Programowanie jak trzeci język – wystarczą klocki Lego i chęci

Relacja/Technologie 21.03.2015
Programowanie jak trzeci język – wystarczą klocki Lego i chęci

Na Śląsku działa Unibot – grupa pasjonatów i popularyzatorów nauki, która wszystkich chętnych uczy programowania z klocków. Bo przecież najlepszy wstęp do nauki to zabawa! Zobaczcie relację z ich stoiska na IEM.

Najpierw składają roboty z klocków Lego Mindstorm, później je programują i stają do rywalizacji. To wcale nie jest scenariusz z zachodu Europy, a z Polski. Dzięki inicjatywom takim jak Unibot, programowanie staje się trzecim językiem – zaraz po polskim i angielskim.

Instytut Canadian Scholarship Trust Plan przygotował zestawianie najciekawszych prac dostępnych na rynku już za 15 lat. I tak w 2030 roku na topie będą nostalgista, odtwarzający wrażenia z przeszłości (np. salon z lat 50), tele-chirurg, odtwarzacz przyrody, specjalista recyklingu, „upraszczacz” procesów biznesowych, mentor w dziedzinie zdrowia (lekarz?), terapeuta starzenia się, projektant gamifikacji, Media-Remixer (pod postacią BuzzFeeda już takie coś mamy), doradca ds. robotów.

unibot (6)

Choć każda z powyższych dziedzin jest wybitnie interesująca, to nawiązując do materiału jak nagrałem na IEM, chciałbym się zająć tą ostatnią.

Z danych Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Automatyka i robotyka już teraz jest jednym z najpopularniejszych kierunków, jaki wybierają polscy studenci.

Zdecydowało się nań prawie 15 tys. osób, czyli więcej niż na niedawne hity pokroju pedagogiki czy psychologii. Najpopularniejsza pozostaje informatyka, która przyciągnęła 30 tys. żaków.

Umiejętności jakie zdobywa się na Automatyce, Robotyce czy Informatyce nie są kluczowe w naszym życiu. Tak samo jak przeżyć da się bez języka angielskiego, tak i nie wiedzieć można jakie skrypty rządzą zachowaniem komputera czy pralki. Jednak tak samo jak język obcy ułatwiają funkcjonowanie w społeczeństwie, zdobywanie informacji i orientowanie się w trendach.

unibot (2)

Porównanie jest na miejscu. Już teraz w szkołach język programowania traktuje się jako ten trzeci – po polskim i angielskim. Kiedy w zeszłym roku pisałem z Singapuru o tutejszych gimnazjalistach tworzących (projektujących i programujących) innowacyjne przyrządy dla rowerzystów to z komentarzy wiało pesymizmem, cytuję (pisownia oryginalna:

A moje dziecko podstawówce na informatyce uczy się rysować buzię w Paint. (Grzegorz Madajczak)

Zatem masz wybor dosc prosty:

– zmienic szkole w sensie przeniesc dziecko do takiej, w ktorej robia nieco ambitniejsze rzeczy a maly czlowiek moze sie w ciekawy sposob rozwijac

– porozmawiac z obecna szkola nt. tresci zajec (RastaManVibrations)

Już wtedy starałem się przekonywać, że z polską edukacją wcale źle nie jest, ale ciężko było o zdobycie namacalnych argumentów będąc tak daleko od Polski. Zmieniło się to teraz, zwłaszcza za sprawą Intel Extreme Master, gdzie wystawiał się Unibot. Zobaczcie tylko sami:

Spis treści:

  • 0:20 Czym jest Unibot
  • 1:05 Jak wygląda rywalizacja robotów
  • 1:45 Sterowanie robotem
  • 2:25 Co daje dzieciom programowanie robotów
  • 3:00 Do kogo adresowane są zajęcia Unibota
  • 3:40 Na czym polega programowanie robotów
  • 4:20 Przykłady programowania robotów
  • 5:40 Drukarka zbudowana z klocków
  • 7:00 Ile czasu zajmuje skonstruowanie robota
  • 8:00 Robot „ćwiczący cierpliwość użytkownika”
  • 9:30 Jak wyglądają zajęcia Unibota

Zdjęcia: Unibot – konstruujemy i programujemy roboty

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement