Oto samochody, w których twój iPhone rozwinie skrzydła – lista aut dostępnych w Polsce, które wspierają Apple CarPlay

Artykuł/Motoryzacja 22.01.2016
Oto samochody, w których twój iPhone rozwinie skrzydła – lista aut dostępnych w Polsce, które wspierają Apple CarPlay

Oto samochody, w których twój iPhone rozwinie skrzydła – lista aut dostępnych w Polsce, które wspierają Apple CarPlay

Android Auto i Apple CarPlay – te dwa systemy gigantów rynku mobilnego miały zaprowadzić porządek w samochodowych systemach informacyjno-rozrywkowych. Na razie jednak proces wdrażania tego planu w życie przebiega powoli (przynajmniej na pierwszy rzut oka), nawet pomimo tego, że lista partnerów w branży motoryzacyjnej zapowiadała się okazale. Odłóżmy jednak na bok teorię i obietnice – jeśli chcemy tu i teraz kupić samochód z tymi systemami, co mamy do wyboru? I jak to jest z tym CarPlay w Polsce?

Android Auto i CarPlay w Polsce

W przypadku Android Auto sprawa jest dość prosta. Teoretycznie lista producentów, którzy stosują lub będą stosowali ten system jest całkiem długa – od Skody, Renault, Volkswagena, Citroena i Fiata, przez Hyundaia, Hondę i Suzuki, po Volvo, Jeepa, Infinity, a nawet Maserati.

W praktyce jednak zabrakło najważniejszej dla nas pozycji na drugiej liście – liście krajów, które Android Auto otrzymają. To rozwiązanie jest na razie dostępne w Australii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Irlandii, Meksyku, Nowej Zelandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Ale nie w Polsce.

Można wprawdzie po mniejszych lub większych zabiegach skłonić telefon z Androidem do współpracy z odpowiednio wyposażonym samochodem (np. Audi z Audi Smartphone Interface, łączącym w pakiecie zarówno Android Auto, jak i Apple CarPlay), ale uznajemy, że oficjalnie w Polsce go nie ma.

CarPlay w Polsce natomiast, choć oczywiście z pewnymi ograniczeniami, jest.

CarPlay w Polsce – w jakich modelach?

Obecność CarPlay w aż tylu modelach samochodów dostępnych w Polsce jest przy tym dość zabawna na tle absencji konkurenta od Google’a. W końcu to Android jest u nas siłą dominującą na rynku mobilnym, więc zaspokojenie oczekiwań właśnie tej, większej grupy klientów mogłoby się wydawać się czymś o wiele bardziej oczywistym. Zamiast tego jednak właściwy ruch jako pierwszy wykonał Apple, z którego w Polsce korzysta dużo mniej osób. Cóż, bywa i tak.

apple carplay map

Oficjalna lista wszystkich (albo przynajmniej większości) modeli samochodów obsługujących CarPlay znajduje się na stronie tego rozwiązania. Niestety już sam Apple zaznacza (oczywiście małą czcionką), że nie wszystkie te model muszą być dostępne wszędzie, a nawet jeśli są, w niektórych regionach mogą nie mieć CarPlaya – czy to w standardzie, czy to w postaci opcji dodatkowej.

Odrzuciliśmy więc marki u nas niedostępne (np. Cadillac, Buick), marki, których samochody kupuje się bez względu na to, co wyświetlają na ekranie (Ferrari, Porsche) i sprawdziliśmy, co nam zostało. Oto wyniki, czyli stan CarPlay w Polsce na początek 2016 roku:

Audi

Według oficjalnej listy Audi oferuje CarPlay w dwóch modelach – najnowszych generacjach A4 oraz Q7. Niestety, w konfiguratorach takiej pozycji nie znajdziemy. Nie dlatego, że CarPlay w Polsce nie jest u nas w Audi oferowane, ale dlatego, że nazywa się – jak wcześniej wspomniano – Audi Smartphone Interface albo po prostu Pakiet Smartphone.

carplay w polsce

I szukając takiej opcji, faktycznie znajdziemy nasz upragniony system do lepszego podłączenia iPhone’a, w komplecie z zestawem kilku innych gadżetów, w modelach A4 i Q7.

Ile kosztuje taka przyjemność? W A4, niezależnie od pojemności silnika i wersji wyposażeniowej, jest to dopłata w wysokości 4330 zł i nie jest wymagane dokupienie żadnych dodatkowych pakietów. Cenę można obniżyć do 1460 zł, jeśli wykupimy pakiet Technology za 11 420 zł, w którego skład – co ciekawe – Pakiet Smartfon wcale nie wchodzi (co jeszcze ciekawsze, zostaje po wybraniu pakietu Technology przerzucony do innej kategorii w konfiguratorze…).

W Q7, które jest już na starcie prawie dwa razy droższe od A4, za Audi Smartphone Interface trzeba już dopłacić “tylko” 1400 zł. Cena nie zmienia się nawet w najdroższej wersji, z pakietem Technology za 19 200 zł. Jedyne co ulega zmianie to fakt, że Audi Smartphone Interface zostaje w konfiguratorze… przerzucony do jeszcze innej kategorii (i jeszcze innej, niż w przypadku podobnej sytuacji z A4).

Mercedes

Jak widać, układana alfabetycznie lista ma “pewne” luki. Głownie dlatego, że nie mamy jeszcze w Polsce najnowszej generacji ani Hondy Civic, ani Hyundaya Elantry, w których CarPlay powinien być, przynajmniej teoretycznie obecny. Citroen/DS również dopiero ma zacząć wprowadzać do oferty CarPlay (na razie w cennikach jest jeszcze stara opcja). Od A przechodzimy więc aż do M, czyli do Mercedesa.

Według Apple’a CarPlay oferowany jest tutaj chyba w największej liczbie modeli – klasie A, B, GLE, CLA, CLS, E w wariantach coupe oraz kabriolet, a także GLA. Zobaczmy.

Mercedes na szczęście nie poszedł w ślady Audi i CarPlay w konfiguratorze widnieje właśnie jako CarPlay. No, prawie.

W przypadku klasy A, w wierszu z CarPlayem widnieje wprawdzie cena 0 zł, ale niestety nie uda nam się wyjść z salonu tej marki bez dopłat. CarPlay okazuje się być bowiem dostępny wyłącznie w jednym z trzech zestawów (choć nie jest dostępny w jako takich pakietach). W przypadku najsłabszej wersji wyposażenia i najsłabszego silnika na początek musimy dołożyć 1472 zł za “Pakiet integracyjny smartfon”, w gratisie otrzymując moduł Mercedes-Benz connect me, telefon bezpieczeństwa Mercedes-Benz oraz oczywiście CarPlay.

mercedes b carplay

Na tym jednak nie koniec – do tego musimy dokupić albo element Audio 5 USB (w sumie 3926 z poprzednio wymienioną kwotą), Audio 20 CD i odtwarzacz CD (4172 zł) lub Audio 20 CD z przygotowaniem do montażu Garmin MAP PILOT, Odtwarzacz CD i Live Traffic Information (łącznie 5889 zł).

Oczywiście jeśli wcześniej wybraliśmy jeden z elementów z tej drugiej listy albo jest to w wyposażeniu standardowym naszego modelu, zapłacimy już tylko za “Pakiet integracyjny smartfon” – 1472 zł. Tyle np. dodatkowo musimy zostawić w salonie w przypadku najdroższej wersji – A45 AMG.

Przy klasie B zaczyna się znowu zabawa z szukaniem odpowiedniej opcji, bo nie ma już CarPlay, a zamiast tego jest znów “Pakiet integracyjny smartfon”. Cena? 1472 zł, bez dopłat, nawet w najtańszej wersji B160 CDI.

Identycznie cennik tej opcji prezentuje się w modelu CLA i GLA.

Co ciekawe, jeśli chcemy z tej samej opcji skorzystać w modelach z wyższych półek cenowych, czyli E coupe albo cabrio (z jakiegoś powodu jest to opcja niedostępna w sedanie i kombi) GLE albo CLS, przyjdzie nam zapłacić już 2258 zł.

Posiadacze klasy S mogą za to ze swoich iSprzętów korzystać bez ograniczeń, podróżując samochodem tak, jak zapewne najcześciej to robią – na tylnej kanapie.

Opel

W przypadku Opla, według oficjalnego komunikatu prasowego, rozwiązaniem wspierającym CarPlay (i przy okazji Android Auto) jest R 4.0 IntelliLink. Od 2016 roku system ten ma być montowany w modelach Karl, Adam, Corsa i Astra nowej generacji, a strona Apple’a podpowiada jeszcze popularną w naszym kraju Insignię.

Jak jest w rzeczywistości z CarPlay w Polsce w przypadku tej marki? Według strony Opla, w Adamie i Corsie nadal instalowana jest starsza wersja tego systemu, a nieobsługiwane przez CarPlay systemy są także w Insigni i Karlu. Niestety… nie do końca jest to prawda.

Zacznijmy jednak od nowej Astry. Przy czym producent zaznacza, że:

System multimedialny R 4.0 IntelliLink jest standardem w prawie każdej nowej Astrze oprócz wersji Essentia.

I faktycznie, “goła” Astra wymaga dopłaty 2700 za system R 4.0 InstelliLink, gdzie w zestawie, oprócz CarPlaya, dostajemy 4 głośniki, antenę dachową, gniazdo USB i wyświetlacz graficzny między zegarami.

opel astra

Jeśli natomiast chodzi o wyższe wersje, to faktycznie, od poziomu Enjoy za całość nie musimy dopłacać nic.

W przypadku Karla R 4.0 IntelliLink jest dostępny wyłącznie w jednej wersji wyposażenia – najdroższej Cosmo. Wymaga on dopłaty w wysokości 1200 zł.

Opel Adam ma tak dziwny cennik, że nic z niego nie wynika, ale wszystko wskazuje na to, że jednak nie obsługuje CarPlaya. Corsa ma natomiast normalny konfigurator, ale również przekazuje nam tę samą wiadomość – CarPlay w Polsce jeszcze nie ma. Podobnie jest z Insignią – ducha Apple’a nie poczujemy w jej wnętrzu ani w wersji Insignia, ani w wersji OPC.

Peugeot

Peugeot ma w ofercie jeden model wspierający CarPlay przez system Mirror Screen – nową 208-kę.

peugeot

Dodatek ten nie jest w ogóle dostępny w najniższej wersji wyposażenia Access, natomiast od wersji Active kosztuje 800 zł,

Seat

Niemiecki hiszpański producent samochodów też nie ułatwia zadania fanom i posiadaczom smartfonów Apple’a. W jego przypadku znów nie poszukujemy CarPlaya na liście dostępnych opcji, ale… Full Linka. Ten z kolei (w parze z Android Auto) znajduje się we wszystkich nowszych samochodach wyposażonych w system Media System Plus albo Navi System.

Znajdziemy go więc m.in. w Leonie, gdzie w wersji FR jest elementem pakietu Techno+ kosztującego w 1 zł. Jeśli natomiast chcemy go dokupić osobno, w wersjach najniższych, Entry oraz Reference, musimy się obejść smakiem, niezależnie od tego, ile jesteśmy w stanie zapłacić. Dla wersji Style i FR natomiast (jeśli nie bierzemy pakietu) Media System Plus kosztuje 1486 zł, a Navi System – 4359 zł.

seat

W Ibizie niestety MSP ani Navi Systemu nie ma ani w pakiecie, ani w standardzie. W wersjach Entry i Reference te dodatki są niedostępne, natomiast w Style i wyższych za MSP zapłacimy 1180 zł, a za NS – 1656 zł.

Nieco lepiej jest w Toledo. Tutaj MSP jest dostępny już od wersji Reference, gdzie kosztuje 2201 zł. W wyższych wariantach wyposażeniowych jego cena spada do 1174 zł. Navi System jest natomiast oferowany za 2602 zł od wersji Style.

W przypadku Alhambry Media System Plus jest elementem pakietu promocyjnego wyposażenia Lifestyle (za co…?) dla wersji Reference za 1768 zł. W wyższych wersjach jest od dostępny w standardzie. Navi System kosztuje natomiast 4502 zł w najniższej wersji, 2823 zł w środkowej i jest standardem w wersji najwyższej.

Skoda

Co ciekawe, bardzo popularna w naszym kraju niemiecka czeska marka, choć niespecjalnie może kojarzy się z Apple’em, oferuje w tej kwestii całkiem sporo.

CarPlay (a przy okazji Android Auto) obsługują modele z roku modelowego co najmniej 2016, w tym Superb, Fabia, Rapid, Octavia oraz Yeti, wyposażone w system SmartLink, obecny w systemach multimedialnych Columbus, Amundsen oraz radiu Bolero. Najtańsze radio Swing, według wszelkich danych, nie wspiera tego rozwiązania.

Ceny w przypadku Fabii w wersji Ambition wynoszą 650 zł za SmartLink i 1350 zł za radio Bolero albo 3400 zł za Amundsena.

skoda-yeti3

W Rapidzie Active Max konieczne jest wykupienie opcji SmartLink za 650 zł, a następnie dopłata albo do radia Bolero (1800 zł), albo nawigacji Amundsen (3900 zł).

W Octavii w wersji Active opłata za SmartLink jest identyczna, ale do Bolero dopłacimy “tylko” 1200 zł. Podobne dopłaty czekają nas przy najniższej wersji wyposażenia Skody Superb, przy czym tam możemy dokupić nawigację Columbus za… 6400 zł.

Kupujący lajfstajlowego krosowera terenowe auto miejskie, czyli Yeti, zapłacą teoretycznie odrobinę mniej, bo 600 zł za SmartLinka. Teoretycznie, głównie ze względu na fakt, że w najniższej wersji wyposażenia jedyną proponowaną do kompletu opcją jest… nawigacja Amundsen za 5000 zł. Dopiero w wersji Ambition pojawia się radio Bolero za 1000 zł (przy SmartLinku w cenie 600 zł)

Oczywiście niektóre dopłaty da się obejść albo bardzo mocno ograniczyć. Przykładowo we wspomnianym Yeti Ambition, zamiast wydawać 1000 zł na radio Bolero, można wykupić pakiet Smart za… 99 zł, w którym radio to jest zawarte. Ale cóż – uwzględnienie wszystkich meandrów konfiguratorów VAG jest chyba niemożliwe.

Suzuki

Suzuki oferuje swoim klientom CarPlay w nowszych samochodach, w tym także i tych obecnych na rynku, które potrzebują odpowiedniej aktualizacji oprogramowania. Wśród zgodnych modeli wymienia się Vitarę oraz SX4 S-Cross. Opcją, której należy szukać, jest Smartphone Linkage Display Audio, czyli w skrócie SLDA.

suzuki vitara

W przypadku Vitary odpowiedni system znajdziemy w standardzie we wszystkich wersjach z wyjątkiem najniższej. Przy SX4 S-Cross konieczne jest już wybranie najwyższej wersji XLED.

Volkswagen

Volkswagen ma teoretycznie najdłuższą listę modeli wspierających CarPlaya – od Polo, przez Jettę, aż po Passata i CC. Oczywiście firma nie mogła w cennikach napisać “Apple CarPlay” – zamiast tego mamy App Connect, obecny w systemach Composition Media, Discover Navigation oraz Discover Navigation Pro. Bo i czemu nie.

Zostawiając jednak kwestią nazewnictwa, wspomniane systemy znajdziemy faktycznie już od modelu Polo. Najtańszy system, Compostion Media, niedostępny jest tylko w najniższej wersji wyposażenia “Strart”. W pozostałych jest albo standardem (Highline) albo opcją (Trendline, Comfortline, Cross). W przypadku wersji Trendline, dopłata do systemu radiowego Composition Media wynosi 2150 zł

W Golfie Composition Media wchodzi w skład pakietu Business dla wersji Trendline oraz Comfortline za 1690 zł. Jeśli chcemy dokupić go bez pakietu, jest dostępny w każdej opcji wyposażeniowej za 2480 zł (choć w już w konfiguratorze, z bliżej nieustalonych powodów, cena ta wynosi 2450 zł).

Volkswagen Passat

Fani Beetle’a zmuszeni są natomiast dopłacić 820 zł do App-Connecta i 1400 zł do Composition Media. Podobnie sytuacja wygląda w Scirocco, gdzie App-Connect kosztuje jednak odrobinę mniej, bo 800 zł (lub 530 zł dla Discover Media), za to Composition Media jest droższy o 100 zł i kosztuje 1500 zł. Niemal identyczna jest cena CM w każdej wersji wyposażeniowej Tiguana.

Jetta wita nas natomiast znów pakietem za 1590 zł dla wersji Trendline oraz Comfortline. Ewentualnie możemy zapłacić 800 zł za App-Connect (w każdej wersji wyposażenia) i 1500 zł za Composition Media.

W Passacie za Compostion Media zapłacimy 1810 zł w każdej wersji wyposażeniowej, choć chyba lepiej już wybrać pakiet Business z Discovery Media za 2190 zł (choć to oczywiście tylko “pakiet promocyjny”). Niemal tak samo ma się sytuacja z CC – 1950 zł za CM lub 2890 zł za cały pakiet z DM. Przy Sharanie CM kosztuje wprawdzie też 1810 zł, ale za to pakiet z lepszą nawigacją kosztuje już… 6050 zł.

Volvo

Tutaj sprawa jest prosta. CarPlay to CarPlay, a modele obsługujących go są dwa – XC90 i niedostępny jeszcze na rynku S90. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że XC90 było chyba pierwszym modelem z CarPlay w Polsce, można spokojnie założyć, że i w S90 znajdzie się od samego początku.

xc90 14

Ile zapłacimy w XC90 za podpięcie iPhone’a “z korzyściami”? W najtańszym pakiecie Kinetic jest to opcja warta 2100 zł, jednak jej wybór pociąga za sobą także zaznaczenie opcji Nawigacja Sensus za 5090 zł, co zresztą dzieje się też w wyższych wersjach wyposażenia (wliczając w to Inscription i R-Design). Cennik sugeruje przy okazji, że dodatkowo niezbędne jest do dokupienia gniazdo 230 V w konsoli środkowej w cenie 500 zł.

Więc jak to jest z tym CarPlay w Polsce?

Początkowo byłem niemal absolutnie przekonany, że lista modeli wspierających to rozwiązanie będzie tak krótka, że nie uzbiera się tego nawet na porządny tekst. Okazało się jednak, że nie do końca tak jest. Niektóre marki, takie jak chociażby BMW, nadal stronią od samochodowej propozycji Apple’a, ale coraz więcej firm zdaje się – choć najlepiej dyskretnie i przy okazji chociaż częściowo pod własną nazwą – wdrażać CarPlay w Polsce do swoich pojazdów.

Jeśli więc mamy iPhone’a i chcemy go wykorzystać w naszym samochodzie w jak największym stopniu, a akurat jesteśmy przy zakupie nowego modelu – mamy w czym wybierać. Choć oczywiście nadal nie jest to sytuacja idealna i… trzeba dobrze wiedzieć, o co pytamy w salonie.

Dołącz do dyskusji