Nie sądziłem, że takie imprezy mogą być ciekawe. Forum Liderów Biznesu powinien zainteresować się każdy przedsiębiorca

Relacja/Biznes 11.04.2018
Nie sądziłem, że takie imprezy mogą być ciekawe. Forum Liderów Biznesu powinien zainteresować się każdy przedsiębiorca

Nie sądziłem, że takie imprezy mogą być ciekawe. Forum Liderów Biznesu powinien zainteresować się każdy przedsiębiorca

Jak skutecznie dostosować biznes do działania w cyfrowym otoczeniu i zrobić to lepiej niż konkurencja? Pod tym hasłem odbyło się pierwsze warszawskie spotkanie zorganizowane przez Alior Bank oraz firmę Billennium.

forum-liderow-biznesu-3
Urszula Krzyżanowska, wiceprezes Alior Bank

— Innowacje potrzebują liderów – tymi słowami Urszula Krzyżanowska otworzyła powracający cykl spotkań dla przedsiębiorców. Jadąc do siedziby firmy Billennium, gdzie odbywała się cała impreza, nie miałem zbyt wielkich oczekiwań.

Takie fora biznesowe są zazwyczaj nudne i sprowadzają się do kilku uniwersalnych wniosków w stylu: musicie zwiększyć sprzedaż i szukać optymalizacji kosztów. Tym razem było jednak inaczej. Wszystkie prezentacje dotyczyły wykorzystania nowych technologii i zmian w globalnych trendach konsumenckich.

Forum Liderów Biznesu: dinozaury umrą.

forum-liderow-biznesu-5
Ivan Hernandez, Lider ds. rynku IoT, Ernst & Young Polska

Prezentacje wszystkich mówców, którzy wystąpili na pierwszym Forum Liderów Biznesu, miały jeden wspólny wniosek. Firmy, które zignorują rozwój dzisiejszych technologii, prędzej czy później przestaną być konkurencyjne i znikną z rynku. Najlepiej przedstawił to moim zdaniem Ivan Hernandez, specjalista ds. IoT z Ernst & Young.


Jego zdaniem z biznesowego punktu widzenia najważniejsze będzie inteligentne połączenie technologii dostępnych obecnie na rynku. Słowo inteligentne powinno być tu podkreślone kilka razy. Nie chodzi bowiem o produkowanie inteligentnych solniczek, czy smart szczotek do włosów. To akurat jest bez sensu. Co zatem nie jest?

Hernandez dysponował kilkoma ciekawymi przykładami, w których technologię IoT pod postacią różnych czujników łączy się np. z algorytmami maszynowego uczenia się. Po co? Chociażby po to, żeby przyspieszyć proces kontroli jakości takich produktów, jak olej napędowy, czy… makaron.

Brzmi trochę absurdalnie, ale monitorowanie procesu produkcji od samego początku, w połączeniu z algorytmami predykcyjnymi pozwala znacznie przyspieszyć proces produkcji, a co za tym idzie – zwiększyć jego konkurencyjność. Nie trzeba przy tym wymyślać koła od nowa.

Hernandez bardzo słusznie zauważył, że wszystkie potrzebne “klocki” (IoT, AI, Big Data, chmura, druk 3D, etc.) są ogólnie dostępnymi technologiami. Trik polega na tym, żeby umiejętnie je ze sobą połączyć, tak, aby jak najlepiej korespondowały z potrzebami danej firmy. Innowacje trzeba wprowadzać umiejętnie. Inaczej nie ma to sensu.

Biznes zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

forum-liderow-biznesu-2
Daniel Daszkiewicz, dyrektor Departamentu FinTech, Alior Bank

Prezentacje Zuzanny Skalskiej z 360 Inspiration, Daniela Daszkiewicza z Alior Banku i Michała Jaworskiego z Microsoftu były w zasadzie dopełnieniem tej tezy. Pozostali mówcy podkreślali jednak, że technologiczne innowacje to tylko część nowej, przemysłowej rewolucji. Firmy muszą dostosować się do nowych, świadomych konsumentów i pracowników, którzy oczekują coraz większej elastyczności, jeśli chodzi o wykonywane obowiązki i powierzane im zadania.

Fundamentem tych zmian są oczywiście nowe technologie, jednak firmy nie mogą zapomnieć o tym, że nadrzędnym celem wprowadzanych przez nich zmian jest satysfakcja klienta końcowego. Najbardziej obrazowo przedstawiła to chyba Zuzanna Skalska, mówiąc, że era “amerykanizacji”, w której chodziło o to, żeby kupować coraz więcej, dobiega końca.

Świadomy konsument nie widzi potrzeby, żeby co roku kupować nowy samochód, pralkę, czy smartfona. Taki rodzaj klienta chce kupić “raz a dobrze” i oczekuje, że dany sprzęt, bądź usługa, której stał się nabywcą, będzie aktualizowana i rozwijana.

Dlatego, z biznesowego punktu widzenia, coraz ważniejsze staje się… tempo. Tempo produkcji, prototypowania, tworzenia desygnowanych zespołów ludzi i powierzanie im dobrze zaplanowanych zadań, mających na celu zwiększenie konkurencyjności danej firmy. Wszystkie te procesy wymagają oczywiście wykorzystania nowych technologii.

Wiele aspektów dotyczących obsługi klienta może być np. realizowana za pośrednictwem sztucznej inteligencji. Do tego polscy przedsiębiorcy muszą zdać sobie sprawę, że dane pobierane od klientów, które dotyczą wykorzystania ich produktów i usług, również mają swoją wartość. Korzystając z nich, można usprawnić sieć dystrybucji, czy zoptymalizować swoje linie zaopatrzenia. Wszystko po to, żeby zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku.

Co ze sztuczną inteligencją?

forum-liderow-biznesu-4
Michał Jaworski, członek zarządu, Microsoft

W sieci co chwilę pojawia się krzykliwy nagłówek mówiący o tym, że inteligentne roboty odbiorą nam pracę. Nieco innego zdania w tej kwestii byli Michał Jaworski i Daniel Daszkiewicz. Ich zdaniem algorytmy maszynowego uczenia nie są jeszcze tak doskonałe, żeby w pełni zastąpić człowieka. AI należy traktować jako dopełnienie, które pod wieloma względami jeszcze długi czas nie będzie w stanie dorównać ludziom w takich kwestiach jak bezpośrednia komunikacja, czy kreatywność.

I w te dwie cechy, zdaniem Jaworskiego i Daszkiewicza, należy inwestować, jeśli chodzi o swoich pracowników. Na obecnym etapie ekonomii, wspomaganym coraz bardziej przez nowe technologie, dobre, błyskawicznie realizowane pomysły będą miały kluczowe znaczenie. A dobre pomysły to jak na razie domena, w której o wiele lepiej sprawdza się ludzki umysł.

Forum Liderów Biznesu to świetna i bardzo potrzebna w Polsce inicjatywa.

Abstrahując już od tego, że nie sądziłem, że tego typu imprezy mogą być w jakikolwiek sposób ciekawe, uważam, że polscy przedsiębiorcy bardzo potrzebują takich spotkań. Niby wszyscy słyszeli o takich technologiach, jak druk 3D, rozszerzona rzeczywistość, IoT, czy sztuczna inteligencja, ale niewielu wie, jak umiejętnie łączyć je ze sobą w taki sposób, żeby na tym zarabiać.

A przecież o to chodzi. Alior Bank nie ukrywa zresztą, że Forum Liderów Biznesu organizowane jest właśnie po to. Lepsza kondycja polskiej gospodarki oznacza lepszą kondycję Alior Banku. Bardzo dobrze, że tego typu spotkania mają mieć charakter cykliczny. Data kolejnej edycji pozostaje jak na razie tajemnicą, ale na pewno przeczytacie o niej na Spider’s Web.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement