Każdy chce mieć kanał na cyfrowym multipleksie

Felieton 28.02.2013
Każdy chce mieć kanał na cyfrowym multipleksie

Walka o dodatkowe miejsca na pierwszym multipleksie DVB-T właśnie wchodzi w decydującą fazę. Wnioski napływają jeszcze drogą pocztową, swój udział potwierdziło już 12 podmiotów w tym fundacja Lux Veritatis. Czy będzie co oglądać w cyfrowej telewizji naziemnej?

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpisała konkurs na 4 nowe kanały w pierwszym multipleksie. Medialny szum towarzyszy przede wszystkim obsadzie kanału społeczno-religijnego. To o niego walczy TV Trwam – stacja znanego biznesmena i zakonnika Tadeusza Rydzyka. O to miejsce chce walczyć jeszcze internetowa Boska.TV, która jest tworzona przez osoby związane wcześniej z Religia.TV.

tv_trwam logo trwam tv

Plany na kanał religijny ma też Platforma Mediowa Point Group wspólnie z Astro. Ta pierwsza odpowiada za takie tygodniki jak „Wprost” czy „Do rzeczy”. Natomiast Astro oferuje w sieci kanały Next i dość kontrowersyjną mobilną platformę telewizyjną.

Konkurs na nowe kanały to nie tylko TV Trwam

Bój o Trwam i spory społeczno-religijne zostawmy jednak innym mediom. Warto zwrócić uwagę na inne propozycje zgłoszone do konkursu. Prawdopodobnie tylko dwa zgłoszone kanały w ogóle już gdzieś nadają. Telewizja Polsat zgłosiła dwa kanały – jeden o tematyce filmowej, drugi dziecięcy. Grupa Zygmunta Solorza-Żaka ma w portfolio już Polsat Film oraz Polsat JimJam i to te kanały mogłyby się znaleźć na multipleksie.

DVB-T Logo

Pozostałe wnioski dotyczą kanałów które jeszcze nie istnieją, część spółek ubiegających się o te kanały nie ma doświadczenia, a część oferuje stosunkowo słabe stacje jak np. Tele5, którego właściciele chcą zaoferować kanał Kino5.

Swój kanał dla dzieci chce mieć Telewizja Polska. Stacja TVP ABC ma zapewnić atrakcyjne i wartościowe pozycje programowe. Tymczasem publiczny nadawca nie może zapewnić najmłodszym legendarnej Dobranocki, która jest skracana do granic możliwości.

Ochotę na kanał edukacyjno-poznawczy ma nadawca stacji Edusat, która raczej odbiega od współczesnych telewizyjnych standardów, taki kanał w swoim portfolio widzi też grupa 4fun Media odpowiedzialna za kanały rbl.tv, TV.Disco czy 4fun TV. Produkcja kanału muzycznego to jednak co innego, niż kanał edukacyjny. Taką stację w pierwszym multipleksie pragnie mieć także spółka Apella powiązana z Media SKOK i serwisami wPolityce.pl oraz wSieci.pl. O kanał o tej tematyce ubiega się także wspomniana wcześniej Platforma Mediowa Point Group wspólnie z Astro.

Stopklatka – z internetu do telewizji

Najciekawiej prezentują się dwie oferty na kanał filmowy. Poza wspomnianym wcześniej Kino5 i Telewizją Polsat o stację wypełnioną filmami i publicystyką z nią związaną stara się Kino Polska wespół z Agorą oraz Kino Świat, ZPR i Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

opera tv (4)

Choć kanał Agory i Kino Polska jeszcze nie powstało to wiadomo, że miałby on nosić nazwę Stopklatka TV. To ambitny plan przeniesienia na telewizyjny ekran popularnego filmowego serwisu internetowego stopklatka.pl. Obie spółki jeśli rzeczywiście przyłożą się do tego projektu mają szansę na stworzenie czegoś atrakcyjnego.

Cyfrowa telewizja naziemna staje się pewnym poligonem doświadczalnym, na którym stare medialne wygi otaczane są amatorami próbującymi swoich sił w walce o widza i reklamodawców. Nim dojdzie do rozstrzygnięcia konkursu zapewne dowiemy się o jeszcze kilku orientalnych kanałach telewizyjnych, które chcą nadawać na pierwszym multipleksie.

Widz ostatecznie otrzyma pewne nowości, a także zwiększoną liczbę kanałów. Wątpliwe jest jednak, czy w jakikolwiek sposób przełoży się to na zawartość merytoryczną i jakościową nowych stacji telewizyjnych.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement