Pomysł na dobre odbitki i świetne fotoksiążki – porównywarka fotolabów

Artykuł/Biznes 08.10.2013
Pomysł na dobre odbitki i świetne fotoksiążki – porównywarka fotolabów

Ile razy zdarzyło się, że odbitki zamówione przez Internet miały przekłamane kolory? Ile razy fotoksiążka była wydrukowana inaczej niż ją zaprojektowaliśmy? Osobiście zaliczyłem kilka takich wpadek, jednak jest spora szansa, że więcej mi się to nie zdarzy. Wszystko za sprawą nowego serwisu Fotoindex.pl, który pozwala wybrać najlepszy, internetowy fotolab.

Na rynku jest obecnie mnóstwo internetowych fotolabów, które prześcigają się w ofertach. Możemy przez Internet zamówić odbitki, fotoksiążki, kalendarze, albumy i całe mnóstwo gadżetów z własnym zdjęciem. Internetowe laboratoria fotograficzne są wygodne i przeważnie sporo tańsze od ich stacjonarnych odpowiedników. Problem powstaje w momencie wyboru odpowiedniego labu. Tę decyzję postanowili ułatwić twórcy serwisu Fotoindex.pl.

fotoindex_strona_glowna-2013-09-04

Fotoindex.pl to serwis pomagający przy wyborze fotolabu internetowego. Serwis pomaga porównać ceny fotoproduktów oraz opinie klientów o konkretnych placówkach. Znajdziemy w nim opinie o jakości odbitek, fotoksiążek, fototapet i innych produktów, które oferują polskie laboratoria fotograficzne. Fotoindex.pl pomaga wybrać najlepszy lab na podstawie dwóch kryteriów: jakości oraz ceny.

Serwis dostarcza informacji o cenach ponad 3000 produktów, m.in. popularnych formatach odbitek, fotokalendarzy itd. Poza ceną znajdziemy także opinie osób, które zamówiły dany produkt. Twórcy strony stosują także system weryfikacji nowo dodanych opinii. Wraz z monitoringiem cen poszczególnych produktów ma to stworzyć kompletną bazę opinii o internetowych fotolabach.

Przy okazji twórcy przytaczają ciekawe dane o tym rynku. Internetowe laboratoria fotograficzne istnieją na rynku już od 10 lat. Większe sprzedają rocznie ponad 300 tysięcy sztuk fotoobrazów i fotoplakatów. W tym samym czasie na samym tylko Allegro nabywanych jest ponad 12 milionów (!) odbitek. Obecnie ogromna większość produktów fotograficznych sprzedawana jest przez Internet. Już w 2010 roku w ten sposób sprzedawano 86% wszystkich fotoproduktów.

Fotoindex-jak-wazne-sa-opinie

Mogłoby się wydawać, że w dobie wielkich ekranów, smart TV i braku kabli, tradycyjne odbitki odchodzą do lamusa. Techniki cyfrowe dają jednak możliwość tworzenia tanich i dobrych jakościowo kalendarzy i fotoksiążek. Sam po tegorocznych wakacjach zrobiłem fotoksiążkę z wyjazdu i muszę przyznać, że efekt jest świetny i oryginalny. W odbiorze prezentuje się to lepiej niż oklepany slideshow na telewizorze, a nie przytłacza tak, jak klasyczny album. A jeśli mowa o odbitkach – jestem pewien, że każdy doceni dobrej jakości odbitkę w dużym formacie, wykonaną na porządnym papierze.

Poniżej przeczytacie moją rozmowę z twórcami serwisu.

Marcin Połowianiuk, Spider’s Web: Jak duża jest obecnie baza fotolabów w serwisie Fotoindex.pl?

Aleksander Brzuchala, Fotoindex.pl: Baza obejmuje na dzień dzisiejszy 116 fotolabów. Do końca roku powinno być ich blisko 200. Docelowo znajdą się tu wszystkie aktywne fotolaby i drukarnie internetowe, posiadające w swojej ofercie personalizowane fotoprodukty.

W jaki sposób Fotoindex.pl uzyskuje opinie o fotolabach? 

O opinie zabiegają głównie właściciele i pracownicy fotolabów. To oni proszą swoich klientów o ocenę wykonanych usług. Część opinii pochodzi od tzw. prosumentów i innych przypadkowych gości serwisu. Oprócz tego zauważyliśmy, że istnieje grupa użytkowników, która szuka miejsc z opiniami o danym fotolabie już po skorzystaniu z jego usług. Najczęściej są to osoby niezadowolone z usług i to one właśnie pozostawiają oceny negatywne.

Czy opinie są w jakiś sposób moderowane? Na jakich zasadach?

Wszystkie opinie przed publikacją są automatycznie weryfikowane i dodatkowo analizowane przez moderatorów. Obecnie ponad 20% opinii jest z różnych powodów odrzucana. Najczęstszym powodem jest rażąco niska wartość merytoryczna lub uzasadnione podejrzenie, że opinia została dodana przez osobę która nie była klientem konkretnego fotolabu.

Czy użytkownik serwisu ma jakąś pewność, że opinie zawarte w Fotoindex.pl są rzetelne i uczciwe?

Wartość Fotoindexu opiera się na niezależności i dostarczaniu rzetelnej informacji. Jeśli z jakiegoś powodu serwis przestanie być wiarygodny, nie będzie poważnie traktowany przez użytkowników oraz właścicieli fotolabów. Ta zależność, nie musi być oczywista, więc aby rozwiać wszelkie wątpliwości całą strefę poświęconą opiniom i rankingom pozostawiamy neutralną. Oznacza to, że firmy posiadające bezpłatny profil mają takie same szanse na pozyskiwanie opinii i wysokie miejsce w rankingach jak firmy korzystające z naszych usług odpłatnie. Jednocześnie wykluczamy możliwość usuwania tzw. „niewygodnych komentarzy”. Jedyne co proponujemy osobom reprezentującym fotolaby to możliwość pozostawienia komentarza zwrotnego oraz pomoc przy ustaleniu wiarygodności opinii jeśli na przykład zachodzi podejrzenie że została dodana bezpodstawnie.

W jaki sposób chcecie zachęcić ludzi do wyrażania opinii o poszczególnych fotolabach? Czy jest przewidziany jakiś system motywacyjny? 

Nie przewidujemy nagradzania czy innej formy motywowania klientów do pozostawiania opinii. Ta kwestia leży po stronie firm oferujących fotoprodukty, którym powinno najbardziej zależeć na pozyskaniu jak największej ilości przychylnych opinii.

Dziękuję za rozmowę.

Dołącz do dyskusji

  • Piotrek

    Świetna sprawa, idealny serwis dla fotografów. Pomysł rewelacja. Sam często dostaje żółte odbitki a fotoksiążek boje się robić w nieznajomej firmie. Będę na pewno korzystał i dodawał opinie.

  • Maciej

    Wow, swietna sprawa. Ja mialem swoj „bezpieczny” lab w krk, ale poeksperymentowac nie zaszkodzi.

  • Renia

    Masakrycznie udany serwis. Dekoruję wnętrza ludziom zawodowo, robię zdjęcia i wertowanie googla w poszukiwaniu rzetelnych firm drukujących było moją bolączką. Super, że ktoś to pozbierał w jednym miejscu! Swoją drogą nie przypuszczałam, że aż tyle firm się tym zajmuje.

  • http://siliconmind.eu SiliconMind

    Z cennika fotoindex.pl

    monitoring wizerunku z opcją blokowania fałszywych opinii

    Opcja dostępna dla labu tylko w wersji płatnej.
    Tyle w temacie „wykluczenia możliwości usuwania tzw. niewygodnych komentarzy”.

    Nie przeczę, idea bardzo fajna, ale konstrukcja oferty nieco dziwna. Porównywarka cenowa za obecność w której trzeba zapłacić (a odwiedzający serwis o tym nie wiedzą) z miejsca przestaje być wiarygodna!

    Brak też rzetelnych informacji o tym, że np. serwisy takie jak empik foto, foto basia, fotojoker i kilka innych zapychających „porównywarkę”, oferują usługi jednego wykonawcy, czyli niemieckiej firmy CEWE, która jest po prostu fabryką odbitek i fotoksiążek.

    Tak więc sam pomysł na serwis fotoindex jest jak najbardziej OK, ale niestety przy takim podejściu do tematu, rzetelność prezentowanych danych jest na poziomie zerowym.

  • Aleksander Brzuchala

    Dziękuję Panie Marcinie za wywiad i publikację artykułu.

    @ SiliconMind
    Wyjaśniam, że wszystkie opinie w serwisie są moderowane standardowo w 3 etapach. Tym sposobem wyeliminowana/blokowana jest każda opinia kategoryzowana jako fałszywa. Nie ma tu znaczenia czy profil prezentowany jest w wersji bezpłatnej czy premium.

    Monitoring wizerunku odnosi się do powiadamiania przedstawiciela fotolabu o pojawieniu się negatywnego komentarza z możliwością określenia własnego stanowiska. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i niejasności przeredagowaliśmy te podpunkty w ofercie. Prześlę zaraz do Pana poprawioną i obowiązującą wersję dokumentu na który się Pan powołuję.

    Płatna porównywarka cenowa jest w pełni wiarygodna. Prezentowane tam ceny są prawdziwe. Chodziło prawdopodobnie o słowo „wyczerpująca” albo „kompleksowa”.

    W temacie rzetelnych informacji o tym gdzie drukują odbitki czy fotoksiążki różne fotolaby – Dane o firmie widoczne są w zakładce „Kontakt” w profilach wspomnianych labów. Poza tym ma to marginalne znaczenie dla klientów. Sprowadzenie rzetelności prezentowanych danych w Fotoindexie do poziomu zerowego, również pozostawiam bez komentarza – ciężko mi się odnieść do tak wysublimowanych zarzutów.

  • http://siliconmind.eu SiliconMind

    Dziękuję za odpowiedź. Wyraziłem swoją prywatną opinię i podałem powody, dlaczego uważam tak a nie inaczej.

    Płatna porównywarka cenowa jest w pełni wiarygodna. Prezentowane tam
    ceny są prawdziwe. Chodziło prawdopodobnie o słowo „wyczerpująca” albo
    „kompleksowa”.

    Nie czepiałbym się, gdyby odwiedzający wasz serwis byli informowani o tym, że zestawienie nie zawiera wszystkich firm, które prezentujecie na stronie, a jedynie te, które za to zapłaciły. Poszukujący informacji użytkownik, do porównywarki zajrzy na pewno, bo to najprostszy sposób na szybkie porównanie kilku ofert. Naprawdę sądzicie, że przeciętny człowiek zada sobie więcej trudu i sprawdzi, czy są też jeszcze jakieś inne firmy? Nawet nie zorientuje się, że zestawienie nie jest kompletne.

    Uważam że nie jest to fair ani w stosunku do odwiedzających ani fotolabów i drukarni, które płacą wam pensje.

    W temacie rzetelnych informacji o tym gdzie drukują odbitki czy
    fotoksiążki różne fotolaby – Dane o firmie widoczne są w zakładce
    „Kontakt” w profilach wspomnianych labów.

    Może faktycznie wyraziłem się zbyt dosadnie, jednak fakt pozostaje faktem, że w waszym fotoindexie znajdują się firmy, które same niczego nie wykonują a są jedynie pośrednikami niemającymi wpływu na jakość, terminowość czy obsługę klientów.

    Są firmy, które oficjalnie działają przez pośredników, są też takie, które tworzą różne serwisy po to by sprzedawać te same produkty w różnych cenach – między innymi po to by obejść wymagania serwisów z zakupami grupowymi.

    Jeśli pretendujecie do miana rzetelnego serwisu, to takie rzeczy warto klientom pokazać. Cóż bowiem z tego, że klient zrażony firmą X trafi dzięki wam do firmy Y… która tak samo jak firma X i tak wszystko wykonuje w firmie Z? Traci na tym klient – bo znowu wdepnął na minę, tracicie też wy, bo odwiedzający przekonują się, że nie można polegać na informacjach jakie prezentujecie.

  • Aleksander Brzuchala

    Nie czepiałbym się, gdyby odwiedzający wasz serwis byli informowani o tym, że zestawienie nie zawiera wszystkich firm

    Publikowanie takiej informacji byłoby tworzeniem jakiegoś nowego standardu. Nie zauważyłem aby np. Allegro informowało swoich użytkowników o tym, że na aukcjach nie znajdzie się wszystkich dostępnych na rynku produktów i oprócz zakupów na platformie aukcyjnej można nabywać również towary w innych sklepach internetowych oraz tych znajdujących się na ulicach miast i wsi. Generalnie można publikację takiej informacji sugerować, ale nie można zakładać aby taka informacja widniała z założenia w serwisie i od tego uzależniać czy jest on rzetelny, albo fair. Rozumiem, że trend ostrzegania „przeciętnych ludzi” o wszystkim co tylko możliwe jest coraz silniejszy, ale osobiście ten sposób „dbania o społeczeństwo” traktuję jako wyjątkowo ułomny i destrukcyjny.

    fakt pozostaje faktem, że w waszym fotoindexie znajdują się firmy, które same niczego nie wykonują a są jedynie pośrednikami… Jeśli pretendujecie do miana rzetelnego serwisu, to takie rzeczy warto klientom pokazać

    Klient zamawiając dany fotoprodukt kojarzy go z daną marką. Jeśli marka jest chwilowym bytem, albo marką pod którą sprzedaje się miernej jakości produkty, szybko napiszą o tym w Fotoindexie niezadowoleni klienci. Jednym słowem – powstało nieliczne miejsce w którym prawdziwi klienci ostrzegają potencjalnych klientów przed nieuczciwymi praktykami i sposobami działania w tym obszarze rynku. Jako rzetelny serwis, uważamy że warto te informacje prezentować.

  • KrzysiekWawa

    Ciekawa sprawa z tą porównywarką. Warto zebrać opinie. Ja jeśli chodzi o fotoksiążki poleciłbym CEWE. Bo już wypróbowałem.

  • jaca87

    Dziwny ten serwis. Większość serwisów kupuje chyba te opinie. Ponieważ mają podejrzanie dużo opinii i zazwyczaj tylko pozytywnych średnio 5/5. W porównaniu do największych producentów fotoksiążek i fotokalendarzy takich jak fotojoker czy cewe.pl . Chyba nie zdobył popularności.

  • http://odbitka.net Odbitka

    Fotoindex to świetny portal, ponieważ pomaga zarówno klientom jak i fotolabom internetowym, szczególnie tym małym wkładającym w serce w oferowane usługi, a nie mające szans z gigantami na rynku. Przed zamówieniem odbitek w internecie warto sprawdzić jeszcze opinie na Allegro (są w 100% prawdziwe, tylko od osób, które coś kupiły), ponadto można zajrzeć na Opineo. Przejrzenie tych trzech źródeł z pewnością pozwoli wybrać optymalne laboratorium fotograficzne oferujące wysoką jakość w dobrej cenie.

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement