwickiej placówce Poczty Polskiej dojdzie do przekazania e-rowerów do testów. To pokłosie projektu Elektromobilność, którego jednym z założeń jest ekologiczny transport. Rowery elektryczne służyć miałyby do dostarczania mniejszych przesyłek i listów.

W kwietniu ub.r. Poczta Polska rozpoczęła w Warszawie testy 9 aut elektrycznych. Cel był jeden: identyfikacja potrzeb, by dzięki temu konkretniej określić założenia przyszłego przetargu. W październiku pocztowy program Elektromobilność miał kolejną odsłonę: listonosze tym razem sprawdzali mniejsze pojazdy elektryczne: rowery, skutery i meleksy.

Przez miesiąc testowali je pracownicy Poczty Polskiej z Łodzi, Warszawy, Tomaszowa Mazowieckiego, Konstantynowa Łódzkiego, Raszyna, Nowego Dworu Mazowieckiego, Piastowa, Radomia i Pabianic. Wszystko po to, żeby przygotować się do zapisów ustawy o elektromobilności. Wprowadzona ona m.in. Strefy Czystego Transportu. A instytucje publiczne mają obowiązek częściowej wymiany taboru na ten niskoemisyjny lub zeroemisyjny.

Posłaniec, który zwiastuje nowe czasy dla Poczty.

Teraz listonosze mają sprawdzić jak rowery elektryczne będą sobie radzić w zimowej aurze. W poniedziałek, w placówce Poczty Polskiej w Gliwicach, dojdzie do przekazania specjalnie zaprojektowanych modeli rowerów elektrycznych Nuntius 1.0 (z łaciny: posłaniec, ten który zwiastuje) marki Zasada Bikes. Mają w przyszłości służyć do przewozu listów i mniejszych paczek.

Rowery elektryczne z zasięgiem do 150 km.

Przekazane Poczcie Polskiej rowery są zaopatrzone w baterię Precursor – dzieło firmy BMZ Poland. Dzięki temu akumulatorowi wysiłek związany z jazdą może być zredukowany nawet o 80 procent. Z kolei możliwy zasięg na jednym ładowaniu to nawet 150 km. Wszystko zależy m.in. od wagi rowerzysty, pokonywanej trasy, czy ilości przewożonych przesyłek.

BMZ Poland ma w tym zakresie spore doświadczenie. Od 5 lat dostarczają swoje rozwiązania, w tym baterie litowo-jonowe dla największych dostawców usług pocztowych Europy Zachodniej. Teraz pomagają Poczcie Polskiej, by ta dokładnie wiedziała, jakiego e-roweru chce dla swoich pracowników. Kilka bocznych koszy na przesyłkę to nie wszystko. Stąd też pomysł testowania rowerów elektrycznych w warunkach zimowych.

Poczta z NCBiR pod ramię.

Poczta Polska już w zeszłym roku podpisała list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie współpracy na rzecz rozwoju w Polsce elektromobilności.

Potrzebujemy nie tylko elektrycznych samochodów, ale także wszelkich rozwiązań w dziedzinie automatyki i robotyki, które zwiększą efektywność naszej pracy i będą odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów – mówił przy tamtej okazji prezes zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.

Wpisuje się w tę inicjatywę chociażby program „Bezemisyjny transport publiczny”, dzięki któremu do 2023 r. po polskich ulicach ma już jeździć tysiąc autobusów bezemisyjnych.

Państwo w roli inteligentnego zamawiającego.

NCBiR przy okazji porozumienia z Pocztą Polską zastosowało specjalny tryb w ustawie o zamówieniach publicznych – partnerstwo innowacyjne. Tutaj państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego. Po etapie badawczym, finansowanym przez NCBR ze środków Unii Europejskiej, nastąpi etap wdrożeniowy. Potem opracowane pojazdy będą dostarczone polskim miastom, które będą współzamawiającymi w przetargu.