Lotnisko w Radomiu, czyli najlepszy przykład jak spuścić w sedesie 120 milionów złotych

Artykuł/Technologie 13.11.2015
Lotnisko w Radomiu, czyli najlepszy przykład jak spuścić w sedesie 120 milionów złotych

Lotnisko w Radomiu, może uchodzić za przykład. Przykład, „jak tego nie robić”.

Port lotniczy Radom, znany również jako Radom-Sadków, to lotnisko cywilne zbudowane zaledwie 3,5 km od centrum miasta. Inwestycja została ukończona i oddana do użytku w 2014 roku. Jednak właściwym stwierdzeniem jest wyłącznie fakt, że port został “ukończony”, bo w przypadku radomskiego lotniska o użytku właściwie nie ma mowy.

Port lotniczy w Radomiu istniał już wcześniej, ale wyłącznie jako lotnisko wojskowe. W 2012 roku ruszyły prace, które miały dostosować port do potrzeb cywilnych. Zgodnie z planem od 29 maja 2014 roku lotnisko miało zacząć obsługiwać pasażerów.

Miasto Radom rozpoczęło pompowanie pieniędzy w utrzymanie portu.

Choć oficjalnie lotnisko i miasto nie podają danych związanych z utrzymaniem portu w Radomiu, to znane są kwoty, jakimi budżet inwestycji był zasilany. To pozwala na przeprowadzenie pewnych kalkulacji.

Podmiot zarządzający lotniskiem – Port Lotniczy Radom – w lipcu 2013 roku dostał od miasta 25,2 mln zł, co miało zagwarantować utrzymanie lotniska przy życiu przez dwa następne lata. Rok później port lotniczy otrzymał od miasta kolejne pieniądze. Była to pożyczka w kwocie 18 mln zł.

Te kwoty to tylko wierzchołek góry lodowej. Przeobrażenie lotniska wojskowego w port cywilny wyceniono na 70 mln zł. Pieniądze te miały pochodzić z Unii Europejskiej, od prywatnych inwestorów oraz, oczywiście, z budżetu państwa – budżetu miasta Radom oraz środków województwa mazowieckiego.

Wstępne prace związane z uruchomieniem lotniska w Radomiu ruszyły już w 2007 roku. Wtedy i w kolejnym roku miasto Radom przekazało Portowi Lotniczemu 22 mln zł.

Z czasem lotnisko uzyskiwało wszystkie niezbędne zgody i certyfikaty.

O inwestycji pozytywnie wypowiedział się Urząd Lotnictwa Cywilnego, a przeprowadzone przez Politechnikę Wrocławską badania potwierdziły, że nawierzchnia pasów startowych w 2008 roku pozwalała na korzystanie z niej dużym samolotom – takim jak Airbus A320-200, Boeing 737-200, czy Boeing 737-300.

Później było już z górki, otrzymywano kolejne zgody i podejmowano kolejne kroki w stronę uruchomienia portu lotniczego. Decyzja środowiskowa z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, koncepcja zagospodarowania lotniska wojskowo-cywilnego oraz program funkcjonalno-użytkowy, a także zezwolenie na założenie lotniska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego – te wszystkie zgody, papiery i papierki bez większych problemów lądowały w szufladzie prezesa spółki.

Wtedy zaczęły się poważne problemy.

Lotniskiem zarządza spółka Port Lotniczy Radom, która zatrudnia 141 pracowników. Liczba ta nie uległa znaczącej zmianie, również ze względu na fakt, że… na lotnisku nie ma pasażerów.

Lotnisko cywilne bez pasażerów? W Radomiu to możliwe. Po uruchomieniu portu pojawiły się problemy, gdyż loty zostały odwołane, a lotnisko gorączkowo szukało przewoźnika, który obsłuży regularne połączenia międzynarodowe.

Co jakiś czas trafiali się chętni, ale szybko wypadali z gry. I nie można ich za to winić. Problemem lotniska nie była niekompetencja przewoźników, braki w infrastrukturze, czy zacofanie technologiczne. Ba, lotnisko w Radomiu w kwietniu 2015 r. dorobiło się pierwszego w Polsce systemu świateł drogi startowej opartego w 100 proc. na światłach LED.

Problem leżał gdzie indziej. Pasażerowie omijali lotnisko w Radomiu szerokim łukiem, bo nie widzieli potrzeby, aby korzystać z jego oferty. Wygrały przyzwyczajenia, komunikacja samochodowa, autobusowa i kolejowa, a wyjazdy zagraniczne planowano tak, jak przed otwarciem portu w Radomiu, czyli z oddalonej o ledwo ponad godzinę drogi Warszawy.

Efekt był taki, że regularne loty z Radomia odbywały się zaledwie przez dwa i pół miesiąca – jak podaje TVN 24 BiŚ.

Warszawa wygrywała z Radomiem dwoma portami lotniczymi i wręcz niezliczoną liczbą przewoźników oraz destynacji lotów.

Teraz z Radomia uciekło dwóch ostatnich przewoźników. W Październiku wycofali się Czesi, a teraz Łotysze, którzy likwidują testowe połączenie Radom-Ryga. Powód? Oczywisty – brak pasażerów. Samoloty na tym połączeniu latały niemal puste lub puste.

Sytuacja jest patowa, bo aktualnie lotnisko w Radomiu nie ma podpisanej umowy z żadnym przewoźnikiem. Co prawda – jak podaje RDC – Kajetan Orzeł, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Radom przypomina, że trwają zaawansowane negocjacje, a w planach jest uruchomienie połączeń do Wielkiej Brytanii, ale fakty są takie, że negocjacje radomskiego lotniska z przewoźnikami trwają nieprzerwanie od dwóch lat i właściwie nic z tego nie wynika.

Gdy któryś z przewoźników zdecyduje się na podstawienie swoich maszyn do Radomia, to prędzej czy później (jednak raczej prędzej) z tej decyzji się wycofuje. Sytuacja ta utrzymuje się od wielu długich miesięcy i stale się powtarza według jednego, i tego samego scenariusza: negocjacje, uruchomienie połączenia, rozczarowanie i zakończenie współpracy.

Po 18 listopada lotnisko stanie.

Nie będą startowały samoloty pasażerskie, a jedynie małe awionetki. Port w Radomiu będzie stale otwarty dla ruchu General Aviation, ale trudno pokładać nadzieje, że przychody z tym związane pozwolą lotnisku utrzymać się przy życiu.

Budowa i dwuletnie utrzymanie portu lotniczego w Radomiu kosztowało już 120 mln zł. A to jeszcze nie koniec. Jeśli nie zapadnie decyzja o wygaszeniu inwestycji i zamknięciu wszystkich budynków na cztery spusty, to koszty będą rosły.

W Radomiu z części lotniska stale korzysta wojsko – robi to na zasadach współużytkowania.

Szansa na powstanie z kolan?

Jest malutkie światełko w tunelu. Szansą dla lotniska w Radomiu może być uruchomienie połączeń do Wielkiej Brytanii, Irlandii i Skandynawii. Są to kierunki określane mianem “emigracyjnych”.

Dominik Sipiński, analityk gospodarczy centrum analitycznego Polityka Insight, w rozmowie z Polskim Radiem zauważa, że polskie lotniska regionalne żyją właśnie z takich połączeń i to w nich upatruje szansę dla Radomia.

Problemem może być jednak to, że Radom znajduje się relatywnie blisko Warszawy, a ta ze swoimi dwoma portami lotniczymi prawdopodobnie zawsze wygra. Jakby tego było mało, to od Radomia w odległości maks. 150 km znajdują się również dwa inne lotniska: w Lublinie i Łodzi.

To sprawia, że Port Lotniczy Radom musi konkurować z czterema innymi lotniskami, które mają mocną pozycję na rynku oraz… podpisane umowy z wieloma przewoźnikami.

O tym co dalej zadecyduje m.in. prezydent Radomia Radosław Witkowski, który, jak podała Wyborcza, zapowiedział zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta poświęconej lotnisku, podczas której sytuacja lotniska zostanie przedstawiona radnym. Prezydent Radomia ma zdać się na ich decyzję.

“Kończ waść, wstydu oszczędź!”

Prezydent Radomia tłumaczył, że decyzja podtrzymująca przy życiu lotnisko była wydawana ze względu na do tej pory przeprowadzone inwestycje. Żałowano wpompowanych w Port Lotniczy dziesiątek milionów złotych, więc pompowano kolejne miliony.

To jednak ślepa uliczka. Eksperci lotnictwa i analitycy zgodnie stwierdzają, że port lotniczy w Radomiu jest niepotrzebny i w perspektywie najbliższych kilkunastu lat nie ma szans wyjść na prostą.

Można co prawda snuć teorie, że lotnisko w Radomiu wpływa na uatrakcyjnienie regionu i podniesienie jego wartości w oczach biznesu i inwestorów. Jednak nie można się oszukiwać, że samo, puste i niedziałające lotnisko cywilne może być jakimkolwiek argumentem. Biznes potrzebuje połączeń lotniczych, głównie z dużymi miastami europejskimi. A ostatnie dwa lata pokazały, że Radom nie jest w stanie sprostać tym wymaganiom.

Kolejni rozczarowani przewoźnicy to nie tylko utracona szansa, ale też czytelny sygnał dla konkurencji. Sygnał, który mówi wprost: spadamy stąd, to nie ma sensu.

Szkoda, że nikt nie pomyślał o przeprowadzeniu merytorycznych analiz i kalkulacji zanim w pomysł pod tytułem “radomskie lotnisko” wpompowano pierwsze miliony złotych. Zabrakło oceny ryzyka, oszacowania kosztów i badania rynku, które pokazałoby, że Radom nie potrzebuje lotniska. Nie potrzebował w 2006 roku, nie potrzebuje w 2015 roku i za 10 lat również nie będzie potrzebował.

Cytując klasyka: „ch*j, dupa i kamieni kupa”.

* Grafika: Shutterstock

Dołącz do dyskusji

  • Qba

    Kolejny przykład partactwa to Pesa, której przez brak homologacji na Dart i Linki grozi bankructwo

  • Maciej

    Jest jeszcze szansa – PiS doszedł do władzy, dużo ludzi zadeklarowało chęć emigracji, więc Radom na tym skorzysta :D

  • RDO

    No i jak zwykle… kolejny pasazer.com się znalazł. SpajdersCh*je. Teraz napiszcie, że lotnisko w Modlinie jest wspaniałe. 365 dni w roku bez mgieł i samoloty przyjmowane mogą być przyjmowane w każdej chwili… hahahahahahahahaha XD przypominam że mimo tego że ma ils II kat. to i tak samoloty lądują na gdn lub waw bo za duża mgła XDXDXD od razu trzeba było do RDO wysłać a nie takie gówno zrobić – MODLIN

  • xdiego

    Dopisalibyście chociaż, że CSA odeszła tak ”z dupy” bez żadnego oświadczenia dla lotniska…

  • http://www.google.com Pablo Escobar


    Cytując klasyka: „ch*j, dupa i kamieni kupa”.”
    Trzymacie poziom…

  • http://www.google.com Pablo Escobar

    To deklarowali wyborcy PO, nie odlecą bo są kłamcami jak cała partia :)

  • xdiego

    A, no i że dojazd pociągiem do samej WAW trwa 3 godziny :)) a i że do WMI 4 godziny :)) A no i że samochodem jedzie się 2 godziny…

  • Michał

    No tak trochi przegięli… Zawsze tak na poziomie a tutaj chuje muje dzikie węże

  • http://www.google.com Pablo Escobar

    Chcieli aby było wesołe zakończenie a wyszło żenująca i prostackie na poziomie chłopca z gimnazjum…

  • Michał

    Chociaż tyle, że nie napisał tego Pan P. Pająk, bo pewnie bez ‚jappka’ lotnisku brakuje ’emejzingu’

  • http://www.google.com Pablo Escobar

    Cóż nie będę oceniać osoby Pana Pająka bo nie znam go osobiście. Co do ’emejzingu’ produków z ‚jappkiem’, nazwałbym jako chorobę psychiczną :)

  • Hubi75

    Kopacz i jej piękna córka deklarowały emigrację a do tego są z Radomia. Czekamy…

  • http://www.google.com Pablo Escobar

    Podobno na widok córki kłamaczowej samolot opada :)

  • Xero

    Są lepsze metody, można zrobić referendum tez circa 100 mln

  • http://www.google.com Pablo Escobar


    Cytując klasyka: „ch*j, dupa i kamieni kupa”.”
    Poziom gimnazjum, aby takie rzeczy kazać ludziom czytać. Czy autor jest mentalnie w gimnazjum?
    Nie kasujcie mojego komentarza, bo jest to żałosne… Po prostu usuńcie ten cytat, bo aż przykro to czytać.

  • http://www.google.com Pablo Escobar

    Mateusz przestań kasować moje komentarze!

  • http://www.spidersweb.pl/ Mateusz Nowak

    Musisz wiedzieć, że dorośli też czasem przeklinają, więc swoje wywody o gimnazjum i chorobach psychicznych zachowaj dla siebie. Jeszcze raz to wkleisz lub będziesz pisał o chorobach psychicznych (np. blogerów SW), to skończy się to banem. Czuj się ostrzeżony.

  • MK

    Gdzieś czytałem,że Radom nie może obsłużyć lotów do Wielkiej Brytanii,gdyż ma…za krótki pas startowy :O

  • N31

    W Polsce jak zwykle wysyp internetowych ekspertów po szkodzie, a to zwykłe ignoranctwa.

    „Szkoda, że nikt nie pomyślał o przeprowadzeniu merytorycznych analiz i kalkulacji zanim w pomysł pod tytułem “radomskie lotnisko” wpompowano pierwsze miliony złotych. Zabrakło oceny ryzyka, oszacowania kosztów i badania rynku, które pokazałoby, że Radom nie potrzebuje lotniska. Nie potrzebował w 2006 roku, nie potrzebuje w 2015 roku i za 10 lat również nie będzie potrzebował.”

    Port lotniczy Radom miał powstać docelowo na długo przed portem lotniczym Modlin, a wtedy analizy gwarantować miały mu sukces. Gdyby tak się stało, to kto wie? Może to dziś Modlin byłby do likwidacji. Czemu jednak został ukocznoczy później? Wystarczy sprawdzić udziałowców portu lotniczego Modlin, a głównym jest województwo mazowieckie. To lotnisko (PLM) jest oczkiem w głowie wojewody mazowieckiego, więc na każdym kroku rzucał kłody pod nogi portowi loticzemu Radom, czyli konkurencji, o co z resztą został pozwany. Gdyby PLR dostał dofinansowanie z Unii Europejskiej wcześniej, a także wsparcie finansowe i nie tylko od wojewody mazowieckiego i byłby skończony przed 2012… To naprawdę mogło wyglądać inaczej.

  • MacDom

    Przecież tu chodzi o samo budowanie i potem stanowiska. Mowa o 120 mln. Kto zarobił ten zarobił. Przecież to jest motor do inwestycji wielu samorządowców, drogowców etc.

  • Michał

    Od 18 listopada a nie października przestaną latać.

  • http://popularcoffee.pl Marcin Rzońca

    „Zabrakło oceny ryzyka, oszacowania kosztów i badania rynku, które pokazałoby, że Radom nie potrzebuje lotniska.”

    Po co tyle zachodu. Wystarczyłoby otworzyć Google Maps i spojrzeć na mapę Polski, żeby zobaczyć pobliskie Radomiowi miasta….

  • http://mytesla.com.pl gostek

    A w Lublinie lotnisko się rozwija, coraz więcej ludzi lata, coraz więcej połączeń itd. :)

  • ppp

    W Radomiu miał powstać pomnik dziecka nienarodzonego, tam są te wigilie i lotnisko bez lotów oraz pomnik Kaczyńskiego. To chyba zagłębie PIS?

  • regoat

    wypraszam sobie huju

  • abc

    Na wymioty mi się zbiera jak czytam te manipulacje informacjami,dotyczące lotniska w Radomiu,w świński sposób przedstawiane,kłamliwe. W szybkim czasie z Portu Lotniczego Radom korzystało by tysiące osób.Portowi brakuje płyt postojowych i odpowiedniej długości pasa startowego.Nie ma odpowiedniej oferty -czyli połączeń – .Niestety Warszawa i Modlin czują konkurencję robią wszystko by ten port został zamknięty.a media są mocno zaangażowane w to…Propaganda i manipulacje medialne są dzisiaj większe niż w poprzednim systemie niestety.. Pewnie jakiś gigant chciałby niedługo kupić to lotnisko za parę groszy…

  • kozdromen

    Hmmm to całkiem jak Windows Phone – Microsoft pompuje kasę bo szkoda mu do tej pory wpompowanych pieniędzy :-D a ludzie uciekają i stwierdzają, że to nie ma sensu. Przecież na wyciągnięcie dłoni jest iOS czy Android. To samo developerzy :-D

  • Pawel

    Autor myli się tylko co do jednego.
    Studium ekonomiczno-finansowe jak również dotyczące opłacalności inwestycji na 100% powstało. I teraz trzeba poszukać autorów tych opracowań.

  • kozdromen

    Si.. Oto jestem i ja. Windows Phone 8.1 z tymi aktualizacjami późniejszymi i Lumia 625.. Żenada. Widać max znajomych emerytów, którzy skłonni są umrzeć razem z Windows 10 mobile.. Do niedawna moto g a teraz huawei g7.

  • Xytras

    Nie wiem czy klamcami, natomiast p twoim miernym przykladzie napewno chamow tam nie brakuje ( i analfabetow tez)

  • Xytras

    Modlin moglby powstac 5 lat po Radomiu i efekt bylby taki sam. Po prostu pomiedzy 2 a 0,2 nie da sie postawic rownosci.
    No ale mozesz wierzyc w swoje bajki jesli ci z tym lepiej.

  • Xytras

    Jasne, widze te tysiace warszawiakow w drodze na radomskie lotnisko. Naprawde wierzycie w bajki ze lotnisko w 10 razy mniejszym miescie mogloby konkurowac w jakis sposob z gigantem? Wymienione w artykule samoloty moga z latwoscia doleciec do kazdego miejsca w europie…

  • Xytras

    Nie kazdy lubi masochizm… Dzialajacy android to wydatek 1500zl i factory defaults co kwartal… Wole WP lub ios.

  • kozdromen

    Hmmm no w sumie Windows Phone się nie wiesza bo nie ma co się tam wieszać.. Aplikacje jeśli są to traktowane po macoszemu.. Działający android kosztuje już około 800 zł – zapewniam ;-)

  • rr

    Oj tam, oj tam… Było 100 baniek do przytulenia? Było.
    Krewni i znajomi królika zarobili? Zarobili.
    I o to chodziło.
    POlska w budowie, czy jak tam brzmi to hasełko ;)

  • N31

    Ty nie rozumiesz, że Radom dąży do rozkwitu, a wojewoda mazowiecki go blokuje, a jest w PO. Dlatego w Radom jest głównej mierze za PiSem, chociaż przez porażkę z PLR wiele stracił.

  • Przemysław Gdański

    A co to ma spólnego z technologiami? Może warto założyć jakiś inny portal do takich informacji?

  • eurosceptic

    Najlepszy przykład jak stracić miliony dzięki dotacjom z UE, a do tego gmina najczęściej się zadłuża.

  • abc

    Niewiele jest osób które świadomie chcą pokazać się że są mniej inteligentni niż w rzeczywistości -niewiele osób to potrafi ;).Tysiące osób spoza Warszawy jest skazanych na korzystanie z lotniska na Okęciu i w Modlinie,pół Radomia, Kielc,i wiele innych miast ,miasteczek wsi,na południe od Warszawy.Modlin i Okęcie z pewnością już odczuły skutki powstania lotniska Lublin-Świdnik, nie chcą tracić kolejnego rynku,nie chcą lotniska w Radomiu,bardzo niechętny był mu Wojewoda Mazowiecki.Trudno sobie wyobrazić aby nagle z Radomskiego lotniska chciałoby setki osób codziennie latać do Pragi lub Rygi….;)

  • Basileus

    „POlska w budowie”

    W Radomiu rządzi PiS i to ono wyrzuciło te pieniądze w błoto ;)

  • Xytras

    Rozumiem ze chce sie rozwijac, nie wiem co robi wojewoda, bo tego nie sledze. Natomiast wiem ze lotnisko w miescie 200k obok ktorego jest kilka innych lotnisk (w tym stolica) to co najmniej bardzo, bardzo ryzykowny plan. Postaw sie w roli przewoznika i pomysl czy warto na ich miejscu dublowac/ryzykowac polaczenia.

  • Xytras

    Trudno sobie wyobrazic by ktos poza garstka mieszkancow, chcial latac z radomskiego lotniska gdziekolwiek…

  • N31

    Odległość z Warszawy do Radomia to 100 km, pociągiem dojedziesz za… 2,5 godziny i tak od 10 lat, a obecnie z… przesiadką jedną lub dwoma, bo remonty pod warszawą. Cała linia przez to nieczynna, więc może by się wreszcie remontu doczekała, ale nie – rdzewieje. Łódź oddalona nie wiele dalej, bo 150 km, a pociągiem ponad 5 godzin. Natomiast do Lublina 117 km, a pociągiem prawie 3 godziny… Teraz rozumiesz? Radom niby drugie pod względem wielkości miasto w województwie, a kompletnie zapomniane, bo wszystkie inwestycje dostaje Warszawa. Lotnisko miało ten stan zmienić, wraz z nim miała się poprawić infrastruktura kolejowa i drogowa, ale przez wojewodę się to opóźniło, bo go Modlin bardziej interesował, a że jest z PO to w Radomiu ta partia była przegrana na start. Dopiero wysokie kwoty za utrzymanie lotniska to zmieniło. Teraz Radom jest jedynie najdalej wysuniętą dzielnicą Warszawy i dziurą odciętą od innych miast.

  • Michał

    RządziŁ PiS. Rządził!!!

  • http://www.spidersweb.pl/ Mateusz Nowak

    Rozwój transportu nie jest związany z technologiami? Ciekawe.

  • http://www.spidersweb.pl/ Mateusz Nowak

    Autor się nie myli w tym przypadku, bo przecież, że nie sugeruje, że takie opracowania nie powstały. Podważa jednak ich fachowość.

  • gosc

    akurat w Radomiu prezydentem jest czlowiek z PO:)

  • Basileus

    Od 2014. Decyzja o budowie lotniska zapadła wcześniej.

  • andrzej

    Akurat Przemysław ma rację. Twój argument trochę naciągany. Chciałeś po prostu ponarzekać na marnowanie publicznych pieniędzy.

  • xytras

    napisałem: postaw sie w roli przewoznika i zastanow sie czy bys inwestowal w lotnisko oddalone o 100km od wawy gdzie sa 2 lotniska, niewiele wiecej od dzialajacych lotnisk w lublinie i rzeszowie…

  • Przemysław Gdański

    Czyli napiszecie też artykuł o tym, że PESA nie wyrabia się z zamówieniami?

  • N31

    Właśnie się postawiłem. Radom się wyludnia, więc wystarczy podstawić samolot, aby ułatwić ucieczkę mieszkańcom miasta i okolic, gdyż na inne lotnisko ciężko się dostać. Nawet PolskiBus olewa to miasto…

  • Wojciech Lewenstam Jr.

    Sorry, ale pieprzysz. W tym momencie PB ma 3 linie do Radomia. Jedzie się szybko i komfortowo. Samochodem poniżej godziny, odkąd domknęli obwodnicę Warszawy w Nadarzynie.
    Prawda jest taka, że władze Radomia nie mają pomysłu na miasto, cały biznes uciekł do pobliskiej stolicy, a za nim wszyscy młodzi. Teraz w Radomiu nic się nie dzieje i nie widzę szansy, żeby się to zmieniło. Takie polskie Detroit.

  • http://www.spidersweb.pl/ Mateusz Nowak

    Nie wiem czy napiszemy artykuł akurat o tym, ale o PESA już pisaliśmy kilka razy.

  • Marcin2014

    A ja gdzieś czytałem, że ufo istnieje. Jak się na czymś nie znasz, to nie pisz bzdur. Spokojnie pasa wystarczy na loty do GB. Pseudospecjalistów u nas aż nadto.

  • http://mechaniczna-kulturacja.blogspot.com/ Simon

    3 godziny pociągiem z radomia do lublina??? od kiedy to takie zmiany, bo jeżdżę co tydzień nie dłużej niż 1,5 h?

  • Nazwa

    A co ma długość pasa do tego gdzie się leci, czubku?

  • Nazwa

    Daj spokój z tym Windowsem. Większego syfu w ręku nie miałem, a używam wszystkiego (oprócz systemu dla iDebili), tj. BB10, Androida, Ubuntu Touch, Sailfish OS, a nawet nadal MeeGo i Symbiana. Lumia 920 leży w szafie i się kurzy.

  • Nazwa

    Gówno prawda. PIS ma w Radomiu większość w Radzie Miejskiej. Tylko prezio Witkowski z PO przypadkiem wygrał Prezydenturę 1500 głosów (bo ciemny lud uwierzył, że u Kopaczowej coś dla miasta załatwi – nic nie załatwił, a teraz i Kopaczowej już nie ma ;) ).

  • HD

    A ten Radom to gdzie jest:P ?

  • MK

    ssij

  • kierowca

    Samochodem na Okęcie jedzie się około godziny. Zwłaszcza teraz, jak się Raszyn odkorkował, bo zrobiono obwodnicę…

  • Oczy_szeroko_otwarte

    Nikt nie wspomina, ze Radom dostawal klody pod nogi nawet jak Modlin nie latal przez rok – nikt jakos piany nie bil tak jak teraz jak sie okazalo ze Modlin nie moze przyjmowac samolotow. Modlina mialo nie byc – mial byc Radom – tylko jak zwykle….wladza wladza wladza… A prawda taka ze ten Modlin z d…. wziety, Ludzie zalatawiaja znajomych co by ich na lotnisko dowiezli bo inaczej nie ma mozliwosci sie do lotniska dostac.

    W Lublinie tez kiedys jak bylem to byly 2 loty na krzyz. Teraz jest inaczej, ale kiedys wiatr po terminalu swistal niczym halny po Giewoncie.

    Moze zanim ktos zacznie pier…. niech dotrze do sytuacji politycznej i jak dlugo na pewne decyzje czekano. I dlaczego nie uruchomiono Radomia jak Modlin lezal na lopatkach.

    Kolejna rzecz – gdy w innych regionach mgla – w Radomiu praktycznie jej nie ma. 3,5km od miasta ? kto byl na lotnisku ten wie ze jest poza centrum w dzielnicy pól, lasów i innych nieużytków ;) Za to dojazd do lotniska z centrum prosty i ulatwiony.

    Bicie piany – szkoda ze nie bije sie tyle piany np. w sprawie teczy z placu zbawiciela, ktora odbudowano za kilkadziesiat tysiecy kilka razy tylko po to zeby …..ja zdemontowac. No ale Radom – za strajki w czerwcu 76 – pokutuje do dzis.

  • Robert Zientarski

    Stek bzdur i bredni. Lotnisko jest niedoinwestowane i stąd problemy z
    szybkim ruszeniem z miejsca. Gdyby włożyć 4 razy więcej kasy jak np w
    Modlinie wszystko potoczyłoby się szybciej. Powolutku ale niedrogo. Tak
    trzymać!

  • Mhvjhv

    Tia, to media sa winne ze lotnisko w radomiu jest niewypalem… sory ale kosztofniak i caly ten pisowski uklad co wymyslil to lotnisko powinni odpowiadac za niegospodarnosc!

  • Kjbkh

    Tak, jest jak juz pis skonczyl lotnisko. Wtedy ludzie zobaczyli ze to lipa i wybrali nowego prezydenta z po. Poprzedni byl z pis

  • Basia

    Nie zgadzam sie z tworca tekstu,ze Radom nie potrzebuje lotniska. Pochodze z Ostrowca Sw a na stale mieszkam w UK i do każdego z wymienionych lotnisk mam ponad od 180-210km. Podróż trwa ponad 3godziny plus czas wyczekiwania a to na autobus a to na kolejke itd. Generalnie caly dwa dni urlopu zmarnowane na podroze. Gdyby Radom uruchomil loty do Wielkiej Brytanii to diametralnie skrocil by sie czas podrozy i jestem tego pewna ze jest mnóstwo ludzi z moich okolic (generalnie świętokrzyskie) którzy by z tych uslug korzystali!

  • Basia

    Ale musza to byc kierunki, z których ludzie kozystaja najczęściej czyli UK, Irlandia i Szwecja w tym momencie a nie Praga czy Ryga. Jesli uda sie takie połączenia otworzyc to gwarantuje ze nikt z pol-srodkowej polski do modlina nie będzie jechał

  • radom-kielce airport

    kielczanin proponuje aby sadkow stal sie wspolnym lotniskiem radom-kielce.podstawowy warunek dobre skomunikowanie obu miast. 70 km nie powinno zajac wiecej niz 30 minut jazdy koleja. pozdrawiam

  • amar

    Emigracja trwała nieprzerwanie przez wiele lat z ogromnym nasileniem za PO.Teraz za PIS-u są podejmowane kroki żeby sytuację poprawić,co z tego wyjdzie czas pokaże,ale,żeby były zauważalne zmiany,potrzeba wiele lat.

  • Lukasz

    jak lezy w szufladzie to sie nie kurzy ;)

  • Grzegorz Tomczyk

    Rzeczywistość, jak zwykle, to wszystko zweryfikuje.

  • Grzegorz Tomczyk

    Najlepszym przykładem jest port lotniczy w Dortmundzie – z taką samą drogą startową realizuje loty do jeszcze bardziej odległego Kijowa.

  • Grzegorz Tomczyk
  • bo312

    Lotnisko w Radomiu to inicjatywa pisowca i jak wszystkie inicjatywy pisowskie to albo upadek np: kupno rafinerii Możejki na Litwie, albo afera jak ze SKOKAMI

  • Bartek

    … Może wreszcie ktoś znający jakiś język obcy, weźmie pełnomocnictwa od władz miasta i skieruje swe kroki do siedzib firm świadczących lotnicze usługi przewozowe i w zamian za właściwe zachęty (dostają je wszyscy – „inwestorzy” i INWESTORZY) sprowadzi linie lotnicze chętne uruchomić loty do: W.Brytanii, Irlandii, Szkocji, Norwegii, Szwecji, Niemiec, Francji, Belgii itd… Przewoźników nie szuka się siedząc na d…e i czekając na cud wydając publiczne pieniądze.

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement