Zaczynał 20 lat temu, dziś ma biura na całym świecie. Tak wyglądają losy jednego z pierwszych startupowców w Polsce

Artykuł/Biznes 21.10.2016
Zaczynał 20 lat temu, dziś ma biura na całym świecie. Tak wyglądają losy jednego z pierwszych startupowców w Polsce

Zaczynał 20 lat temu, dziś ma biura na całym świecie. Tak wyglądają losy jednego z pierwszych startupowców w Polsce

GetResponse to dziś jedna z największych polskich firm marketingowych, której korzenie sięgają 1996 roku. Już 4 lata później jej twórca Szymon Grabowski miał przychody równe milionowi złotych.

1. 1996 – to właśnie wtedy Szymon Grabowski zaczynał ze swoim pierwszym internetowym biznesem – porównywarką miejsc noclegowych.

Grabowski nie znalazł na rynku oprogramowania do automatycznej wysyłki maili, więc napisał takie samodzielnie. Nadał mu nazwę Bizmaker.

Szymon Grabowski
Szymon Grabowski

2. Pierwsza beta Bizmakera, który został niebawem przemianowany na GetResponse, wyszła w 1998 roku. Dwa lata później firma miała już 1 mln zł przychodu. Grabowski miał wówczas 20 lat.

Napisałem prosty skrypt, który wysyłał mi wiadomość kiedy tylko udało się pozyskać nowego klienta. Pierwszy SMS był magicznym doznaniem, ale później musiałem z tego zrezygnować, bo SMS-y zaczęły przychodzić co kwadrans. Momentem przesilenia była kolacja z ówczesną dziewczyną, a przyszłą żoną, podczas której co chwila sięgałem do kieszeni – mówił w wywiadzie Grabowski.

3. W początkach firmy jednym z najważniejszych kanałów promocji było podpisywanie maili: „wysłano z Get Response”.

getresponse
Screenshot jednego z maili wysłanych z GetResponse.

4. W procesie zarządzania rozwojem produktu Grabowski inspirował się m.in. twórcą Apple, Stevem Jobsem:

Jestem w równym stopniu dumny z rzeczy, których nie zrobiliśmy, co z tych, które zrobiliśmy. Innowacja to powiedzenie NIE 1000 rzeczy.

5. Innym kanałem promocji był program partnerski. GetResponse oddawał ćwierć przychodów klientom, którzy ściągnęli innych klientów.

Poniżej narzędzie GetResponse do tworzenia newsletterów w akcji:

6. Obronę przed wykorzystaniem GetResponse do wysyłki spamu stanowi autorski system Hydra.

To automatyczny system antyspamowy, który pozwala wychwycić intencje użytkownika-spamera. Na podstawie wcześniejszych danych od innych użytkowników możemy przewidzieć kiedy taki ktoś chce rozesłać spam i zablokować mu taką możliwość – mówi Grabowski.

7. A jak często marketing automation (jeden z projektów GetResponse) jest wykorzystywany przez firmy?

Według najnowszych danych z października z marketing automation korzysta w USA 42 proc. firm, a wskaźnik ten rośnie do 55 proc., jeśli mówimy o firmach B2B. W Polsce to tylko kilka procent.

marketing-automation

8. Polski rynek generuje GetResponse tylko 3 proc. przychodów. Choć najważniejsze są oczywiście Stany Zjednoczone, to firma niedawno otworzyły również biura w Malezji i Rosji.

Czytaj pełen wywiad.

Dołącz do dyskusji