Wielkie wejście sportu do wirtualnej rzeczywistości. Takie materiały robią ogromne wrażenie

Artykuł/Technologie 19.03.2016
Wielkie wejście sportu do wirtualnej rzeczywistości. Takie materiały robią ogromne wrażenie

Wielkie wejście sportu do wirtualnej rzeczywistości. Takie materiały robią ogromne wrażenie

Sky – największa w Europie satelitarna platforma cyfrowa – właśnie otwiera nowe studio, które zajmie się produkcją filmów w 360 stopniach. Jest to pierwsza wytwórnia, która będzie tworzyć filmy sferyczne wyłącznie o tematyce sportowej. Kibice dostaną mnóstwo materiałów z wydarzeń sportowych, a na pierwszy ogień idzie Formuła 1.

Nowa wytwórnia nosi nazwę Sky VR Studio i – zgodnie ze swoją nazwą – będzie produkować wyłącznie wideo VR. Pierwsze filmy powstaną na torze Formuły 1 w Barcelonie i zostaną zrealizowane wraz z zespołem Williams F1 jeżdżącym w barwach Martini.

Debiutanckie wideo można już obejrzeć na Facebooku. Standardowo dla filmów VR, polecam odtworzyć wideo na smartfonie.

WATCH: Ever wondered what it’s like to drive the Williams Martini Racing FW38? Jump on board with our Sky VR camera and watch in 360! Watch every race of the 2016 F1 season live on Sky Sports.

Opublikowany przez Sky Sports na 18 marca 2016

Sky VR Studio w 2016 roku chce wyprodukować przynajmniej 20 filmów VR. Studio posiada obecnie cztery zestawy kamer sferycznych i oczywiście dysponuje całym (niemałym!) zapleczem i wiedzą platformy Sky.

Filmy będą powstawać podczas najważniejszych wydarzeń sportowych. I choć projekt startuje od Formuły 1, to kolejne filmy będą pokazywać także inne sporty. Produkcje będą miały do pięciu minut długości.

W planach są nie tylko szybkie klipy, ale i znacznie poważniejsze formaty

Najważniejszą zapowiedzią jest jednak deklaracja co do treści filmów. Neil Graham – szef Sky VR Studio – twierdzi, że nie będą to tylko klipy w formie teledysków. Studio zamierza pokazywać poprzez filmy VR newsy sportowe oraz krótkie filmy dokumentalne. Jeden z dokumentów ma przedstawiać zmagania grupy kolarskiej Team Sky w walce o tytuł w Tour de France. Zapowiada się naprawdę ciekawie.

Jak podkreślają operatorzy nowego studia filmowego, ekipa uczy się tej dziedziny na bieżąco. Obecnie nie ma jeszcze żadnych reguł, według których należałoby nagrywać filmy sferyczne. Ten rynek jest jeszcze za młody, by mogła istnieć sprawdzona w boju teoria. Najlepszą formą nauki pozostaje praktyka. Studio wykorzysta jednak wiele technik znanych z tradycyjnych filmów: nagrywanie kamerami zaczepionymi na linach, na gimbalach, a nawet pod dronami.

Samsung-Gear-VR (4 of 10)

Neil Graham  twierdzi, że już najwyższa pora, by platforma Sky zaczęła wkraczać na rynek VR. Istnieje już technologia do tworzenia i oglądania filmów, a do wyboru jest nawet kilka platform. Teraz wystarczy to wykorzystać i spopularyzować. Filmy debiutują na Facebooku, który natywnie obsługuje nagrania sferyczne, jednak Sky VR Studio pracuje nad własną aplikacją mobilną, w której widzowie będą mogli oglądać sport w wirtualnej rzeczywistości.

Sky wyprodukowało swój pierwszy film VR w październiku 2015 roku, a opowiadał on o kryzysie migracyjnym. Co ciekawe, film sferyczny o tej samej tematyce stworzyło też BBC.

Duzi nadawcy telewizyjni zaczynają badać nowy teren, a to świetna wiadomość dla nas, odbiorców.

Często narzekamy, że branża VR dopiero raczkuje i brakuje na nią treści. Mamy coraz więcej sprzętu do mobilnego VR (mnóstwo odmian okularów Cardboard, Samsung Gear VR, czy zaprezentowane niedawno LG 360 VR), ale po dwóch tygodniach zabawy zaczyna brakować nowych materiałów.

Jest ogromna szansa na to, że wkrótce się to zmieni. Na razie obserwujemy dość nieśmiałe ruchy dużych wytwórni, ale w końcu coś zaczyna się dziać. Ciekaw jestem jak sytuacja będzie wyglądać za – powiedzmy – 3 lata. Scenariusze są dwa: albo zatopimy się w świecie filmów sferycznych (niekoniecznie z okularami na głowie, wystarczy przecież sam smartfon), albo VR skończy tak, jak okulary 3D dodawane do telewizorów. Czyli gdzieś na dnie szuflady.

Dołącz do dyskusji

Advertisement