W szkołach trzeba poprawić nie tylko jakość kształcenia, ale też… powietrza. Ta polska firma o tym wie

W szkołach trzeba poprawić nie tylko jakość kształcenia, ale też… powietrza. Ta polska firma o tym wie

Na początku grudnia w Technikum nr 6 w Warszawie rozpocznie się nowy projekt badawczy prowadzony przez APA Group. Jego zadaniem będzie zbadanie mikroklimatu oraz efektywności energetycznej w klasach. 

Ostateczny cel to poprawa warunków pracy w salach lekcyjnych, zwłaszcza składu chemicznego znajdującego się w nich powietrza. Jest to wyjątkowo istotna kwestia. Mikroklimat oraz wysokie stężenie zanieczyszczeń powietrza w klasach mają bardzo duży wpływ nie tylko na zdrowie uczniów i nauczycieli, ale też ich samopoczucie oraz sprawność intelektualną.

Najważniejsze składowe mikroklimatu panującego w klasie to przede wszystkim temperatura, wilgotność powietrza oraz stężenie w nim dwutlenku węgla, pyłu zawieszonego i lotnych związków organicznych. Dodatkowo, ważne jest oświetlenie pomieszczenia, jego natężenie, barwa oraz równomierność.

Artur_Pollak– Pomimo wysokich nakładów finansowych i coraz powszechniejszych projektów termomodernizacji budynków szkolnych, przeciętny standard energetyczny szkół jest niski, a koszty utrzymania placówek wciąż są wysokie.

Wynika to najczęściej z błędnych decyzji inwestycyjnych, w wyniku których, oprócz kwestii wizualnych, w szkołach nie zmienia się nic. Koszty utrzymania dalej pozostają na tym samym poziomie, a jakość powietrza wynikająca z niedostatecznej wentylacji jest niepokojąca – alarmuje Artur Pollak, prezes APA Group.

APA Group pokaże, jak osiągnąć i utrzymać komfortowe parametry w klasie.

W tym celu należy wykorzysta autorski system automatyki budynkowej NAZCA połączony z odpowiednimi czujnikami. Potrafi on zmierzyć i przeliczyć odpowiednie dane, by potem przedstawić wyniki badania. System taki może wskazać obszary, w których konieczne są zmiany.

Może on też przeanalizować zużycie energii oraz wody w szkole i pozwolić na znaczne obniżenie zużycia energii. Dzięki temu system ten nie tylko widocznie poprawi komfort przebywania w budynku, ale w dłuższej perspektywie okaże się też bardzo opłacalny.

Projekt będzie realizowany w Technikum z warszawskiej Pragi.  Będzie on polegał na rocznym, równoległym monitoringu trzech bliźniaczych klas. Pierwsza z nich to klasa referencyjna, w której zamontowany zostanie czujnik jakości powietrza oraz prowadzony będzie pomiar zużycia energii elektrycznej.

Vision BMS Panel

W drugiej klasie zostanie zamontowane nowoczesne oświetlenie z czujnikami obecności wraz z systemem pomiaru energii elektrycznej. Trzecia klasa oprócz tego będzie wyposażona w nowoczesny sprzęt, który pozwoli na przystosowanie sali do idealnych warunków mikroklimatycznych oraz zachowanie optymalnego poziomu zużycia energii.

Znajdzie się tam między innymi wiele liczników i czujników kontrolujących między innymi stężenie dwutlenku węgla, temperaturę, wilgotność oraz monitorować koszty eksploatacyjne. Dzięki temu będzie można otrzymać komplet informacji, które jasno wykażą, jak funkcjonowanie konkretnych klas poprawiło się dzięki nowoczesnym rozwiązaniom. Następnie będzie można je wdrożyć w innych placówkach.

Ostateczne wyniki badania dostępne będą dopiero za rok, jednak cały proces badawczy można śledzić na bieżąco na stronie internetowej projektu.

Eksperymenty takie są potrzebne, nie mam co do tego najmniejszych wątpliwości.

W większości szkół nie zmienia się nic. Najbardziej spektakularne inwestycje to pomalowanie ścian, wstawienie nowych ławek, ewentualnie zmiana elewacji. Nowoczesne rozwiązania, chęć oszczędzania w niestandardowy sposób, zainwestowania w placówkę, w Polsce praktycznie nie istnieją.

Jeżeli eksperyment prowadzony przez APA Group się powiedzie, być może więcej szkół zdecyduje się na przeprowadzenie podobnych inwestycji, dzięki czemu szkoły staną się miejscami znacznie bardziej przyjaznymi uczniom i nauczycielom, a nauka w nich będzie efektywniejsza i zdrowsza. Działania takie pokazują, że być może szkoły wreszcie zaczynają iść w dobrą stronę i otwierają się na nowe technologie.

Dołącz do dyskusji

  • Arkadiusz

    Podczas gdy brakuje ciepłej wody w niektórych placówkach xd

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Ale to nie znaczy, że gorsza rzecz musi być standardem.

  • Zatroskana

    Niech lepiej zrobią coś z tym, żeby ogrzewanie było, a nie w wielu szkołach dzieci siedzą w kurtkach zimą. TO JEST PROBLEM

  • armv7taskforce

    No jaasne… szczególnie po TOTALNYM, ale to TOTALNYM roz***ieleniu systemu szkolnictwa, które szykuje nam rząd…
    Już to widzę :D:D:D:D

  • Ojciec

    w końcu powrót do normalności i 8 klas podstawówki, a nie jakieś gimnazja, wylęgarnia najgorszego tałatajstwa, zero warunków do nauki

  • Konan

    Fajnie, że w Warszawie można tak się bawić i mam nadzieję, że za jakiś czas podobne problemy będzie mieć zdecydowana większość szkół. Póki co w wielu nawet telewizorów nie ma.

  • armv7taskforce

    powiem tak… papier nie zniesie „takich mądrości”… więc po co pisać… wiesz, że poziom agresji jest wyższy w podstawówkach niż w gimnazjach? Wiesz, że dzięki gimnazjom mamy jedne z lepszych wyników w edukacji?
    Nie – bo po co nauczyć się czytać :)
    Myślisz, że dzieci będą się lepiej „prać” bo będą wszystkie w jednym budynku… nieźle im życzysz….

  • Kakarot

    Nie tłumacz mu, to twór poprzedniego ustroju, typowy PiS-owiec

  • Kakarot

    Ale, to, że w spalinach siedzą, to już nie problem.

  • Uczeń

    A ja tam się cieszę, że szkoły choćby tak idą w kierunku cywilizowanego świata.

  • Uczeń

    Dodam tylko, że sam się uczę w jednej z warszawskich szkół i ten problem jest odczuwalny, zwłaszcza latem. Często się nie da oddychać.

  • Ojciec

    Tak, urodziłem się w PRL, tak głosuję na PiS. Po prostu kiedyś było normalniej, dało się po ludzku żyć. Nie to co teraz, degrengolada, słoneczka i inne cuda. Gimnazjom mówię stanowcze nie!

  • Jan

    Delikates, maseczkę sobie załóż

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Jasne, że problem, choć nie najważniejszy. Mimo wszystko się cieszę, że da się je rozwiązywać.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Tak, dlatego trzeba rozwiązywać wszystkie problemy.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Nie bądź, proszę, ignorantem.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Myślę, że możesz być zbyt przyzwyczajony do dawnych czasów.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Nie zazdroszczę, sam kiedyś tak siedziałem.

  • trocheniezbyt

    powinniscie o tym napisac za rok jak juz beda wyniki tych badan

  • TechGuy

    Całkiem przyjemnie przedstawione dane :). Już wszedłem na stronę i podoba mi się to :).

  • iks

    W dobie komputerów telewizor? Czy w szkole nie jest podobnie ważny co np. wibrator?

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Wtedy pewnie znowu poruszymy temat.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Spoko :).

  • Belfer

    Ile mógłby wynieść koszt takiego systemu do zastosowania w jednej klasie?

  • Morty

    Jeszcze taki monitorowany dom by się przydał, to bym wiedział, czy zainstalować sobie taki system.

  • kikos

    Witam,

    Prosze tych wyników w klasach nie brać zbyt dosłownie.
    Przy projektowaniu do każdej szkoły/uczelni należny podejść dość indywidualnie.
    Jest wiele czynników, które zazwyczaj dyskwalifikują dany system. Jeśli mówimy o Szkole w mieście należy użyć scentralizowanego systemu ze względu na jakość powietrza i potrzebę filtracji, a co za tym idzie nagle w szkole trzeba będzie rozprowadzić kanały wentylacyjne, dochodzą klapy przeciwpożarowe, przebicia przez ściany, które muszą być zaakceptowane przez konstruktora. Dobrze jest tez kontrolować wilgotność powietrza. Jeśli chce się użyć czujników co2 , klapy VAV siłowniki, tłumiki. koszt, urządzeń i automatyki znacząco idzie w gore ale po rozłożeniu tej inwestycji na 15 lat żywotności instalacji oszczędza się rocznie do 60% na energii (musilabym poszukać porównań ale tak to wygląda. Jeśli inwestuje się jeszcze w izolacje, fasadę itp. kolejne oszczędności). Myślę, ze powoli zmienia się trend w kraju i każdy chce przebywać w zdrowym środowisku w szczególności gdy w największych miastach co jakiś czas mamy alarmy ze względu na zbyt duzy smog w powietrzu.

    Bardzo fajna inicjatywa ale frapol na praktykę studencka powinien wziąć jakiegoś studenta, który dopracuje cala stronę i wyniki (2 rożne skale na wykresach ?! to nie jest spot reklamowy nvidia w porównaniu z AMD) i zrobi sobie na ten temat inżyniera. Wentylacja ze względu na jakość powietrza i oświetlenia Szkol i Uniwesytetow to temat rzeka.

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement