Filmy w CDP.pl – przedstawiciel firmy odpowiada na pytania moje oraz Czytelników Spider’s Web

Artykuł/RTV 16.08.2013
Filmy w CDP.pl – przedstawiciel firmy odpowiada na pytania moje oraz Czytelników Spider’s Web

Powstała na bazie CD Projektu polska platforma cyfrowej dystrybucji plików CDP.pl działa już w sieci od blisko roku. Już teraz można tam kupić w cyfrowe wersje gier, książek i komiksów. Trwają teraz testy dodatkowej usługi sprzedaży filmów. Zapowiada się ona całkiem nieźle, ale w trakcie jej testowania nasunęło mi się kilka pytań. Zadałem je przedstawicielowi CDP.pl i uzyskałem kilka interesujących odpowiedzi dotyczących tego, jak będzie wyglądać sprzedaż filmów po zakończeniu testów.

CDP.pl, czyli Cyfrowa Dystrybucja Plików, to internetowa platforma za pomocą której użytkownicy z Polski mogą w łatwy sposób i w mniej lub bardziej korzystnych cenach kupić cyfrowe treści. Portal wystartował jako miejsce sprzedaży gier, ale szybko okazało się, że nie biorą na cel Steama i nie chcą konkurować z platformą Valve. I to bardzo dobry pomysł, bo walka ze Steamem byłaby praktycznie na starcie przegrana. Serwis poszedł w stronę rozszerzenia dystrybucji na inne obszary. Najpierw pojawiły się książki i komiksy, teraz filmy. Jeśli interesuje Was to, jak sprawuje się ta usługa, polecam zapoznać się z moimi pierwszymi wrażeniami.

cdp-pl

Filmy w CDP.pl

W trakcie testowania usługi CDP.pl przyszło mi do głowy wiele pytań dotyczących oferty, a także tego jak będzie ona wyglądała po komercyjnym wdrożeniu. Nie znamy jeszcze oficjalnej daty premiery dla szerszej publiczności. Z perspektywy osoby testującej usługę wygląda na to, że jest już ona niemal gotowa do startu. Proces zakupu jest prosty, a odtwarzanie działa bez problemów. Do pełni szczęścia brakuje tylko większej ilości filmów i serialu w (stale rozrastającym się) katalogu oraz kategorii tematycznych.

Niemniej jednak nie wszystkie szczegóły na temat tego, jak nowa platforma będzie funkcjonować, są dla mnie jasne. Wy, czytelnicy, też zadaliście kilka celnych pytań w komentarzach pod wpisami opisującymi nową usługę. Zebrałem je wszystkie i przekazałem Łukaszowi Kukawskiemu, który jest PR&Marketing Managerem w CDP.pl. Zapraszam Was do zapoznania się jego odpowiedziami, które rzucają nieco więcej światła na to, jak Filmy w CDP.pl będą wyglądać po zakończeniu testów.

Pytania i odpowiedzi

Piotr Grabiec, Spider’s Web: Gdzie CDP.pl szuka klientów na filmy i która grupa klientów jest najważniejszym “targetem”: osoby kupujące płyty DVD/BluRay, ludzie korzystający z VOD, osoby płacące za treści w serwisach nieposiadających do nich praw, czy może osoby które do tej pory nie płaciły za treści w sieci?

Łukasz Kukawski, PR&Marketing Manager w CDP.pl: CDP.pl, czyli dawny CD Projekt, oczywiście głównie kojarzy się ludziom z grami – czy to z tytułami wydawanymi w Polsce przez CDP.pl czy też przez serię gier o Geralcie stworzonej przez studio CD Projekt RED. Ale należy pamiętać, że od 2009 roku CDP.pl jest także dystrybutorem filmów Disneya na DVD i BluRay, także doświadczenie w tym segmencie rynku już zdobyliśmy. Oczywiście dystrybucja fizyczna różni się od cyfrowej, ale dzięki wiedzy i doświadczeniu które już zdobyliśmy, wiemy gdzie i jak trafiać do klientów z ofertą filmową. Jeśli natomiast chodzi o konkretną grupę klientów, do których będziemy się zwracać z katalogiem filmowym, to będą to zarówno osoby, które kupują filmy „w pudełkach” jak i klienci wszelkiej maści usług VOD. Są to odbiorcy zainteresowani filmami i otwarci na nowinki technologiczne, a do takich zaliczyłbym ofertę filmową cdp.pl. Ponieważ nie jest to „zwykłe VOD”, a model „kupujesz raz i masz na zawsze” do tej pory rzadko spotykany na polskim rynku, stąd przewidujemy spore zainteresowanie taką ofertą ludzi, którzy lubią kolekcjonować filmy i mieć do nich dostęp w dowolnym momencie.

Co z użytkownikami CDP.pl, którzy są Polakami, ale mieszkają na stałe za granicą – jest szansa, aby uzyskali oni dostęp do Waszych zasobów?

Serwis cdp.pl ma blokadę regionalną na zakupy spoza granic Polski i to się nie zmieni. Przyjęliśmy taką politykę, by oferować naszym użytkownikom produkty w jak najlepszych cenach, zarówno tych stałych katalogowych, jak i promocyjnych. Dzięki blokadzie regionalnej mamy większe możliwości negocjacyjne z firmami dostarczającymi produkty do naszego katalogu. Dodatkowo, jeśli chodzi o specyfikę kategorii filmów to co do zasady w branży filmowej licencje zawiera się na określone terytoria i w określonej wersji językowej.

Czy w przyszłości po zakupie filmów zagranicznych będzie możliwy wybór wersji z oryginalną ścieżką dźwiękową i lektorem oraz polskimi napisami?

Naszym celem jest dostarczenie takiej usługi jakiej wymagają od nas klienci. W trakcie beta testów kategorii filmowej jedną z najczęściej pojawiających się próśb była właśnie ta o wybór ścieżki dźwiękowej pomiędzy oryginalną, a tą z lektorem. Zareagowaliśmy na te prośby szybko i już w tej chwili większość dostępnych filmów ma wybór między jedną a drugą wersją. Docelowo oczywiście chcemy by każdy film był dostępny w takiej formie.

Czy w ofercie cyfrowych filmów znajdą się także produkcje Disneya oferowane na stronie http://stare.cdp.pl/movies?

Na tą chwilę nie mamy podpisanej umowy licencyjnej na sprzedaż filmów Disneya w wersji cyfrowej. Dystrybucja produktów na nośnikach fizycznych i cyfrowych to dwie odrębne sprawy dlatego niezbędne jest wynegocjowanie i podpisanie osobnych umów, a to zazwyczaj jest czasochłonne. Co nie znaczy, że filmy te nie pojawią się w naszym katalogu, a będąc dystrybutorem filmów Disneya na DVD i BluRay jest to wręcz wielce prawdopodobne.

Czy w ofercie znajdą się wyłącznie filmy, czy może też możemy liczyć na zagraniczne seriale?

Jak najbardziej seriale również są w obiekcie naszych zainteresowań. Już w tej chwili w cdp.pl dostępnych jest kilka seriali anime, np. Hellsing czy Moonlight Mile. Pracujemy nad tym by oferta filmowa w cdp.pl była zróżnicowana i każdy znalazł w niej coś co go zainteresuje, dlatego obecnie już można obejrzeć zarówno horrory (jak oryginalny „The Ring” czy „Sanktuarium”) i filmy science-fiction („Babylon A.D.”, „Atlas Chmur”) tak bardzo lubiane przez graczy, jak i wyśmienite filmy kina polskiego („Dzień Świra”, „Yuma”, „Obława”, „Dzień kobiet”), komedie, również te romantyczne, jak i filmy obyczajowe.

Czy planujecie wydanie aplikacji mobilnych (czym jest rozdzielczość SD Mobile?) i Smart TV do kupowania i oglądania materiałów, czy jedyną możliwością obejrzenia filmu na tablecie lub telewizorze będzie zgranie go do pamięci urządzenia, na pendrive’a lub podłaczenie do telewizora laptopa?

Na tą chwilę wszystkie siły skupiamy na oficjalnym wystartowaniu z katalogiem filmowym w cdp.pl, na takich zasadach na jakich jest on dostępny w wersji testowej – no może nie dokładnie na takich, bo mamy jedną niespodziankę, ale póki co nic nie zdradzamy. Natomiast zdajemy sobie sprawę, że użytkownicy lubią oglądać filmy na urządzeniach mobilnych (stąd wspomniana rozdzielczość SD mobile, czyli filmy w rozdzielczości SD w plikach o małej wadze, które bez problemu można wgrać na urządzenia mobilne) i taka aplikacja być może w przyszłości się pojawi – plany mamy bardzo ambitne i zrobimy wszystko by je zrealizować.

Gdzie leży problem kiepskiej jakości materiałów? Dziś już nawet komórki mają ekrany FullHD, podczas gdy filmy w Waszej ofercie dostępne są w jakości zbliżonej do DVD. Czemu nie chcecie (lub nie możecie) udostępnić ich przynajmniej w 720p?

W większości wypadków przecież bezproblemowo można pobrać pirackie kopie oferowanych przez Was filmów w dużo lepszej jakości, jak więc chcecie przekonać takiego potencjalnego klienta ściągającego nielegalne filmy, aby zapłacił za materiał w gorszej jakości?

Z innej strony: czy jeśli już film będzie w HD, to czy będzie można obejrzeć go w słabszej jakości? Wbrew pozorom to nie jest niepotrzebna opcja, biorąc pod uwagę limity mobilnego internetu i fakt, że nie każdy posiada w domu stałe łącze.

Naszym standardem jest jakość HD. Większość filmów aktualnie dostępnych w katalogu to wersje HD i takie też dostarczamy użytkownikowi. Problem z jakością może pojawić się u użytkowników, którzy nie posiadają dobrego dostępu do internetu. Korzystając z technologii Silverlight film jest na bieżąco streamowany i przy wolniejszym łączu materiał wideo może tracić na jakości. Ma to związek również z profilem naszych filmów. Wiele z nich należy do tak zwanego kina niezależnego, są to kultowe produkcje sprzed lat i te filmy nie są dostępne w lepszej jakości.  Zdarza się, że plik źródłowy, który otrzymujemy od dystrybutora czy wydawcy, jest w jakości DVD i wtedy musimy korzystać z takiej wersji jaką otrzymaliśmy z oficjalnego źródła. Całe szczęście są to pojedyncze przypadki. Co do jakości SD, to również jest to element, który wprowadzamy na bieżąco, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że w wielu miejscach nadal internet nie jest szybki i występują miesięczne limity transferu. Niemniej jednak naszym podstawowym celem jest dostarczenie użytkownikom wszystkich filmów w jakości HD.

Podsumowanie

Wygląda na to, że CDP.pl naprawdę ma pomysł na swoją usługę. Po sukcesie na rynku gier mają dużą szansę na wykrojenie kawałka tortu jeśli chodzi o filmy. Zwłaszcza w momencie, gdy w przypadku cyfrowych kopii gier konkurują z takim gigantem jak Steam. Jeśli chodzi o rynek wideo w Polsce, to polscy wydawcy nie radzą sobie najlepiej, a tacy zagraniczni giganci jak Netflix, Hulu oraz Google ze swoim Play Video & TV są nadal nieobecni. Dlatego uważam, że sam pomysł jest niezły, a kierunek rozwoju słuszny. Jak się też okazało po testach, wykonanie od strony technicznej filmów w CDP.pl jest bez zarzutu.

Teraz wszystko zależy od tego, jak bogata będzie oferta. No i oczywiście od cennika.

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement