Obowiązek meldunkowy nie zniknie, ale będzie mniej uciążliwy. Już dziś zameldujesz się przez Internet

News/Technologie 02.01.2018
Obowiązek meldunkowy nie zniknie, ale będzie mniej uciążliwy. Już dziś zameldujesz się przez Internet

Obowiązek meldunkowy nie zniknie, ale będzie mniej uciążliwy. Już dziś zameldujesz się przez Internet

Jeżeli zmieniliście miejsce zamieszkania lub po prostu chcecie się zameldować pod swoim pierwszym polskim adresem, nie musicie już stać w kolejkach w urzędach. Całą sprawę załatwicie przez Internet.

Usługa e-meldunku została uruchomiona przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pozwala ona na zameldowanie się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy. E-meldunek umożliwia też przemeldowanie, a także zameldowanie lub przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby.

Usługa została zaprojektowana tak, by być jak najprostsza w obsłudze. Należy udać się na witrynę www.obywatel.gov.pl i wybrać interesującą usługę (meldunek) i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO). Następnie musimy wybrać, czy chodzi nam o zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy może skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.

Przed e-meldunkiem należy zadbać o komplet dokumentów.

W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, przydać się mogą m.in. skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.

W przypadku gdy meldujemy samych siebie, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest dołączenie upoważnienia w formie załącznika.

Meldunek przez Internet to darmowa e-usługa.

Wniosek o zameldowanie wysyłamy przez sieć do właściwego miejscowo urzędu, odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego. Zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.

Jeśli dołączyliśmy wszystkie potrzebne dokumenty, urzędnik zamelduje nas od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeśli dołączyliśmy do formularza skany dokumentów, urzędnik może poprosić nas o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości nas zamelduje.

Usługa jest bezpłatna. Bezpłatnie zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania. Wyjątkiem jest meldunek na pobyt czasowy, który kosztuje 17 zł. Do wyboru mamy kilka sposobów odbioru zaświadczenia: odbiór osobisty w urzędzie, tradycyjna przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP w wersji elektronicznej.

Dołącz do dyskusji