Teraz sam stworzysz własnego pada – Valve otwiera Steam Controller na modyfikacje

Artykuł/Gry 28.03.2016
Teraz sam stworzysz własnego pada – Valve otwiera Steam Controller na modyfikacje

Czy właśnie rozpoczyna się era modyfikacji kontrolerów? Valve udostępnił trójwymiarowe pliki CAD swojego pada Steam Controller. Od teraz każdy może dowolnie modyfikować elementy kontrolera.

Steam Controller to pad powstały z myślą o komputerach PC i „konsolach” Steam Machines. Projekt jest dość przełomowy, bowiem zamiast klasycznych analogów mamy tu panele dotykowe obsługiwane kciukami. Głównym założeniem przyświecającym temu projektowi było stworzenie pada, który mógłby zastąpić mysz i klawiaturę. Steam Controller umożliwia kontrolę nawet w tych grach, które nie zostały zaprojektowane na kontrolery.

Oczywiście kontrolowanie zaawansowanych gier strategicznych, czy rozbudowanych MMO raczej jest niewykonalne, ale kontroler z powodzeniem sprawdzi się w innych typowo pecetowych grach. Zwłaszcza, że sterownik jest niesamowicie rozbudowany i pozwala przypisywać do przycisków różne akcje i makra.

Valve udostępnia pliki z projektem Steam Controllera

steam-controller-2

Jeśli z jakichś względów kontroler od Valve nie pełnia twoich oczekiwań, masz szansę stworzyć swoje własne urządzenie. Valve udostępniło pliki CAD zawierające trójwymiarowe projekty wszystkich elementów, jakie znajdują się w padzie. Pliki można dowolnie edytować, po czym można je stworzyć w rzeczywistości, chociażby poprzez zlecenie druku 3D.

Tego typu „uwolnienie” projektu kontrolera jest rzadkością, zwłaszcza, że pliki udostępnia sam producent. Na dodatek projekt został udostępniony na licencji Creative Commons. Ba, Valve pozwala nawet sprzedawać zmodyfikowane części, ale producent prosi o poinformowanie o tym fakcie. Być może zbyt radykalne zmiany nie będą mogły trafić do sprzedaży.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by w domowym zaciszu dowolnie modyfikować projekt. Nie podoba ci się dość przeciętny materiał, z jakiego jest wykonany oryginalny pad? Proszę bardzo, wydrukuj go z plastiku o lepszej jakości. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać metalową wersję pada.

Brakuje ci pewnego chwytu? Dodaj do projektu idealnie spasowane gumowe nakładki. Masz nietypowy rozmiar dłoni i Steam Controller leży niewygodnie? To już nie problem. Pad jest zbyt lekki lub za ciężki? A może chcesz zmienić rozkład mas? Proszę bardzo.

I tak dalej, i tak dalej.

Valve podsuwa kilka pomysłów na modyfikacje

steam-controller-1

Valve udostępniło nawet przykładowe modyfikacje, które zawierają  szufladki na odbiornik USB. W podstawowym projekcie kontrolera nie przewidziano miejsca na schowanie „dongla”, więc może się on gubić.

Rodzajów modyfikacji może być nieskończenie wiele, ale jedna nie jest możliwa. Mam na myśli zmianę rozkładu przycisków. Płytka drukowana i cała elektronika zawsze pozostaje ta sama, a więc jesteśmy skazani na zaprojektowany przez Valve rozkład. Można jednak zmieniać kształt i wielkość triggerów i licznych przycisków znajdujących się na tyle obudowy.

Czy w takim razie mogą pojawić się modyfikacje poprawiające osiągi w grze? Prawdopodobnie można się tego spodziewać, choć w dynamicznych FPS-ach pad i tak stoi na przegranej pozycji względem klasycznej kombinacji myszy i klawiatury. Podsumowując, pomysł Valve jest ciekawy, choć bardzo niszowy.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement