Facebook wiedział co kupuje. Wśród komunikatorów mobilnych jest WhatsApp, a potem długo, długo nic

Artykuł/Technologie 02.02.2016
Facebook wiedział co kupuje. Wśród komunikatorów mobilnych jest WhatsApp, a potem długo, długo nic

Jak na swoim profilu na Facebooku poinformował twórca WhatsAppa, Jan Koum, z jego komunikatora korzysta już miliard osób. Choć w 2015 roku WhatsApp był najczęściej pobieraną aplikacją na świecie, to jego fenomen omija Polskę.

We wrześniu 2014 roku Mark Zuckerberg zapowiadał, że WhatsApp zdobędzie trzy miliardy użytkowników. Kupiona przez niego w lutym 2014 roku za 19 mld dol. aplikacja jest na najlepszej drodze do spełnienia tej obietnicy.

one billion users. couldn’t be more proud of our small team doing so much in just seven years.

Posted by Jan Koum on Monday, February 1, 2016

Może jej to jednak zająć długi czas, bo dynamika wzrostu liczby użytkowników komunikatorów będzie spadała – do 9,6 proc. w 2019 roku, ale już wówczas z komunikatorów będzie korzystało ponad 2 mld ludzi.

emarketer-mobilemessaging

WhatsApp jest prostym i łatwym w obsłudze komunikatorem i wydaje się, że właśnie to zadecydowało o jego sukcesie. Wystarczy pobrać aplikację, potwierdzić swój numer telefonu i już można dodawać znajomych do czatów czy wideo-rozmów.

WhatsApp to największy komunikator na świecie pod względem liczby użytkowników.

Jak wynika z zestawienia App Anie, WhatsApp osiągnął największą liczbę pobrań spośród wszystkich aplikacji mobilnych w 2015 roku (dane sumaryczne z App Store i Google Play).

whatsapp-wykres3

WA jest także niekwestionowanym królem komunikatorów, zostawiając w pokonanym polu m.in. Messengera czy QQ od Tencenta.

worldwide-usage-of-instant-messenger-apps

Jak wynika z mapy przygotowanej przez App Annie, WhatsApp jest komunikatorem globalnym – liderem w największej liczbie krajów.

whatsapp

Jaką popularnością cieszy się WhatsApp w Polsce?

Niewielką. Jak wynika z badania firmy PMR przeprowadzonego w listopadzie 2015 roku, do codziennego użytkowania WhatsAppa przyznało się jedynie 8 proc. polskich internautek. To mniej niż Snapchata (9 proc.), ale więcej niż Twittera (5 proc.) czy o dziwo Pinteresta (2 proc.).

Inne badanie – Mobience z maja 2015 roku – pokazało, że z WhatsAppa korzysta 11 proc. polskich internautów mobilnych, czyli w przeliczeniu 1,5 mln ludzi.

WhatsApp mobience

Każdy z użytkowników spędzał zaś w aplikacji przeciętnie 7 minut 14 sekund w ciągu dnia.

WhatsApp mobience2

Polska została zdominowana przez Facebooka i Messengera.

WhatsApp, który od kilku tygodni jest dostępny w opcji bez-abonamentowej (wcześniej po roku użytkowania trzeba było teoretycznie zapłacić dolara) jest komunikatorem drugiego lub trzeciego wyboru dla Polaków. A to dlatego, że użyteczność komunikatora uzależniona jest od ilości używających go osób, a tych w Polsce jest mało.

Z moich prywatnych obserwacji wynika, że z WhatsAppa korzystają głównie osoby podróżujące za granicę, aby tam komunikować się ze znajomymi. Przykładowo, na couchsurfingu to właśnie WhatsApp jest preferowaną formą kontaktu przed spotkaniem z hostem w innym kraju. Z kolei w Singapurze studenci używają go do komunikacji wewnątrz grup projektowych, jak u nas używa się grup na Facebooku.

Messenger i WhatsApp są substytutami. W Polsce wszystkie funkcje, jakie na świecie pełni WhatsApp, przejął właśnie Messenger, a w mojej opinii żaden z nich nie jest gorszy czy lepszy.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement