REKLAMA

Samsung wróci na rynek moto? Zobacz, jak wyszło mu poprzednim razem

Samsung za spore pieniądze kupuje udziały w firmie BYD - chińskim producencie samochodów - donosi Reuters. Obydwa podmioty mają współpracować "w różnych segmentach biznesowych". Co jest świetną okazją, żeby przypomnieć o Pokemonach dotychczasowych... samochodach produkcji Samsunga. 

19.07.2016 15.45
renault samsung motors
REKLAMA
REKLAMA

Tak, tak, to nie jest dokładnie ten sam Samsung. Stroną w podawanej przez Reutersa transakcji jest Samsung Electronics - ta firma, która milionom osób na świecie dostarcza smartfony i której podzespoły znajdziemy w jeszcze większej liczbie naszych kieszonkowych komputerów (na których gramy w Pokemony). Za produkcję samochodów odpowiedzialny był natomiast Samsung Motors, co i tak nie zmienia faktu, że niektórych wciąż dziwi fakt, że koreański gigant produkuje również auta. Choć z drugiej strony, czy jest coś takiego, czego nie produkuje?

Ale przypatrzmy się historii motoryzacyjnego działu Samsunga od początku, w ramach krótkiej lekcji historii.

Niestety Samsung Motors nie może pochwalić się zbyt długą historią. Motoryzacyjna marka Samsunga powstała w 1994 roku - zaledwie 23 lata temu. Pomocy przy rozwoju miał udzielać m.in. Nissan, choć w początkowych planach brano pod uwagę także Volkswagena i Hondę.

samsung motors

Na pierwszy model tej marki trzeba było jednak poczekać jeszcze dłużej, bo do 1998 roku. Tak wyglądał wprowadzony wtedy na rynek model SQ5.

By raul - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33218465 class="wp-image-507017"
By raul - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33218465

Niestety kryzys finansowy spowodował, że Samsung Motors trzeba się było pozbyć. Wśród zainteresowanych wymieniano m.in. Daewoo, ale ostatecznie sukcesem zakończyły się rozmowy prowadzone od 1998 z Renault.

RENAULT_SAMSUNG_MOTORS class="wp-image-507020"

W 2000 roku Renault przejęło aż 70,1 proc. udziałów w Samsung Motors, zmieniając przy tym nazwę firmy na Renault Samsung Motors. Do dziś Renault ma już ponad 80 proc. udziałów w RSM.

20100801_renault_samsung_sm5_1 class="wp-image-507022"
By Chu - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11079222

Przez długi czas w ofercie firmy znajdował się tylko jeden samochód - produkowany od 1998 do 2005 SQ5 pierwszej generacji, bazujący na Nissanie Maxima i oferowany z jednym z czterech silników... Nissana. W tym i z V6 w dwóch odmianach - 2.0 i 2.5. W 2005 zastąpił go SM5, uznawany za drugą generację SQ5.

1200px-Samsung_SM5_2.0_LE_2006_(13681090753) class="wp-image-507024"
By order_242 from Chile - Samsung SM5 2.0 LE 2006, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34576748

 W 2002 do oferty dołączył mniejszy sedan - SM3, mierzący sobie 4,51 m długości.

1200px-Samsung_SM3_1.5_LE_2004_(10581314536) class="wp-image-507026"
By order_242 from Chile - Samsung SM3 1.5 LE 2004, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34584825

Dwa lata później przyszedł natomiast czas na coś jeszcze większego od SM5. Model SM7 zaliczał się do autosegmentu E i bazował na platformie Nissan J31, czyli tej samej, na której zbudowano szóstą generację Nissana Maximy. Silniki? Wyłącznie V6, w wersjach 2.3 oraz 3.5.

’
W 2005 Renault wykupił dodatkowe 10 proc. udziałów Renault Samsung Motors. Część modeli zaczęła też trafiać na eksport. Z drugiej strony, część modeli zaczynała być po prostu modelami Renault ze zmienionym znaczkiem. RSM sprzedawał wtedy 118 tys. aut rocznie. Cóż, z takimi reklamami...

W 2007 na rynek trafił pierwszy crossover Renault Samsung Motors - QM5. Niedługo potem na świat przyszedł jego odpowiednik dla reszty świata, czyli Renault Koleos.

Qm5-3 class="wp-image-507034"

Jak długo będziemy widzieć nazwę "Samsung" w Renault Samsung Motors? Przynajmniej do 2020 roku - to właśnie wtedy wygasa termin jej licencjonowania, ustalony ostatni raz w 2009.

sm5 class="wp-image-507040"

Od 2012 firma zaczęła na rynku koreańskim oferować pojazdy o napędzie elektrycznym, zaczynając od najmniejszego SM3, które dziś jest, przynajmniej według RSM "najpopularniejszym autem elektrycznym w Korei".

rsm sm3 class="wp-image-507042"

Im dalej w las, tym więcej Renault. Właściwie wchodząc teraz na stronę RSM można mieć wrażenie, że trafiliśmy na stronę Renault, tylko ktoś złośliwe pozamieniał znaczki.

samsung sm6 class="wp-image-507044"

Wygląda znajomo, prawda? O samochód mi chodzi, o samochód!

20160708153364611 class="wp-image-507045"

W sumie w ofercie jest teraz 7 samochodów - 5 sedanów i dwa SUV-y. Tylko SM3 oferowany jest w wersji elektrycznej, z zasięgiem około 135 km. Markę RSM można znaleźć także na rynku Chile i... to tyle.

renault samsung motors class="wp-image-507046"
REKLAMA

Historia aktywnego udziału Samsunga w rynku motoryzacyjnym, jest więc niezbyt długa, szczególnie jeśli brać pod uwagę fakt, że od 2000 roku 70. proc. udziałów w Samsung Motors nie należało już do Samsunga, a niedługo później sprzedano kolejne 10 proc. Została więc głównie marka, z którą po 2020 roku też nie wiadomo co się stanie.

Kto jednak wie, może współpraca z BYD przerodzi się w coś większego, a do plotek o samochodzie Google'a i samochodzie Apple'a dołączą plotki o samochodzie Samsunga z prawdziwego zdarzenia? W końcu źródło akumulatorów już jest (Samsung SDI), a i pod koniec zeszłego roku ogłoszono stworzenie specjalnego działu zajmującego się produkcją rozwiązań dla samochodów autonomicznych. Może tym razem uda się skutecznie poskładać w całość niezbędne elementy z różnych działek, w których Samsung czuje się komfortowo? W końcu samochód to dziś taki duży smartfon...

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA