REKLAMA

Nową stronę Allegro pozytywnie ocenił 1% użytkowników a odświeżony otoDom aż 90%. Jaki jest przepis na sukces?

21.08.2013 17.15
Nową stronę Allegro pozytywnie ocenił 1% użytkowników a odświeżony otoDom aż 90%. Jaki jest przepis na sukces?
REKLAMA

Zmiana strony głównej Allegro wywołała wiele skrajnych emocji. Nie dziwi więc fakt, że podczas przebudowy serwisu otoDom Grupa Allegro zrobiła wszystko, aby większość użytkowników była zadowolona z wprowadzonych zmian. Misja zakończyła się sukcesem.

REKLAMA

Na początku sierpnia nowa wersja strony otoDom została udostępniona wszystkim użytkownikom. Przedstawiciele Grupy Allegro z dumą prezentowali odświeżony serwis i zapewniali, że rewolucja została pozytywnie przyjęta przez użytkowników.

Gdy przeklikałem się przez witrynę zauważyłem, że wręcz genialnie działa wyszukiwarka, a wyniki wyświetlane są w czytelny sposób. Dodatkowo na uwagę zasługuje możliwość wyświetlenia ofert w formie punktów na mapie. To bardzo pomaga w wyborze mieszkania lub domu, ponieważ jeszcze przed zapoznaniem się z daną ofertą znamy dokładną lokalizację danego miejsca.

Grupa Allegro poinformowała, że 90% użytkowników, którzy zetknęli się z nową odsłoną otoDom nie chciało wracać do starej wersji serwisu. Sam fakt, że taka informacja jest rozpowszechniana przez twórców serwisu przypomniał mi o dosyć chłodnym przyjęciu nowej strony głównej Allegro.

wyniki ankiety allegro nowy wyglad

Internauci buntowali się i w ankiecie na forum Allegro 97,5% osób uznało, że obecna wersja powinna zostać odrzucona. Zaledwie 1,48% stwierdziło, że po dokonaniu zmian zaakceptują odświeżoną wersję serwisu. Wizja Grupy Allegro przemówiła tylko do 1,02% ankietowanych.

Dlaczego nowa stronę Allegro zaakceptował tylko 1% użytkowników, a odświeżoną witrynę otoDom ciepło przyjęło dziewięciu na dziesięciu odwiedzających? Właśnie o to postanowiłem zapytać przedstawicielkę Grupy Allegro.

otodom

Mateusz Nowak, Spider’s Web: Po dość chłodnym przyjęciu nowej strony Allegro zapewne z duszą na ramieniu przebudowywaliście otoDom. Rewolucja zakończyła się pomyślnie, gdyż 90% użytkowników po odkryciu nowej strony nie chciało wrócić do poprzedniej wersji. Jaki był przepis na sukces?

Aleksandra Kubicka, PR Brand Manager w Grupie Allegro: Wprowadzanie rewolucyjnych zmian w Allegro.pl i otoDom.pl trochę jednak się od siebie różni. Tak jak różni się sposób korzystania z tych serwisów. Ogromna rzesza allegrowiczów jest mocno związana z tą stroną, korzystają z niej codziennie od wielu lat, przywiązują się do rozmieszczenia konkretnych elementów na stronie i każdą zmianę traktują jako ingerencję w dobrze znane im środowisko.

Mieszkania poszukujemy znacznie rzadziej, więc też mniej emocjonalnie podchodzimy do nowego sposobu wyświetlania ofert na stronie. Nie oznacza to jednak, że zupełnie beztrosko podeszliśmy do projektu przebudowy serwisu. Wszelkie zmiany i przeróbki zostały najpierw solidnie przetestowane, a później były stopniowo udostępniane kolejnym grupom użytkowników.

Jeśli miałabym wymieniać składniki przepisu na udane wdrożenie zmian – to właśnie testy i zbieranie opinii będą na pierwszym miejscu. Proces zmian trwa cały czas, wciąż mamy dużo do roboty, więc czas na uroczyste ogłoszenie sukcesu jeszcze przed nami. Reakcje użytkowników, które śledzimy pokazują jednak, że idziemy w dobrym kierunku.

Zrezygnowaliśmy z nadmiaru funkcji i ozdobników na stronie, postawiliśmy na prostotę i wygodę procesu wyszukiwania – i to się spodobało.

otodom 2

Jak długo trwały prace nad zmianą strony? I jakimi etapami były przeprowadzane?

Przygotowania do „rewolucji” ruszyły rok temu. Najbardziej czasochłonne były prace nad zmianą sposobu działania wyszukiwarki. Chcieliśmy, by opracowany przez nas algorytm jak najlepiej podpowiadał lokalizacje. Już na etapie prototypów nowy serwis przechodził mnóstwo testów wewnętrznych a gdy pojawiła się wersja zbliżona do końcowej – rozpoczęły się testy usability.

Od maja do lipca kolejne grupy internautów testowały nową stronę (wciąż mając możliwość powrotu do poprzedniej wersji). Na początku sierpnia nowa wersja otoDom.pl wyświetla się już wszystkim użytkownikom. To jednak nie koniec zmian, bo analizujemy zebrane opinie i planujemy kolejne prace. Na przykład mocno przyśpieszymy dodanie funkcji powiększania zdjęć na listingu – bo otrzymaliśmy wiele zgłoszeń w tej sprawie.

Jest też parę funkcjonalności, które zostały udostępnione w podstawowych wersjach, jak na przykład kalkulator średnich cen, więc w kolejnych tygodniach będziemy je rozbudowywać.

otodom wyniki

Napisaliście, że "W okresie przejściowym obserwowaliśmy wzrost czasu, jaki użytkownicy spędzali na stronie". Jak powinniśmy interpretować taki wynik? Czy użytkownikom przypadła strona do gustu, czy też może czuli się na niej zagubienia, dlatego dłużej spędzali czas w witrynie?

Wśród wielu opinii, które zbieramy ciężko znaleźć zarzuty „nie mogę tu niczego znaleźć”.

Serwis został uproszczony i zyskał na przejrzystości, każdy na wstępie mógł skorzystać z krótkiego przewodnika po zmianach. Ci, którzy przełączali się w pierwszej kolejności, czyli jeszcze w okresie przejściowym – po prostu sami chcieli poznać nową odsłonę serwisu i przeklikiwali się przez jego kolejne zakładki.

Taka ciekawska i zaangażowana grupa użytkowników na pewno podnosi statystyki czasu spędzanego na stronie. Sami jesteśmy ciekawi, jak wprowadzane przez nas zmiany wpłyną na te wskaźniki w najbliższych miesiącach. Atrakcyjnie zaprezentowane oferty zachęcają do klikania i przeglądania rozbudowanych galerii zdjęć czy załączonych materiałów video.

Z drugiej strony – jeśli w uproszczonym serwisie szybciej można znaleźć mieszkanie w konkretnej cenie i lokalizacji to czy ten wskaźnik zacznie spadać? Liczymy na to, że użytkownicy po prostu będą zaglądać do niego częściej i przeglądać więcej ofert, które odpowiadają ich oczekiwaniom.

otodom mapa

Spodobała mi się funkcja szukania mieszkań na sprzedaż lub wynajem za pomocą mapy. Jestem ciekaw jak Wasi użytkownicy przyjęli tę funkcję?

Ta mapa to dość ciekawy case. Pojawiła się jeszcze w poprzedniej wersji serwisu, ale dopiero teraz została wyeksponowana w taki sposób, który pozwala na wygodne przełączenie się na przeglądanie ofert w wybranej okolicy. Dostaliśmy wiele pozytywnych sygnałów na jej temat i będziemy ją rozwijać.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA