Uwielbiam takie historie. Grand Theft Auto III miało być znacznie bardziej mroczne i brutalne

Artykuł/Gry 13.12.2016
Uwielbiam takie historie. Grand Theft Auto III miało być znacznie bardziej mroczne i brutalne

Gdy nawet studio Rockstar – mistrzowie kontrolowanych kontrowersji w branży gier – wycinają jedną z postaci, bo „była zbyt mroczna” i „nie pasowała do gry”, na rzeczy musi być coś naprawdę wielkiego. Oto historia o kultowym Grand Theft Auto III, które mogło być jeszcze bardziej mroczne i brutalne.

Kapitalnej analizy Darkela oraz powodów, dla których zabrakło go w finalnym kodzie Grand Theft Auto III dokonał Vadim M na swoim kanale YouTube. Kawał dobrej roboty, który zasługuje na nasze łapki w górę. Oto, dlaczego postać nie znalazła się w kultowym, pierwszym w pełni trójwymiarowym GTA:

Jak wynika z materiałów z 2001 roku, napisanych przez redaktorów, którzy grali we wczesną wersję Grand Theft Auto III, Darkel miał być najbardziej mroczną, dziwaczną i przerażającą postacią całej gry.

grand-theft-auto-iii-darkel-1

Kim jest Darkel? To jedna z usuniętych postaci pobocznych, która zlecała głównemu bohaterowi misje do wykonania. Darkel przypominał bezdomnego, który stał na czele żebraków panoszących się po Liberty City.

grand-theft-auto-iii-darkel-6

Jak wynikało z artykułu w fikcyjnej gazecie, bezdomni stali się prawdziwym problemem w Liberty City. Obszarpani ludzie działają w grupach, zaczepiają bezbronnych cywili oraz sieją zamęt i niszczą porządek publiczny.

grand-theft-auto-iii-darkel-12

W plikach gry pozostał model Darkela. Zarówno w wersji przygotowanej dla przerywników filmowych, jak również swobodnej eksploracji miasta.

grand-theft-auto-iii-darkel-13

Mężczyzna jest ubrany bardzo skromnie. Posiada prostą brązową tunikę. W niej Darkel wygląda zarówno jak jeden z bezdomnych, jak również ktoś na kształt duchowego przywódcy, kaznodziei, mentora czy lidera sekty.

zrzut-ekranu-2016-12-13-o-02-36-11

Darkel miał oferować bohaterowi przynajmniej pięć misji fabularnych. Na ostatecznym etapie produkcji twórcy wycięli trzy z nich. Z zaledwie dwoma zadaniami dla gracza, Darkel przestał wpasowywać się w styl gry. Wydawał się dziwnie nie ma miejscu. Został więc wycięty.

grand-theft-auto-iii-darkel-14

Jedyną oficjalnie potwierdzoną misją Darkela było zadanie porwania samochodu-lodziarni, a następnie wypełnienie jej dynamitem. Pełna ładunków wybuchowych maszyna miała zostać pozostawiona na parkingu, przyciągając niewinnych cywili.

grand-theft-auto-iii-darkel-15

Co byłoby dalej, łatwo się domyśleć. Ostatecznie misja została wycięta, chociaż sam samochód-lodziarnia pozostał w grze. Wykorzystujemy go, aby zwabić członków gangu, a następnie wysadzić pojazd. Czyli zadanie w pewnej formie przetrwało, lecz zostało znacząco ugrzecznione.

grand-theft-auto-iii-darkel-3

Plotki o innych zadaniach od Darkela dotyczyły wysadzenia szkolnego autobusu pełnego dzieci (!) oraz wlecenia awionetką w wieżowiec. Rockstar zdementował jednak te domysły. Pozostałe cztery misje zlecane przez usuniętą postać poboczną do teraz pozostają tajemnicą.

grand-theft-auto-iii-darkel-16

Darkel miał dawać graczowi nie tylko zadania fabularne, ale również aktywować mini-grę polegającą na zabijaniu jak największej liczby niewinnych cywili w określonym czasie. Ot, taka namiastka Postala i wcześniejszych, dwuwymiarowych odsłon Grand Theft Auto.

grand-theft-auto-iii-darkel-2

Na moment przed premierą mini-gra została zamieniona w tryb Rampage – zamiast niewinnych przechodniów, gracz zabijał członków gangów, którymi nagle wypełniało się miasto. Cywile znikali w magiczny sposób. Czyli Rockstar po raz kolejny załagodził oryginalny pomysł.

zrzut-ekranu-2016-12-13-o-02-38-06

Darkel wprowadzał delikatną otoczkę horroru do Grand Theft Auto III. Jego postać pojawiała się w ciemnych zaułkach i tunelach. Często mieli mu towarzyszyć inni bezdomni, wyposażeni w koktajle Mołotowa.

zrzut-ekranu-2016-12-13-o-02-39-07

Lekki flirt z klimatem grozy udał się Rockstarowi. Wycięty z finalnej wersji kodu Darkel kojarzy mi się z tajemniczym sprzedawcą przedmiotów w Resident Evil 4. Podobna postura, podobny ubiór, podobne miejsca przebywania.

resident-evil-4

Mówi się, że Darkel został wycięty z GTA III po tragicznym w skutkach ataku na WTC. Rockstar temu zaprzecza i twierdzi, że Darkel zniknął z gry na kilka miesięcy przed atakiem terrorystycznym, gdyż „nie pasował do produkcji”. Jak jest naprawdę, to wiedzą już tylko producenci przełomowej gry.

grand-theft-auto-iii-darkel-4

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement