Niesamowity wynik Spotify. Apple może tylko pozazdrościć

News/Technologie 03.03.2017
Niesamowity wynik Spotify. Apple może tylko pozazdrościć

Niesamowity wynik Spotify. Apple może tylko pozazdrościć

Serwisy streamingowe zmieniły sposób dystrybucji muzyki i cieszą się coraz większą popularnością. Spotify, czyli lider tego rynku, może pochwalić się osiągnięciem kolejnego kamienia milowego.

Są dwie firmy, które w największym stopniu przyczyniły się do zmian w sposobie dystrybucji muzyki w dobie cyfrowej. Pierwszą z nich jest Apple, które upowszechniło sprzedaż pojedynczych plików MP3 za pośrednictwem iTunes.

Drugą jest szwedzkie Spotify, które spopularyzowało model streamingu.

Jeszcze kilka lat temu jedynym legalnym sposobem zdobycia nowego albumu ulubionego wykonawcy był zakup fizycznej kopii na kasecie lub płycie. Dzisiaj za opłatą abonamentową w cenie połowy płyty – lub nawet za darmo godząc się na ograniczenia – można uzyskać na miesiąc dostęp do bazy kilkudziesięciu milionów utworów.

Spotify oferuje swoje usługi w modelu freemium. Za darmo można uzyskać dostęp do pełnej bazy utworów. Ograniczenia względem wersji premium sprowadzają się do emisji reklam, odtwarzania utworów w gorszej jakości i braku możliwości odtwarzania playlist pokolei w aplikacji mobilnej.

Za zdjęcie tych ograniczeń już 50 mln ludzi jest gotowych płacić miesięczny abonament.

W marcu minionego roku Spotify mogło pochwalić się 30 mln użytkowników wersji Premium. Równo pół roku później, czyli we wrześniu, ta liczba wynosiła 40 mln osób. Teraz, gdy minęło kolejne pół roku, baza użytkowników płatnej wersji wzrosła do 50 mln ludzi. Osób wybierających wersję darmową jest jeszcze więcej, a już w czerwcu 2016 roku baza użytkowników obu wersji – darmowej i płatnej – przekroczyła 100 mln.

Spotify w ciągu ostatniego pół roku nie tylko nie straciło użytkowników po debiucie Apple Music, ale cały czas ich zyskuje i umacnia swoją pozycję lidera. Z uruchomionego znacznie później streamingu Apple’a, który nie ma bezpłatnego planu, w grudniu zeszłego roku korzystało 20 mln osób, a Tidal w październiku raportował 1,1 mln użytkowników.

Spotify od konkurentów dzieli przepaść. Nawet marka Apple’a i grono oddanych fanów iPhone’a nie pozwoliła Apple Music zagrozić liderowi. Szwedzki streaming ma też asa w rękawie – muzykę w wysokiej jakości. Pierwsi użytkownicy mogą już skorzystać z nowej usługi Spotify Premium oferującej utwory w jakości znacznie lepszej niż MP3, czyli takiej, jak z płyt CD i bezstratnych plików FLAC.

Do podobnego rozwiązania mają dostęp co prawda abonenci Tidala, ale nie jedynego realnego konkurenta Spotify, czyli Apple Music.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji