Sanoma – od małej gazety do medialnego giganta

Sanoma – od małej gazety do medialnego giganta

Sanoma – od małej gazety do medialnego giganta

Firma Sanoma, która działa dzisiaj, została założona w 1999 roku. Jednak jej historia sięga tak naprawdę roku 1889, kiedy to po raz pierwszy w Finlandii została wydana gazeta o nazwie Päivälehti. Od tej daty zaczęła się budowa jednego z największym medialnych gigantów Europy i Świata.

Grupa Sanoma działa aktualnie na 16 rynkach Europy, w tym polskim poprzez porównywarkę cen Expertcen.pl, wydawnictwo Nowa Era oraz firmą Young Digital Planet, producenta oprogramowania i rozwiązań wykorzystywanych w procesie edukacji. Fińska firma zajmuje się przede wszystkim działalnością medialną oraz edukacyjną i w tym celu zatrudnia w sumie ponad 10 tysięcy osób, co sprawia, że jest firmą niemalże trzy razy większą niż Grupa Allegro, czyli absolutny lider naszego rynku e-commerce.

sanomatalo2

Czym zajmuje się Sanoma Group?

Sanoma wydaje w sumie około 250 tytułów prasowych w całej Europie. Wśród czasopism i gazet można znaleźć m.in. Auto Bild, komiksy Donald Duck (Kaczor Donald), Elle, Cosmopolitan, National Geographic, Men’s Health, Esquire czy też Playboya. Grupa ma na swoim koncie także kilkanaście stacji radiowych oraz kanałów telewizyjnych, a także licznie strony i usługi internetowe.

sanoma-tytuly

Grupa Sanoma, która składa się w sumie z sześciu firm, oprócz działalności medialnej zajmuje się także edukacją i wspieraniem młodych przedsiębiorców. Pierwsza z tych rzeczy jest realizowania między innymi dzięki wydawnictwu Nowa Era, które ma na swoim koncie liczne podręczniki i pomoce dydaktyczne dla dzieci od trzeciego roku życia aż do młodzieży ponadgimnazjalnej. Sanoma od kilku lat organizuje także konkurs Startup Challenge dla europejskich startupów internetowych, tworzących rozwiązania edukacyjne dla szkół podstawowych i średnich. W tym roku ma miejsce już jego kolejna edycja, w której do wygrania jest 25 tys. euro.

– Dobra edukacja to lepsza przyszłość dla dzieci na całym świecie. Wierzymy, że jeśli w innowacyjny sposób połączymy wysokiej jakości zawartość merytoryczną, technologię i dane, jesteśmy w stanie poprawić efekty nauczania, sprawić, by było ono bardziej spersonalizowane oraz wspierać nauczycieli w ich codziennej pracy. Nasz konkurs to wspaniała szansa dla nowych firm, działających w sektorze technologii dla edukacji. Mają one niepowtarzalną szansę współpracować z grupą Sanoma i razem z nami budować przyszłość edukacji – powiedział John Martin, dyrektor generalny Sanom Learning.

Do Grupy Sanoma należy także SanomaVentures, czyli firma zajmująca się inwestowaniem w nowe przedsięwzięcia. Nie tylko wykłada ona pieniądze, ale także dzieli się swoją wiedzą i pomaga między innymi zaistnieć w mediach, których przecież w grupie nie brakuje. Kapitał jest inwestowany przede wszystkim w: produkty internetowe dla klientów indywidualnych, aplikacje mobilne, TV i video, reklamę online, e-commerce oraz e-learning.

Historia Sanoma Group

Początki firmy sięgają 1889 roku, kiedy po raz pierwszy zostaje wydana fińska gazeta Päivälehti. Od tego roku zaczęła się budowa jednej z największych grup medialnych w Europie. W kolejnych lata firma przejmowała kolejne tytuły, cały czas budując swoje portfolio. Do dużego przełomu w historii firmy dochodzi w roku 1954 kiedy to wydawana w Helsinkach gazeta Sanomat zostaje najpopularniejszym dziennikiem w całej Finlandii. Kolejny duże wydarzenie w historii Grupy Sanoma to wykupienie 1981 roku helsińskiej telewizji Oy. Do tej pory przedsiębiorstwo zajmowało się tylko wydawaniem gazet i czasopism, więc wtedy też po raz pierwszy firma zaistniała na szklanym ekranie.

sanoma-gazeta-1

W 1999 roku zostaje zawiązana spółka SanomaWSOY, która działa do dzisiaj. Powstała ona z połączenia Sanoma Corporation oraz wydawnictwa książkowego Werner Söderström. W tym samym roku firma wykupuje 27,8 proc. udziałów w polskim Young Digital Planet, zajmującym się rozwiązaniami edukacyjnymi w formie cyfrowej. W 2002 roku Sanoma wykupuje kolejne udziały, dzięki czemu udział rosną do 49 proc.

Kolejne lata to przede wszystkim ekspansja na kolejne rynku europejskie. W 2001 roku firma wykupuje holenderskie VNU, a w 2004 Malmberg (również Holandii) oraz Van In z Belgii. W tym samym roku udziały w Young Digital Planet rosną do 55,1 proc. i tym samym Sanoma zyskuje większość w polskiej firmie. Rok 2005 to jednocześnie moment, w którym portfolio grupy powiększa się o rosyjskie Independent Media i czas, kiedy ponad 50 proc. przychodów firmy zaczyna pochodzić z oddziałów mieszczących się poza granicami Finlandii. Nie znaczy to jednak, że Grupa Sanoma zamierza zwolnić. Dlatego też w 2006 roku łupem Finów padają węgierskie NTK oraz Perfekt, a w 2008 polskie wydawnictwo Nowa Era.

sanoma-logo

W 2010 roku Sanoma wydaje swój pierwszy magazyn w wersji na iPada i w tym momencie niejako zaczyna się w firmie nowa era. Z kolei rok 2011 to jedna z największych inwestycji firmy, kiedy przejęta zostaje telewizja SBS, działająca zarówno na terenie Holandii i Belgii. Jednocześnie Kraj Tulipanów przynosi grupie największe zyski i staje się dla niej priorytetowy. Ostatni rok, czyli 2013, to przede wszystkim zmiana wizerunku firmy na nieco nowocześniejszy, czego przejawem jest między innymi nowe, schludne logo.

Rok 2014 to oczywiście między innymi kolejna inwestycja na polskim rynku – Expertcen.pl – i chęć zdobycia silnej pozycji na polskim rynku e-commerce.

Dołącz do dyskusji

Advertisement