Alior Bank i T-Mobile Usługi Bankowe chcą, żebyś zapomniał o haśle do banku. Wprowadzają logowanie palcem i twarzą

Artykuł/Bankowość 21.11.2018
Alior Bank i T-Mobile Usługi Bankowe chcą, żebyś zapomniał o haśle do banku. Wprowadzają logowanie palcem i twarzą

Alior Bank i T-Mobile Usługi Bankowe chcą, żebyś zapomniał o haśle do banku. Wprowadzają logowanie palcem i twarzą

Hasła, kody, szyfry. Bleh! Nienawidzę ich wpisywać, nienawidzę ich zmieniać, nienawidzę ich zapamiętywać. Chciałbym, żeby zniknęły z naszego życia raz na zawsze. I wiecie co? Alior Bank i T-Mobile Usługi Bankowe, chyba myślą podobnie.

Wymyślenie dobrego hasła to nie jest łatwa sprawa…

Kiedyś robiłem to w następujący sposób: wybierałem sobie jakieś słowa, brałem z nich pierwsze i ostatnie litery, zapisywałem je dużymi i małymi literami, przedzielałem w kilku miejscach znakami specjalnymi i cyframi. Powstawały w ten sposób takie potworki: OL^k9K! RS?aq3 NM^dWS91. Na pewno były trudne do odgadnięcia, do podpatrzenia podczas wpisywania oraz do rozszyfrowania. Były też trudne do zapamiętania. Również dla mnie.

Później zmieniłem strategię i m.in. za namową Edwarda Snowdena przerzuciłem się na frazy. Zacząłem tworzyć hasła w stylu: GDYBYedward SNOWDENmial TAKIEhaslo?666!. Są trudne, ale są już zdecydowanie łatwiejsze do zapamiętania.

Jednak to nadal nie rozwiązuje wielu problemów. Takie hasła trzeba uważnie wpisywać, trzeba je czasem zmieniać (np. gdy zostaną skompromitowane) i z racji, że do każdej usługi powinno się mieć osobne hasło, to nadal musimy zapamiętać sporo skomplikowanych kombinacji.

Z pomocą przychodzą jednak managery haseł, które potrafią za nas zapamiętać bardzo trudne i unikalne dla każdej usługi hasła. Korzystam z takiego rozwiązania m.in. na iPadzie i w iPhonie. To urządzenie pamięta moje hasła, a ja, żeby się zalogować np. do jakiejś usługi internetowej, muszę tylko przyłożyć palec do czytnika linii papilarnych (Touch ID). Gdybym miał nowszego iPhone’a lub iPada to nawet nie musiałbym ruszać palcem – dzięki Face ID urządzenie zeskanowałoby moją twarz i wiedziałoby, że ja to ja.

Tak wygląda przyszłość. Tak trzeba żyć.

Przed momentem dowiedziałem się, że Alior Bank i T-Mobile Usługi Bankowe wprowadzą w swoich aplikacji mobilnych właśnie takie rozwiązanie – użytkownicy aplikacji na Androida i iOS będą mogli już nie tylko logować się do konta odciskiem palca, ale nawet autoryzować w ten sposób operacje. Najnowsze wersje apek na Androida już to potrafią. Autoryzować można wybrane dyspozycje m.in. przelewy, doładowania telefonów, spłaty kart, płatności BLIK.

Stosowna aktualizacja dla iOS-a pojawi się w przyszłym tygodniu. Dodatkowo posiadacze najnowszych urządzeń Apple – m.in. iPhone’a X, iPhone’a XS i iPhone’a XR – zyskają możliwość autoryzowania transakcji za pomocą Face ID – zaawansowanej funkcji rozpoznawania twarzy. Teraz już mogą się tak logować.

Sprawdzanie tożsamości z wykorzystaniem biometrii staje się coraz bardziej powszechne, ponieważ czyni identyfikację oraz autoryzację prostszą, wygodniejszą, a nawet bezpieczniejszą. Użytkownik nie musi zapamiętywać wielu haseł i PIN-ów, co bywa uciążliwe – mówi Agata Strzelecka, wiceprezes Alior Banku

I ja się z tym w pełni zgadzam.

Można jednak logować się do banku jeszcze bezpieczniej! Dzięki połączeniu trudnego hasła z koniecznością zeskanowania twarzy lub palca.

W T-Mobile Usługi Bankowe logowanie do serwisu transakcyjnego i autoryzacja zlecanych w nim transakcji mogą przebiegać właśnie dwustopniowo. Po odpowiednim skonfigurowaniu usługi użytkownik będzie najpierw logował się online za pomocą hasła, a następnie sięgał po urządzenie mobilne, w którym w aplikacji banku zeskanuje palec lub twarz. Dowiedzieliśmy się, że już niedługo o podobną funkcję zostanie wzbogacona bankowość internetowa Alior Banku.

Oby więcej banków, aplikacji i usług poszło tym śladem.

Dołącz do dyskusji

Advertisement