Widzieliśmy już nową stronę główną Allegro. Ma zadowolić dwie grupy użytkowników

Artykuł/Technologie 11.09.2017
Widzieliśmy już nową stronę główną Allegro. Ma zadowolić dwie grupy użytkowników

Allegro wprowadza właśnie nowy wygląd swojej strony głównej. Przejrzeliśmy już odświeżony serwis, który musi pogodzić potrzeby dwóch skrajnie różnych grup użytkowników.

Minęło 6 lat, od kiedy Allegro po raz ostatni poważnie zmieniło wygląd swojej strony głównej. Przez ten czas serwis urósł i ewoluował jego charakter. Zmienił się nie tylko krajobraz internetu, ale także nawyki użytkowników. Jedno za to pozostało bez zmian – opór internautów przed gruntownym redesignami stron, których często używają.

Tu nie będzie rewolucji.

Nowa strona główna Allegro nie wywraca znanego od lat interfejsu do góry nogami. Jej twórcy są świadomi, że część użytkowników reaguje na nowe strony znanych portali wręcz histerycznie. To w dodatku dość głośna grupa ludzi. Z tego powodu nowa strona główna Allegro to ewolucja. I bardzo dobrze.

Garstka internautów w ostatnich dniach widziała już nowy serwis, a jeszcze dziś nowy wygląd ma otrzymać 12 proc. wszystkich użytkowników. Odwiedziłem dziś z rana biuro Allegro w Warszawie, gdzie miałem okazję przeklikać się przez odświeżoną stronę główną i zadać kilka pytań przedstawicielowi firmy.

Allegro celuje w dwie skrajnie różne grupy użytkowników.

Każdy internauta ma inne nawyki, przyzwyczajenia i potrzeby. Twórcy Allegro wyodrębnili dwie grupy, które korzystają z serwisu w skrajnie inny sposób. Pierwsza z nich otwiera Allegro w konkretnym celu i praktycznie nie korzysta ze strony głównej, a de facto stroną główną są dla nich wyniki wyszukiwania.

Wyszukiwarka ma być dostępna zawsze i wszędzie – z dowolnej podstrony, nawet po jej przewinięciu i z każdego ekranu w aplikacji mobilnej. Allegro chwali się, że notuje od 1 do 2 mld wyszukiwań na miesiąc. Nowa strona główna kierowana jest jednak do osób, które korzystają z czegoś więcej, niż wyszukiwarki.

Twórcy nowej strony chcą ułatwić wyszukiwanie atrakcyjnych ofert użytkownikom, którzy otwierają Allegro, nie wiedząc jeszcze, co chcą kupić.

Osób, które wchodzą na Allegro, poszukując inspiracji i promocji, jest już całkiem sporo. To właśnie z myślą o nich poczyniono zmiany w układzie nowej strony głównej. Zamiast ikony lupy przy polu wyszukiwania pojawił się napis Szukaj. Zniknęła też czarna górna belka na rzecz rozwijanej listy w prawym górnym rogu.

Z przestrzeni pod polem wyszukiwania usunięto listę kategorii. Te również chowają się pod rozwijaną listą, tym razem z lewej strony. Po jej rozwinięciu pojawia się nowe pole. Po najechaniu na nazwę kategorii po prawej będą się wyświetlać podkategorie i oferty, a także odnośniki do tematycznych poradników itp.

Zamiast kategorii na pasku pojawiły się odnośniki do trzech promowanych przez serwis sekcji, z których każdy ma zachęcić do zakupów w inny sposób:

  • Strefa marek;
  • Inspiracje;
  • Strefa okazji.

W strefie marek można znaleźć oficjalne sklepy 600 producentów współpracujących z Allegro. Inspiracje, dostępne również w osobnej aplikacji mobilnej, to serwis z poradami zakupowymi. Strefa okazji zaś prezentuje oferty w atrakcyjnych cenach i aktualne promocje.

Strefa okazji będzie wyświetlać popularne produkty.

W strefie okazji mają pojawiać się produkty, które cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników. Twórcy serwisu pracując nad nową wersją zauważyli, że produkty w dobrych cenach i po rabacie pokrywają się z tymi, które obecnie są najczęściej poszukiwane przez klientów.

Oferty promowane są w dużych, przejrzystych kaflach. Oprócz zdjęcia znajdą się na nich informacja o cenie przed i po rabacie. W rogu pojawi się też podkreślenie, o ile procent dany produkt został przeceniony. Dotyczy to zarówno rzeczy obecnych w ofercie oraz tych, które dopiero czekają na premierę.

Strona główna Allegro i poszczególne sekcje mają budowę modułową i ich zawartość będzie się dynamicznie zmieniać.

Na stronie głównej i w każdym z podserwisów pojawią się boksy, które twórcy serwisu będą mogli dowolnie dopasować, a w większości przypadków wszyscy użytkownicy w sekcjach tematycznych będą wiedzieć to samo. Część boksów generują algorytmy, ale część przygotowują pracownicy Allegro.

Allegro jest przygotowane do promocji ofert wokół gorących tematów. Przykłady to np. sekcja dla osób, które szykują się do wymiany opon na zimę. Oprócz wybranych ofert z oponami pojawiają się tam też odnośniki do testów poradnikowych o oponach całorocznych oraz o wymianie oleju.

Na stronie głównej pozostał ogromny baner reklamowy w formie slidera.

Wyświetlane będzie w nim pięć różnych kreacji, z których każda została przygotowana przez pracowników firmy, a nie przez algorytmy. Pod spodem znajduje się zaś prostokątny box na pełną szerokość strony, w którym użytkownik może wyświetlić bez odświeżania oferty posegregowane w ramach takich działów, jak:

  • Strefa okazji;
  • Wybrane dla Ciebie;
  • Ostatnio przeglądane;
  • Obserwowane.

Na pozór powtórzono tutaj Strefę okazji, ale kliknięcie w napis w tym miejscu nie otwiera nowej podstrony, tylko wybrane oferty skondensowane do małego boksu. Oferty wybrane dla użytkownika biorą pod uwagę jego ostatnie wyszukiwania i prezentują przedmioty z osobnych kategorii.

Allegro chce reagować na potrzeby klientów i podpowiadać im, co mogą kupić, jeszcze zanim o tym pomyślą.

W nowej wersji Allegro będzie pojawiało się więcej ofert specjalnych i więcej informacji o nowościach. Allegro prowadzi przedsprzedaże, a niektóre produkty – często z segmentu AGD – mają premierę właśnie w tym serwisie. Teraz będą znacznie bardziej promowane, a box z premierą będzie dobierał inne podobne produkty będące już w sprzedaży.

Allegro na stronie głównej przypomina też, dlaczego klienci wybierają ten serwis – istotne są najlepsze ceny (niekoniecznie najniższe, ale po prostu atrakcyjne w porównaniu z dobrą obsługą), bezpieczeństwo transakcji (85 proc. aukcji to produkty nowe z gwarancją, rękojmią) oraz liczba ofert (obecnie ok 60 mln).

Nowa strona główna Allegro 2017

Allegro zmieniło się nie tylko w przeglądarce, ale również na smartfonach.

Zmiany dotknęły serwis w obu wersjach – zarówno desktopowej, jak i mobilnej. Allegro chce, by tożsamość serwisu została zachowana. W porównaniu do poprzedniej wersji na ekranie głównym pojawiły się większe kafle z promowanymi ofertami i nieco zmieniono ich układ – ale nie odzwierciedla on w pełni tego, co widać na komputerze.

Twórcy zdają sobie sprawę, że inaczej korzysta się z serwisu zakupowego na smartfonie w biegu, a inaczej siedząc przy biurku. Twórcy zaobserwowali to na przykładzie osobnej aplikacji Allegro Inspiracje. Na smartfonach użytkownicy przeglądali propozycje zaledwie przez kilka minut, a przy komputerze spędzali w serwisie znacznie więcej czasu.

Allegro wie, że użytkownicy korzystają z wielu różnych urządzeń na zmianę.

Ten sam użytkownik może korzystać z Allegro za pomocą komputera i smartfona, a w każdym przypadku zachowywać się inaczej. Już teraz jednak sekcja ostatnio przeglądanych i poleceń jest synchronizowana pomiędzy wersją stacjonarną i mobilną i to w czasie rzeczywistym.

W przyszłości może pojawić się nawet mechanizm, który będzie otwierał w aplikacji ostatnio przeglądaną stronę na komputerze i na odwrót, aczkolwiek jak na razie prowadzone są jeszcze nad nim prace, by nie okazał się bardziej irytujący, niż pomocny i możliwe, że nie zostanie wdrożony.

Nowa strona główna Allegro to nie jest jeszcze finalna wersja… i pewnie nigdy finalnej wersji nie zobaczymy.

Strony internetowe mają to do siebie, że dynamicznie się zmieniają. W przyszłości mogą pojawiać się nowe boksy promocyjne i nowe typy reklam, a zawartość strony mobilnej i desktopowej będzie aktualizowana osobno. Teraz dla przykładu monety Allegro promowane są w aplikacji, ale nie na komputerach.

Jeśli chodzi o reklamy, to już teraz większość kreacji kieruje do innych podstron Allegro. Nadal zdarzają się takie, które wyprowadzają użytkownika na zewnątrz – np. przy usługach finansowych – ale to mniejszość. W przyszłości mają pojawiać się też treści multimedialne, w tym osadzone filmy z YouTube’a itp.

Zmiany w Allegro oceniam pozytywnie.

Jest nieco schludniej i czytelniej, ale otwierając nową stronę od razu wiem, gdzie czego szukać. Elementy, które zostały nieco schowane bardzo łatwo namierzyć, a w ich miejsce pojawiły się sekcje, które pomagają w odnalezieniu ciekawych ofert.

Na start nowe Allegro zostanie uruchomione u 12 proc. wszystkich użytkowników, a kolejni będą dostawać dostęp do nowej wersji partiami. To, jak szybko kolejne grupy będą podłączane do nowej strony głównej zależy od tego, jak pierwsze osoby testujące odświeżony serwis go odbiorą.

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement