Już niewiele brakuje, by pierwszy Hyperloop powstał właśnie w Polsce

Artykuł/Nauka 11.01.2017
Już niewiele brakuje, by pierwszy Hyperloop powstał właśnie w Polsce

Już niebawem podróż z Warszawy do Wrocławia będzie mogła trwać zaledwie 20 minut. Ma na to pozwolić rewolucyjny środek transportu, którego koncepcję opracował Elon Musk. Są szanse na powstanie kolejki Hyperloop w Polsce.

Jak donosi Next, istnieje realna możliwość, że to właśnie Polacy jako pierwsi skorzystają z Hyperloop. Wśród potencjalnych miejsc budowy tej ciśnieniowej kolejki wymieniana jest trasa Warszawa – Wrocław. Znajduje się ona wśród 35 tras wyłonionych w konkursie Hyperloop One Global Challenge. Celem konkursu jest wyłonienie najlepszej lokalizacji, w którą zainwestuje firma Hyperloop One. Trasa Warszawa – Wrocław znalazła się na tej prestiżowej liście dzięki staraniom grupy Hyper Poland.

Hyperloop w Polsce? Wiele osób na to liczy.

O tym, która lokalizacja zostanie ostatecznie wybrana, zadecyduje zespół składający się z ekonomistów, inżynierów oraz specjalistów zajmujących się tematyką transportu. Decyzja zostanie podjęta jeszcze w tym roku. Nim to się jednak stanie, wyłonione zostaną trasy, które zakwalifikują się do ścisłego finału konkursu. Poznamy je po zakończeniu konferencji poświęconych Hyperloop, które odbędą się 28 lutego w Delhi, 6 kwietnia w Waszyngtonie oraz 27 kwietnia w Londynie.

Nadzieje związane z wdrożeniem Hyperloop w Polsce mają również przedstawiciele polskiego rządu. W specjalnie wydanym oświadczeniu Jadwiga Emilewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, w ciepłych słowach wypowiada się na temat Hyperloopa: “Współpraca pomiędzy Hyper Poland a Hyperloop One w ramach Hyperloop One Global Challenge ma pozytywny wpływ na możliwość szybkiego wprowadzenie systemu w Polsce.”

Jak działa Hyperloop?

Od kilku lat Elon Musk planuje zbudowanie systemu bardzo długich tuneli, w których panowałoby wyjątkowo niskie ciśnienie powietrza. W tunelach mają poruszać się wagoniki, których maksymalna prędkość wynosiłaby 1200 km/h. Wagoniki powinny znajdować się na magnetycznych płozach ze stopu wykorzystywanego przez Space X. Za sprawą umieszczonych w wagonikach pomp oraz otworów w płozach pod kabinami ma wytwarzać się rodzaj poduszki powietrznej, dzięki której pojazd by lewitował.

Jest to możliwe, ponieważ każdy wagonik ma być wyposażony w kompresor, który ma zasysać powietrze z przodu pojazdu i przepompowywać je na tył pojazdu oraz w mniejszym stopniu na boki. To ma napędzać kapsułę i tworzyć rodzaj poduszki powietrznej, w której wagonik się unosi. Hyperloop nie powinien wymagać energii innej niż ta produkowana przez panele słoneczne znajdujące się na szczycie tunelu, już na powierzchni.

Jak widać, Hyperloop ma osiągać ogromne prędkości dzięki zredukowaniu do zera dwóch ważnych czynników. Jednym z nich jest tarcie między pojazdem i torami, drugim opory powietrza. Istotne są też takie czynniki jak opływowy kształt wagoniku oraz przeciwdziałanie ziemskiej grawitacji.

Najsłabszym ogniwem kolejki Hyperloop może być człowiek.

Wynika to z ogromnych zmian prędkości, jakich w trakcie podróży doznawałby pasażer. Szczególnie dokuczliwe dla naszego organizmu są przyspieszenia w górę, w dół oraz na boki. Jest to bardzo ważne, ponieważ teoretyczne przyspieszenia osiągane w Hyperloop ma być nawet 7 razy większe, niż w przypadku słynnych japońskich pociągów magnetycznych. Oznacza to, że trasa Hyperloop musiałaby być idealnie prosta, co znacznie utrudniłoby jej budowę i zwiększyło koszt tej inwestycji.

Dlatego choć kibicuję grupie Hyper Poland i mam ogromną nadzieję, że Hyperloop w Polsce rzeczywiście powstanie, to obawiam się, że pomysł zasiany przez Elona Muska jeszcze przez długi czas nie zostanie zrealizowany, a nawet jeśli powstanie, to okaże się niezwykle daleki od ideału i będziemy go postrzegać tak jak czołg zaprojektowany przez Leonarda da Vinci: wyłącznie w kategorii naukowej ciekawostki.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

  • http://nowebrzmienie.pl/ karololszak

    Macie zepsuty link do nexta („jak donosi next…”), ktoś zapomniał http z przodu :P

  • Maciej

    Ten moment, gdy czytasz jakiś artykuł i zastanawiasz się czy jesteś pijany, mimo że ostatni raz piłeś w sylwestra

  • B

    Samolot rozpędza się do ~900km/h i przeciążenia nie przeszkadzają.

  • Sq

    „niewiele brakuje…”
    Tak, pozostaje tylko wygrać wyścig z pozostałymi 34 możliwymi lokalizacjami.
    Poziom Waszych tekstów leci na łeb na szyję.

  • DoBronek

    Jeżeli faktyczniem trasa miałaby lecieć po lini prostej to w Polsce byłoby to trudne do zrealizowania ale w krajach jak USA, Indie bez problemu.

  • Piotr

    Dla chcacego nic teudnego!

  • Arthur196

    Cytuje pierwszy akapit : ” Ma na to pozwolić rewolucyjny środek transportu opracowany przez Elona Muska”
    Ale jak to opracowany, działa coś ? no może chociaż jakieś detale napędy?
    Nie, to jak można w pierwszym zdaniu artykułu taką brednię napisać. Musk zaproponował tylko ten koncept jako lepszą alternatywę dla szybkich kolei i niczego nie opracowywał.

  • Spark

    Chyba że masz zakręt…

  • DoBronek

    chodzi mi zaludnienie terenu, może się okazać że Polsce trzeba będzie przykładowo przesiedlić tysiąc gospodarstw domowych, podczas gdy w stanach 20 bo większe miasta dzielą kilkuset kilometrowe pustkowia. Hyperloop napewno poza pieniędzmi oczywiście zależy także na szybkim czasie uruchomienia ich pionierskiego środka transportu by móc promować go w przyszłych lokacjach.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Nie ja jestem autorem tytułu.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Tekst nie jest wartościowy?

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Opracował jego koncepcję.

  • Kubsztal
  • Adrian

    Proponuję wyznaczyć pierwszą trasę na linii Warszawa – Moskwa i w inauguracyjną podróż wysłać cały rząd z biletem w jedną stronę, a potem linię zdemontować.

  • darex13

    I zostawić nas z inteligentami pokroju Petru, Kijowskiego, czy Schetyny. To ja już wolę wielbiciela kotów.

  • kyoto

    to przekręt, więc wybiorą jakiś kraj zarządzany przez debili.
    tak, chyba już wiecie?
    wybiorą Polskę. a po zgarnięciu setek milionów firma spokojnie splajtuje,

  • Adrian

    Nie bój nic. Wyślemy Cię razem z nim.

  • sdsdsd

    Tunel z Warszawy aż do Wrocławia? Jaki jest budżet, 100 mld dolarów?
    A zwykłego metra zbudować w Warszawie szybko i tanio nie potrafią.

  • Herr Reyaal

    “Współpraca pomiędzy Hyper Poland a Hyperloop One w ramach Hyperloop One Global Challenge ma pozytywny wpływ na możliwość szybkiego wprowadzenie systemu w Polsce.”

    Dam sobie rękę uciąć, że Pani Emilewicz nie ma pojęcia o czym mowa, oraz że nie wie, że nawet gdyby nasza trasa została wybrana, to nikt tak po prostu nie rzuci miliardami, żeby Polacy w kwadrans mogli podróżować z WWA do WRO, tylko jest do tego potrzebne zaangażowanie i finanse Państwa (czyt. obywateli).

  • Michał

    Z tekstu wynika ze czlowiek dobrze znosi przeciazenia jedynie w skos XD haha

  • Resquil

    Przód-tył

  • Lukasz Pee

    Dla Haterów i małowieróców: na początku XIX wieku też śmiano się ze Stephensona i jego lokomotywy parowej. Mam nadzieję, że Hyper Poland pomogą i w PL powstanie chociaż jedna nikta HL, to byłaby dopiero innowacja!

  • Sam On

    Chodzi o to, że dalekowzroczni ludzie zakładają, że WRO wróci do macierzy i wtedy będzie to wycieczka od naszej stolicy do dużego miasta RFN. A myśleliście, że dlaczego tak dużo inwestuje się we WROcku?

  • Herr Reyaal

    czytam, czytam jeszcze raz, czytam jeszcze raz i jeszcze raz.. i tak się zastanawiam, czy Ty tak na serio? :D akurat źle trafiłeś, bo byłem zaangażowany w kilka dużych projektów we WRO2016 i takimi teoriami spiskowymi możesz sobie co najwyżej podetrzeć nos, jak nie wiesz kto i na czym zarabia przy tych projektach to albo się dowiedz u źródła, albo pozostań w niewiedzy i nie udawaj, że coś wiesz :)

  • Witek Hesus Dużyński

    rzucanie filmami z yt tak bardzo na poziomie. to ja też coś mam dla Ciebie: https://www.youtube.com/watch?v=BJa9tQyMXDc

  • Witek Hesus Dużyński

    rzucanie filmami z yt tak bardzo na poziomie. to ja też coś mam dla Ciebie: https://www.youtube.com/watch?v=BJa9tQyMXDc

  • Sam On

    No widzisz i przypadkiem zauważyłem, że jest odpowiedź na mój post.
    Panie „Herr…” (tak, wiem co po niemiecku znaczy herr), Pan zupełnie myli zagadnienie. Ja NIE piszę o firmach robiących deal na WRO, ja piszę o tym komu przypadną w przyszłości wyniki tych inwestycji.
    Czy widzi Pan różnicę? Jak widać można czytać wielokrotnie tekst i nadal nie zrozumieć jego sensu, a podcierać to wiesz co sobie możesz…
    No chyba, że siedzisz u Niemca na propagandówce i specjalnie chcesz mnie zdyskredytować.

  • Herr Reyaal

    nie ufaj nikomu, kto przedstawia sie jako „Herr” w internetach ;)

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement