Nie zapłacili faktury w UPC – dostawca zablokował na ich komputerze dostęp do Internetu. Całego

Artykuł/Technologie 22.05.2014
Nie zapłacili faktury w UPC – dostawca zablokował na ich komputerze dostęp do Internetu. Całego

Nie zapłacili faktury w UPC – dostawca zablokował na ich komputerze dostęp do Internetu. Całego

Nie płacisz faktury za Internet, bo nie zapominasz, nie masz pieniędzy, jesteś poza domem – nieważne. Nie płacisz i już. Dostawca usług blokuje dostęp do Sieci, aby zmotywować cię do działania. Wtedy okazuje się, że blokada na komputerze nie tylko blokuje dostęp do Sieci w miejscu, gdzie świadczona jest usługa, ale… działa wszędzie. Nie ważne do jakiej sieci się podłączysz. Dziwne? No raczej.

Taką właśnie sytuację opisał dziennikarz “Gazety Wyborczej” Piotr Miączyński, który prowadzi bloga Towar niezgodny z umową. Problem z blokadą Internetu w UPC spotkał czytelników bloga, którzy przesłali Piotrowi materiał.

UPC postanowiło zablokować użytkownikom dostęp do Sieci z powodu niezapłaconych rachunków.

Zadłużenie wynosiło 234,63 zł. UPC wstrzymało świadczenie usługi, a użytkownik chcący skorzystać z połączenia internetowego był przekierowywany na stronę informującą o konieczności zapłaty. Dopiero po zaksięgowaniu płatności przez UPC dostęp do Sieci miał zostać wznowiony. To oczywiście normalna i powszechnie akceptowana praktyka operatorów i dostawców usług cyfrowych.

Szanowny Kliencie, Informujemy, że Twoja usługa została zablokowana z powodu zaległości w opłatach. Przywrócenie działania usługi internetowej nastąpi niezwłocznie po zaksięgowaniu wpłaty na koncie UPC Polska. Prosimy o jak najszybszą spłatę zadłużenia i informujemy, że termin aktywacji usługo zależy od wybranej metody płatności. – taki komunikat widział użytkownik chcący połączyć się z Internetem

Czytelnicy Piotra Miączyńskiego zapłacili niezwłocznie zaległe rachunki, korzystając z dodatkowo płatnego przelewu ekspresowego. Niestety był to weekend i UPC nie chciało odblokować usługi, gdyż nie zaksięgowało pieniędzy na swoim koncie.

Klientka UPC zdecydowała się wtedy na zabranie komputera do pracy.

Na miejscu okazało się, że komputer został tak skutecznie zablokowany przez UPC, że nie chciał się połączyć z żadną siecią.

Cały czas wyświetlał się komunikat o konieczności uregulowania należności wobec UPC. Blokada była na tyle “skuteczna”, że firmowi informatycy polegli na próbach odblokowania komputera i zalecili przeinstalowanie systemu operacyjnego.

Pracownicy UPC, którzy zostali poinformowani o nietypowych problemach z blokada Internetu zapewniali, że dostawca nie blokuje komputera. Tłumaczyli też, że blokaga ta polega na podmianie adresu serwera DNS, tak aby zapytania przekierowywane były na stronę windykacyjną. Przeglądarka może zapamiętać te dane i po połączeniu jej do innej sieci należy wyczyścić pamieć podręczną. Instrukcja ta została podana na stronie, na którą został przekierowany użytkownik.

Jednak zarówno klient UPC, któremu zablokowano dostęp do Sieci, jak i firmowi informatycy zapewniają, że czyszczenie pamięci przeglądarki nie pomagało.

W takim razie pojawia się pytanie, czy UPC nie zmieniło sposobu blokady, bez odpowiedniego poinformowania klientów i konsultantów. Drugi scenariusz to niekompetencja firmowych informatyków. Możliwe jest również, że przeglądarka się w jakiś sposób zablokowała i nie umiała wyczyścić pamięci podręcznej.

Dokładnego powodu nie poznamy, gdyż konsultanci UPC słysząc o problemach użytkowników odciętych od Internetu zdecydowali się na zdjęcie blokady.

Jeśli spotkaliście się z podobnymi blokadami nakładanymi przed dostawców Sieci koniecznie dajcie znać w komentarzach lub na mail mateusz.nowak[at]spidersweb.pl. Jeśli zgłoszeń będzie więcej postaramy się poruszyć temat u dostawców i zainteresować sprawą UOKiK.

Zdjęcie pochodzi z serwisu Shutterstock.

Dołącz do dyskusji

Advertisement