Samsung Polska z 2 milionami kary. Czy zasłużenie?

News/RTV 13.05.2013
Samsung Polska z 2 milionami kary. Czy zasłużenie?

UOKiK ma za zadanie wiernie stać na straży interesów klientów i konkurencji. Ostatnio zaimponował szybką reakcją na praktyki nc+. Dziś przyznano ponad dwumilionową karę polskiemu oddziałowi Samsunga.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Samsung Electronics Polska Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył sankcje finansową w wysokości 2 milionów i 288 tysięcy złotych. Kara ta jest efektem postępowania po zawiadomieniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Dotyczyło to kampanii reklamowej nawiązującej do procesu cyfryzacji.

Samsung_EH5020_2

Faktycznie Samsung agresywnie promował i nadal promuje swoje telewizory w związku z wyłączeniami sygnału analogowego. Podobnie jak inni producenci telewizorów, dekoderów oraz operatorzy płatnych usług telewizyjnych liczy na zwiększenie zainteresowania swoimi produktami. Najwięcej kontrowersji wśród działań Samsunga jest wykorzystanie aktorki grającej babcię Lodzię w spotach informacyjnych przygotowanych przez Ministerstwo.

W trakcie naszej rozmowy z Olafem Krynickim, rzecznikiem prasowym Samsung Electronic w Polsce otrzymaliśmy oświadczenie firmy do zaistniałej sytuacji:

Samsung Electronics Polska z żalem i niezrozumieniem przyjął decyzję wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka obecnie analizuje decyzję i na tej podstawie rozważy zasadność podjęcia dalszych działań.

Od ponad 20 lat prowadzenia przez Samsung działalności na polskim rynku, Spółka stara się zapewniać konsumentom korzyści z użytkowania jej produktów. Spółka będzie w dalszym ciągu ściśle przestrzegać obowiązującego w Polsce prawa ochrony konsumentów, oferując polskim klientom innowacyjne produkty odpowiadające ich potrzebom.

Samsung otrzymał dość wysoką karę w porównaniu nawet do wspomnianej wcześniej sprawy nc+. Jednak osobiście uważam, że to Ministerstwo jest winne obecnej sytuacji nie tylko Samsunga, ale też działań innych producentów, np. Cyfrowego Polsatu. Wprowadzanie w błąd lub ścisłe naśladownictwo nie jest czymś etycznie dobrym, ale to państwo nie gwarantuje w tej chwili dostatecznego poziomu edukacji społeczeństwa na tematy cyfryzacji. Same spoty z babcią Lodzią raczej nie były zbyt często publikowane, a obecna kampania mimo, że jest lepsza niż na początku, to wciąż pozostawia wiele do życzenia. To Ministerstwo nie jest obecne w sklepach, gdzie świetnie sobie radzą producenci promując swój sprzęt.

Samsung EH5020 ten model był promowany podczas kampanii
Samsung EH5020 ten model był promowany podczas kampanii

Niestety osobiście uważam, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w pewien sposób robi na złość Samsungowi, bo ktoś robi więcej niż oni sami w kontekście cyfryzacji. Choć oczywiście dostrzegam też w działaniach Samsunga pewną chęć wykorzystania swojej rynkowej pozycji.

Kilka dni temu UOKiK nałożył też kary na przedsiębiorstwa TelePolska i Telekomunikacja Novum, kary na obie firmy łącznie wyniosły 2 miliony złotych. A działania na niekorzyść konsumentów tych przedsiębiorstw są zdecydowanie karygodne. Działania Urzędu można określić jako bardzo różnorodne.

Samsung nie jest bez winy i powinien ponieść konsekwencje, zresztą wycofał się z kampani. Tak wysoka kara wydaje się być nieadekwatna w stosunku do winy. Tak naprawdę to Ministerstwo ma tutaj problem i powinno porządnie zająć się edukowaniem obywateli nie tylko w zakresie cyfryzacji telewizji.

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement