Hej, sądy, co z wami?! SMS-owy oszust zapłaci grosze za naciąganie klientów

News/Bezpieczeństwo 28.10.2014
Hej, sądy, co z wami?! SMS-owy oszust zapłaci grosze za naciąganie klientów

Koniec z wprowadzaniem w błąd w SMS-ach? Jest wyrok sądu, który… nic nie zmieni.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiedział stanowcze „nie” SMS-om konkursowym, które wprowadzały w błąd odbiorców.

Chyba każdy z nas spotkał się osobiście lub słyszał o SMS-ach w stylu: “I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę o grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowy sms: KASA na nr 8064! “WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl” lub „WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSa o tresci KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWARANTOWANA w GRZE o 100.000zl!www.SMSQuiz.pl”.

Właśnie z takimi wiadomościami, które wprowadzały w błąd odbiorców walczy UOKiK. Urząd już w 2013 roku zakwestionował treści wiadomości o charakterze reklamowym, które CT Creative Team – organizator SMS-owego quizu – wysyłał do osób, kiedyś wyraziły zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych.

SMS-y wysyłane przez CT Creative Team informowały o wygranej w konkursie, której odbiór miał być uzależniony od odesłania wiadomości zwrotnej.

W rzeczywistości odesłanie SMS-a było traktowane dopiero jako chęć wzięcia udziału w konkursie, który polegał na dalszym wysyłaniu dodatkowo płatnych wiadomości. UOKiK zauważył również, że w reklamach nie informowano o cenie SMS-ów oraz o tym, kto jest organizatorem konkursu.

konkursy sms oszustwo telefon smartfon iphone

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na CT Creative Team karę w wysokości 141,5 tys. zł. Firma odwołała się do Sądu, który podtrzymał decyzję oraz karę nałożoną przez Urząd.

UOKiK przypomina również, że zarówno UKE jak i rzecznicy konsumentów udzielają pomocy w podobnych sprawach:

Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd przez organizatora konkursu SMSowego uzyskają bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707.

Urząd udziela też wskazówek związanych z dochodzeniem roszczeń przez konsumentów:

Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dzisiejsza wiadomość o zasądzeniu kary dla CT Creative Team, przypomina sprawę Internetq Poland z końca 2013 roku. Wtedy też UOKiK nałożył karę na organizatora konkursu SMS-owego, który przygotował loterię dla Orange. Do wygrania, w której były samochody BMW.

bmw orange

W tamtej sprawie również Urząd podważył wiarygodność komunikatów przesyłanych w SMS-ach i uznał, że wprowadzały w błąd odbiorców.

Decyzję UOKiK skomentował wtedy Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska, który przeprosił klientów sieci i obiecał, że taka sytuacja się więcej nie powtórzy:

Orange Polska dogłębnie przeanalizowała sytuację, która była związana z zakwestionowaną przez UOKiK loterią i od tej pory nie prowadzimy już tego typu konkursów SMS-owych. Wyciągnęliśmy też wnioski dotyczące współpracy z naszymi partnerami, którzy są zdecydowanie lepiej kontrolowani. Dlatego jesteśmy przekonani, że taka sytuacja już się nigdy nie powtórzy. Jeszcze raz przepraszamy naszych klientów, którzy poczuli się skrzywdzeni podczas loterii organizowanej przez firmę Internetq Poland – powiedział Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange.

W obu przypadkach kara nałożona na firmy jest stanowczo za niska!

Wobec organizatorów konkursów, w których oszukuje się klientów, Urząd powinien być w stanie wyciągnąć znacznie poważniejsze konsekwencje.

Kara finansowa to za mało. Organizator takiej loterii powinien też liczyć się ze stratą wpływów, które osiągnął w niezgodny z prawem sposób, a pieniądze winny wrócić do klientów. Może wtedy problem rozwiązałby się raz na zawsze.

Biznes budowany na oszukiwaniu musi się przestać opłacać!

*Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement