Brawo! Polscy studenci wraz ze zbrojeniowym gigantem opracowali nowy system zarządzania dronami

Artykuł/Nauka 23.09.2016
Brawo! Polscy studenci wraz ze zbrojeniowym gigantem opracowali nowy system zarządzania dronami

Brawo! Polscy studenci wraz ze zbrojeniowym gigantem opracowali nowy system zarządzania dronami

Politechnika Warszawska i międzynarodowa korporacja Lockheed Martin współpracują już od 3 lat. Teraz pokazali system zarządzania dronami, który nie tylko pozwala zaoszczędzić pieniądze, ale również daje nadzieje na przekształcenie w komercyjne oprogramowanie.

Lockheed Martin jest jedną z największych firm zbrojeniowych i lotniczych świata. Zatrudnia 112 tys. osób i generuje przychody na poziomi 45 mld dol. Przed trzema laty ten gigant nawiązał współprace z Politechnika Warszawską. Polscy pracownicy naukowi i studenci wspólnie z amerykanami opracowali systemy zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (BSP).

System opracowany z Lockheed Martin działa na stacji mobilnej, np. jest załadowany do załogowego samolotu, który nadzoruje flotę dronów.

Film studentów Politechniki

Napisane przez Polaków algorytmy sprawiają, że misje takie jak poszukiwanie zaginionych osób są bardziej efektywne, np. przez oszczędność paliwa.

Technologie rozwijane w projekcie mają ogromny potencjał aplikacyjny: komercyjny i wojskowy w związku z coraz częstszym i coraz bardziej różnorodnym wykorzystaniem bezzałogowych systemów powietrznych na świecie – powiedział prof. Janusz Narkiewicz, kierownik Zakładu Automatyki i Osprzętu Lotniczego PW.

O Projekcie rozmawiam z przedstawicielem Lockheed Martin, Williamem Powerem:

Karol Kopańko, Spider’s Web: Prof. Janusz Narkiewicz mówi o komercjalizacji projektu – jak konkretnie może zostać wykorzystane oprogramowanie?

William Power, Lockheed Martin: Opracowane algorytmy zwiększyły efektywność misji poszukiwania i śledzenia o kilkanaście procent. Na przykład przy poszukiwaniu osoby zaginionej zoptymalizowane działanie floty bezzałogowych statków powietrznych pozwoli na jej znalezienie o 10-20% szybciej niż poszukiwanie innymi metodami. Wzrost efektywności przekłada się na oszczędność paliwa, co może przynieść wymierne korzyści, np. przy dostawie towarów.

Dorobek intelektualny powstały w toku prac badawczych Politechniki jest wspólną własnością i ma charakter niewyłączny, więc wszelkie decyzje w sprawie komercyjnego wykorzystania projektu we współpracy z podmiotami w Polsce należą do uczelni. Na przykład, jeśli Politechnika Warszawska postanowi przekształcić swoje rozwiązania optymalizacyjne w oprogramowanie komercyjne, co mogłoby pomóc uczelni pozyskać dodatkowe finansowanie – może to uczynić.

Jak Lockheed Martin ocenia efekty współpracy? Jakie zadania stoją przed naukowcami w przyszłości?

Jak przy wszystkich sponsorowanych projektach, mamy nadzieję, że nasze wsparcie pozostawi trwałe efekty. Czy Politechnika Warszawska zamierza kontynuować projekt? A może chce zacząć kolejny? Czy nasza współpraca może rozwijać się w sposób, który będzie przynosić korzyści Politechnice i zachęcać kolejnych studentów do udziału? Uważamy, że odpowiedź na wszystkie powyższe pytania brzmi: tak. Obecnie poszukujemy partnerów przemysłowych w Polsce do współpracy przy dalszym rozwoju tego projektu.

Politechnika Warszawska i Lockheed Martin koordynują swoje działania w wielu dodatkowych działaniach, które mają ułatwić realizację potencjału komercyjnego projektu. Pomysły te zakładają m.in.: dalszy rozwój koncepcji integracji załogowych i bezzałogowych systemów powietrznych, dalszą ewolucję działań optymalizacyjnych w kierunku coraz bardziej dynamicznego zarządzania flotą oraz opracowanie metody, która pozwoliłaby na demonstrację i optymalizację podziału terenu w przypadku dużych terenów objętych misją poszukiwawczą.

Politechnika też zdaje się być zadowolona ze współpracy.

Przez ostatnie trzy lata w pracach badawczych uczestniczyło około 15 studentów. W związku z projektem Politechnika Warszawska wydała kilka publikacji, zyskała uznanie Amerykańskiego Instytutu Aeronautyki i Astronautyki (AIAA), a także zaprezentowała swoje osiągnięcia na forum publicznym na kilkunastu konferencjach i wystawach. Mamy szczerą nadzieję, że projekt pomógł co najmniej wzbudzić zainteresowanie technologiami lotniczymi i zainspiruje następne roczniki innowatorów oraz doprowadzi do nowych wyników w swojej dziedzinie.

Ponadto Politechnika Warszawska nawiązała współpracę badawczą z lotniskiem w Przasnyszu, w efekcie której uczelnia liczy na utworzenie tam stałego ośrodka badawczego między innymi w dziedzinie lotnictwa.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement