Spadek udziałów rynkowych tabletów Apple nie powinien być zaskoczeniem

News/Technologie 27.02.2015
Spadek udziałów rynkowych tabletów Apple nie powinien być zaskoczeniem

Spadek udziałów rynkowych tabletów Apple nie powinien być zaskoczeniem

Tablety nie są i raczej nie będą już mocnym filarem biznesu prowadzonego przez Apple. Firma z Cupertino traci udziały rynkowe w tym segmencie, a Samsung utrzymuje dominującą pozycję wsród urządzeń z systemem operacyjnym Android. Dla obu firm zagrożeniem są dzisiaj mniejsi producenci.

Pierwszy iPad od Apple był urządzeniem przełomowym. Producent iPhone’a rozbudził w konsumentach potrzebę posiadania tabletów. Po kilku latach dominacji udziały rynkowe iPadów maleją, a portfele i serca użytkowników przejmują inne firmy.

Tablet Apple okazał się przełomem, a kolejne generacje tego sprzętu to naprawdę dopracowane i kompletne produkty. Są to jednak, tak jak iPhone’y, urządzenia z tej najwyższej półki cenowej.

Biorąc pod uwagę fakt, że rynek tabletów jest mniejszy niż smartfonów, nie powinno dziwić, że w strukturze przychodów Apple to iPhone jest najważniejszym produktem. iPady dzisiaj sprzedają się nawet lepiej niż Maki, ale ta sytuacja może się w przyszłości zmienić.

Rynek tabletów przestał dynamicznie rosnąć. W przeciwieństwie do smartfonów iPady i inne urzadzenia tego typu mają mniejszą bazę docelowych klientów, a klienci nie mają tak wielu powodów, by wymienić tablet na nowy model jak w przypadku telefonów branych razem z abonamentem na usługi telefonii komórkowej.

Okazuje się, że globalne dostawy tabletów w ostatnim kwartale minionego roku były zaledwie o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej – 78,4 mln sztuk tych urządzeń trafiło na rynek. Rok wcześniej wzrost był znaczący – 42 proc. z 55,2 mln do 77,2 mln sztuk.

iPadKiosk_big

Apple co prawda nadal dzierży pozycję lidera, ale nie umacnia jej. Wręcz przeciwnie, udział firmy Tima Cooka w tym rynku spadł z 32,6 proc. do 26,1 proc. Analitycy ze Strategy Analytics, którzy opublikowali raport dotyczący rynku tabletów, dopatrują się przyczyn tego zjawiska w kanibalizacji iPada przez wydane pod koniec minionego roku większe iPhone’y.

Business Insider zauważa też, że Apple nie wypuściło na czas – dodajmy, że istniejącego nadal w sferze plotek – tabletu iPad z większym, 12,9-calowym ekranem. Jeśli dodać do tego brak w ofercie urządzeń budżetowych jakie proponują firmy zajmujące się produkcją tabletów z Androidem i Windows, to spadki Apple w tym segmencie nie powinny nikogo dziwić.

* Część grafik pochodzi z serwisu Shutterstock.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement